V současné éře digitálních médií jsou online marketéři pro podnikatele významnými gatekeepery, kteří mají moc oslovit co nejvíc uživatelů na internetu. Ovládají strategie efektivní komunikace a propagace firem. Revírem Jendy Perly jsou sociální sítě. Brněnský rodák se podílel například na kampani Strany zelených ve volbách do poslanecké sněmovny. Jenda Perla na svém jméně buduje značku, stále známější na poli online marketingu. Není už ale trh podobnými projekty zasycen? A jak vnímá Jenda Perla studium žurnalistiky jako absolvent tohoto oboru na brněnské Fakultě sociálních studií?
Co vše je předmětem online marketingu?
Jak z názvu vyplývá, jde o veškerý marketing v prostředí internetu. To je všeříkající a také velmi obsáhlé. Online marketing zahrnuje tak odlišné disciplíny jako webdesign, copywriting, SEO, PPC reklamu, komunikaci v online sociálních sítích. Nad tím vším by samozřejmě měla být nějaká strategie komunikace, a to zaprvé celková komunikační strategie značky a pod ní poté strategie online marketingu.
Jakou oblastí se zabýváte vy?
Primárně se věnuji všemu, co se týká sociálních médií a také strategii.
Proč se na vás firmy nejčastěji obrací?
Ptají se, jak mají budovat komunikaci své značky v prostředí internetu a konkrétně sociálních sítí. Co k tomu potřebují, jak to dělat, kolik do takové komunikace investovat. Pak samozřejmě pomáháme s tvorbou obsahu, placenou reklamou v sociálních sítích a dalšími konkrétními kroky.
A jaké společnosti vás kontaktují?
Díky kooperaci s agenturami spolupracuji i s velkými firmami, ke kterým by se běžně freelancer (pracovník na volné noze, pozn. redakce) asi nedostal. Pak střední a menší firmy, které mi někdo doporučil. Hodně se na mě obrací i neziskovky, protože jim rád pomáhám. Projekt, na který jsem nejvíc pyšný, není vlastně zakázka, ale moje volnočasová aktivita. Jedná se o kampaně Strany zelených, při kterých mám pocit, že dělám něco, na čem mi opravdu záleží.
Cílem online marketérů je tvorba obsahu a účinné reklamy na webu
Myslíte, že mohou firmy v dnešní době profitovat i bez sociálních sítí?
Samozřejmě. Stejně jako se dá dělat byznys bez toho, abyste měli reklamu v televizi nebo lokálním rádiu. Záleží jen na strategii té které firmy. Důležité je ale právě mít promyšleno, jakým způsobem komunikuji a jak získávám a udržuji své zákazníky. Pokud se rozhodnu, že to budu dělat bez online sociálních sítí, může to být třeba zrovna pro mě ta nejlepší volba.
Jak se vzděláváte, abyste držel krok s novými trendy na internetu a v médiích?
Čtu české i zahraniční blogy a oborové portály. Občas zajdu na nějakou tu konferenci a bavím se s kolegy z oboru. Prostě se snažím být v centru dění.
Je podle vás trh podobnými projekty, jako je ten váš, přesycený?
Otázkou je jejich kvalita. Prostor na trhu podle mě pořád je, ale spíše pro specializované a opravdu kvalitní projekty.
A jak se pozná schopný člověk na sociální média, podle čeho si mají firmy vybírat?
Měl by jim zaprvé samozřejmě rozumět, ale také být schopen podívat se strategii komunikace z většího nadhledu. Měl by být schopen porozumět byznysu konkrétní firmy a osobnostně si sednout se zástupci firmy, ať už propagaci řeší sám majitel nebo marketingový manažer. Pro správu samotnou pak ideálně potřebují někoho, kdo stráví nějaký čas s nimi ve firmě, bude kreativní a zároveň bude chápat uživatele sociálních médií a také zákazníky dané firmy.
Žurnalistů je na trhu přebytek, obor by měl studenty učit i jiné než novinářské kompetence
Je podle vás jako absolventa oboru žurnalistiky toto studium potřebné v praxi online marketingu?
Samozřejmě jsou potřebné určité znalosti a schopnosti. Ty může člověk získat buď studiem, nebo samostudiem, případně praxí. K přínosnosti českého vysokého školství pro využití v praxi jsem však v mnoha ohledech skeptický. Mluvím samozřejmě o oborech, ve kterých se pohybuji. Pro mnoho jiných to neplatí.
A v čem si myslíte, že je obor mediálních studií na vysoké škole přínosný?
Mediální studia mohou být zajímavá pro pochopení fungování médií zevnitř, v kombinaci se sociologií a psychologií vám umožní lépe chápat čtenáře, potažmo příjemce vašeho obsahu. Pokud nutí studenta k psaní, mohou mu umožnit se takzvaně vypsat. V neposlední řadě jsou vysoké školy dobrý networking. (tvorba sítě kontaktů, pozn. red.)
Měl by se podle vás obor změnit, aby byl praktičtější?
Už je to nějaký ten pátek, co jsem svá studia ukončil, a nevím, kam se obor mezitím posunul. Žurnalistů je ale na trhu podle mě přebytek, takže by měl obor přemýšlet, jaké jiné kompetence než novinářské by měl své studenty učit, případně zda by neměl výrazně omezit počet přijímaných studentů a být výběrovější. Přivádět lidi z praxe různých oborů, nutit studenty k samostatné práci. Já se paradoxně víc praktických věcí naučil ve studentských spolcích. Zároveň by měl udělat studijně zajímavější a přijatelnější teoretickou část o médiích, která je podle mě stále důležitější. Osobně si to uvědomuji až zpětně, během studia jsem ji dost flákal. Rád bych ale ještě jednou zdůraznil, že nemám přehled o tom, jak se obor za poslední tři roky vyvíjí.
A jaké studium je tedy pro práci v online marketingu vhodné?
Žurnalistika není až tak nevhodná, stejně jako různé marketingové obory, možná i manažerské a kreativní umělecké školy. Záleží na tom, z jaké strany se na marketing díváme.
Medailon Jendy Perly
Šestadvacetiletý online marketér vystudoval dvouobor žurnalistika a mediální studia se zaměřením na digitální média a evropská studia na Fakultě sociálních studií Masarykovy univerzity v Brně. Nastoupil na magisterský stupeň na pražské Filozofické fakultě Karlovy univerzity. Kvůli nedostatku času ale studium nedokončil. V Praze se přihlásil do agentury OgilvyInteractive. Sociálním médiím se věnuje od přelomu let 2007 a 2008, kdy vytvářel propagaci studentských aktivit. Oblast marketingu ho zaujala a začal se soustředit především na sociální média a copywriting. Pracoval například pro slampoetry, fotbalový klub 1. FC Brno nebo pro vzdělávací středisko IES neziskové organizace Sdružení Podané ruce. Od začátku roku 2013 pracuje na volné noze.
Bottom line: A jaké studium je podle vás nejvhodnější pro práci v online marketingu?
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist