Osmého března z radarů zmizelo letadlo malajsijských aerolinek směřující do Pekingu. Při přeletu nad Jihočínským mořem náhle změnilo směr i přesto, že bylo v oblasti dobré počasí. Nejdříve bylo ohlášeno, že se letoun zřítil a po lokalizování údajného místa pádu se k němu vydaly stovky záchranářů a vojáků. Trosky letadla ale nebyly nalezeny a záhadou zůstává i důvod odbočení z předpokládané trasy letu. Jednalo se o teroristický útok nebo o technickou závadu? 

Letadlem čas od času létá většina z nás, ale říkáme si, že možnost havárie je minimální, vždyť například při nehodách autobusů zemře ročně více lidí než v důsledku havárií leteckých. Počet havárií způsobených technikou byl nejvyšší v sedmdesátých letech a od té doby se jejich množství jen snižuje. Navíc  zevrubné bezpečnostní kontroly před vstupem na palubu, které aerolinky zavedly po tragédiích z 11. září 2001, dávají pasažérům pocit, že riziko únosu letadla teroristy je minimální. 

I přes zmenšující se počet leteckých katastrof občas k nějaké dojde, jako nyní v případě malajsijského Boeingu. Situace je ztížena nejen tím, že záchranáři po troskách pátrají na širém moři, ale také přístupem médií. Denně slyšíme různé zprávy, z nichž některé jsou hned druhý den dementovány.

„V médiích se objevuje spousta neověřených zpráv. Malaysia Airlines důrazně žádají veřejnost a novináře, aby informace hledali výhradně v oficiálních prohlášeních Malaysia Airlines a malajské vlády,“ upozorňuje letecká společnost.

Všechno je v pořádku

Posádka o sobě dala naposledy vědět, když se blížila k Vietnamu a letadlo přecházelo pod kontrolu dispečera v Ho Či Minově městě.

„Všechno je v pořádku, dobrou noc,“ řekl jeden z pilotů. Odhaduje se, že se spojení ztratilo několik minut po této větě. Jak kapitán, tak jeho kolega byli zkušení, velitel kabiny byl dokonce leteckým instruktorem po mladé piloty. Podle CNN nyní malajsijská vyšetřovací komise pracuje i s verzí, že byli piloti do zmizení zapleteni hlouběji. Pár dní po zmizení se objevila zpráva, že dva muži v letadle cestovali na falešné pasy. Dva íránští občané se na palubu dostali pomocí dokladů, které byly ukradeny vloni dvojici Evropanů. Ihned se snesla vlna kritiky na úředníky u přepážek, kteří nerozpoznali rozdílné obličeje v pasu a na tváři cestujících.

„Jsem znepokojený, to nejsou ti imigrační úředníci schopni myslet?,“ divil se malajsijský ministr vnitra Ahmad Zahid Hamidi. „Ital a Rakušan s asijskými obličeji, to je dost nápadné,“ dodal.

Nikdo se k únosu nepřihlásil

Nakonec se ale ukázalo, že Íránci s falešnými pasy nebyli teroristé, snažili se jen emigrovat do Evropy za lepším životem. Na jednoho z mladíků dokonce čekala ve Frankfurtu, kam se měl dostat navazujícím letem z Pekingu, jeho matka. Žadatelé o azyl prý používají falešné pasy pro útěk ze země běžně. Letištní kontroly sice každého důkladně prohledají, ale do tváře se cestujícím nikdo pořádně nepodívá. 

Pohřešované letadlo se poslední dobou začalo hledat i na jiných místech; podle technických předpokladů letadlo prudce změnilo směr a odbočilo na západ. Záchranné flotily se tak přesouvají z Jihočínského moře do Indického oceánu. Malajsijský premiér Najib Abdul Razak, oznámil, že je skoro jisté, že někdo přinutil letadlo změnit trasu. Na pevnině ale letoun nejspíše nepřistál, ale ještě se nedá s jistotou říci, zdali se jednalo o únos, nikdo se totiž k únosu nepřihlásil ani nepožádal o výkupné.

„Doufám, že letadlo bylo uneseno, protože jedině tak by zde byla alespoň malá naděje,“ řekl Li, jeden z lidí, kteří na pekingském letišti čekali na své blízké. Nejpravděpodobnější hypotézou ale je, že útok nikdo nepřežil. Zatím to vypadá, že se jednalo o nepovedený únos, v příštích dnech se ale může objevit mnoho nových poznatků.

Zřítit se mohlo kdekoli

Obrat ve vyšetřování nastal ve chvíli, kdy bylo zjištěno, že se letoun pravděpodobně zřítil úplně jinde, než záchranáři předpokládali. Je možné, že se ztratil v blízkosti Indie v Bengálském zálivu, ale počítá se i s variantou, že stroj zamířil na jih, kde se nachází jen několik menších ostrovů. Letadlo se tedy mohlo zřítit v podstatě kdekoli v oblasti velké přes sto tisíc kilometrů čtverečních, v místech, kde je oceán velmi hluboký. Nelze se divit, že jeho trosky ještě nebyly nalezeny.

„Boeing nyní hledá 14 zemí, 43 lodí a 58 letadel,“ zdůraznil rozsah pátrací akce malajsijský premiér. Je vidět, že i v období různých mezinárodních konfliktů funguje mezi státy v krizových situacích spolupráce. Po letadle pátrají například Čína i USA a společně poskytují svoje armádní lodě i letadla.

Otázkou nyní je, jak by se těmto situacím dalo lépe předcházet. Letištní kontroly jsou podrobné, ale imigrační úředníci jsou také jen lidé a občas dělají chyby. Otazník visí i nad možným zapojením pilotů do únosu. Letadla jsou moderní a technické poruchy mají zřídkakdy. I přesto ale dochází ke katastrofám jakou je i let MH 370.


Bottom line: Jak by se dalo zabránit únosu letadla? Měly by být kontroly ještě přísnější?