Volební kampaně v České republice přinesly za poslední léta spoustu úchvatných momentů, na které diváci a čtenáři jen tak nezapomenou. Připomeňme ji starí situace, kdy lídr strany Důchodci za ivotní jistoty Kremlička musel veřejně schroupat brouka po neúspěchu ve volbách, či spot US-DEU, kde byly zapalovány pouky (ten ji bohuel není dostupný). Jak si v konkurenci např. těchto bizarních prvků nejrůznějích kampaní stojí nae současné předvolební období?
Specifika evropské kampaně
Volby do Evropského parlamentu mají pro masochisty tu nespornou výhodu, e kandiduje velké mnoství stran, co vdy slibuje velmi vtipné momenty v kampani. Ani by se chtěl autor jednotlivých ucházejících se subjektů dotknout, přiznejme si, e řada z nich je víceméně obskurními spolky.
Partaje mají velkou anci sáhnout si na státní příspěvek, nebo k jeho získání (30 Kč za kadý hlas) v tomto typu voleb stačí dosáhnout na metu 1 % hlasů (při srovnatelné účasti s minulými volbami jde o cca 23 500 hlasů), čeho dosáhl dvakrát i Petr Cibulka se siderickým informačním kyvadlem a bojem proti agentům KGB a GRU.
Navíc strany nemusí sloitě hledat velké mnoství kandidátů. Celá země tvoří jediný volební obvod a ze zákona mohou strany na jednu kandidátku napsat maximálně 28 jmen.
Festival politické písně aneb Vichni jsou happy!
Kdy mi dá pac,
kdy mi dá pac,
na skutky promění se nae slova.
Kdy mi dá pac,
kdy mi dá pac,
tak zatáhne se díra ozonová.
Vzpomínáte? Internet u bohuel ne. Legendární video zpívající Lucie Bílé, Václava Klause a jeho melody boys z předvolební kampaně 98 ji bohuel dostupné není, take na tento hudební skvost českých kampaní můeme vzpomínat pouze se slzou v oku.
Pomyslný tafetový kolík v hudební produkci přebírá v posledních kampaních Úsvit. Před sněmovními volbami vytáhl těký kalibr – Evu a Vaka, kteří spolu nazpívali název této kandidující strany (sic). Na Youtube se také objevila desetihodinová smyčka s tímto songem. Přeji příjemný poslech.
“Úsvit song” u tedy máme, na řadě je “Úsvit dance” (Co si myslíte, e přinese podzimní kampaň? Napite mi do komentářů.). Jde o asi tisící českou variaci na song Happy od Pharrella Williamse, kterou na 1. máj natančil sám předseda se svými fanouky.
Konkurence ovem nespí. Proti Úsvitu (resp. “Proti nenávisti”) nahrál tisící první variaci tého kandidát Zelených ádí Shannaáh. Tím je předvolební hudební produkce v podstatě vyčerpána, co je oproti minulosti sluný regres. Doufejme, e se strany vytáhnou na podzim.
VV, exVV1, exVV2
Strana Věci veřejné dala české politice hodně. Radka Johna, Víta Bártu, Kristýnu Kočí, koaliční krizi kadý víkend, pojem političtí dinosauři a také tři kandidující subjekty do Evropského parlamentu.
Bývalý předseda a současný čestný předseda “véček” Radek John svou kampaň postavil na nabídce, které nejde odolat. Prohlauje, e bude-li zvolen, rozdá stu tisícům svých registrovaných voličů asistenční karty při ceně 1800 Kč za kus. Je to finančně tak ambiciózní plán, e mu snad zvolení ani nepřejme.
Jeho bývalí poslanečtí straničtí kolegové Chaloupka a Babák, z nich předevím druhý jmenovaný proslul “čarodějským uměním” a návtěvou baru Blue light, zaloili stranu Republika, se kterou jdou do voleb. K oslovení potenciálních voličů jim má zřejmě pomoci televizní spot z dílny studia Václava Upíra Krejčího, v něm strana vsadila na retro po vzoru 90. let TV Nova. Vak také za subjekt kandiduje někdejí hvězda zpráv elezného stanice Eva Jurinová.
Abychom vak nezploovali a netrivializovali celou kampaň tohoto subjektu, zmiňme také, e Michal Babák v kontaktní kampani objídí řadu měst a rozdává občanům kávu z pro autora těko identifikovatelného předmětu, který nosí na zádech (na první pohled to vypadá jako jetpack, no posuďte sami).
Dalím a prozatím bohuel posledním “exvéčkařským” subjektem je VIZE 2014. Její powerpointový spot není bohuel dostupný, doporučuji vám vak si nejen toto dílo pustit v rámci předvolebního vysílání spotů na ČT. Této straně by měla být celkově věnována větí pozornost. Na své kandidátce má toti Vladimíra “tístko” micera, se kterým se přece neprohrává. I kdy na fotbalové Slavii by to asi aktuálně viděli troku jinak (Seívaní prominou).
Kvalita klipů dopředu!?
Nejen zmíněné exvéčkařské partaje usilují o hlasy v eurovolbách prvně. Na příkladu ji opakované kandidatury Strany zelených lze ilustrovat, e progres v prvcích politické komunikace můe být opravdu výrazný (i kdy někdy to není a tak těké). To lze demonstrovat na spotech této strany z voleb 2009 a letoních.
Od farmářského pekla roku 2009, kdy se koza s krávou baví, koho budou volit, přili Zelení se vskutku neotřelou mylenkou poslat “Česko dopředu” (autor má takový neodbytný pocit, e recyklují jeden svůj starí předvolební spot). Tak uvidíme, jestli doběhnou a do Bruselu nebo pouze někam k Táboru.
Krása střídá nádheru
Velkou pozornost médií přilákala v této kampani Česká suverenita. Zejména předvolební spot, v něm Jana Volfová sama zahalena v nenáviděné burce pléduje proti islamizaci Evropy. Nebude-li zvolena do Evropského parlamentu, zaplaví nás zřejmě miliony muslimů a “nae dcery a vnučky” budou ukamenovány.
Pozorný divák si jistě také viml, e předsedkyně České suverenity do svých televizních vystoupení nosí malou dřevěnou latrínu s logy EU. “Bez vaeho hlasu budeme vichni v… Bruseli”, říká. Ehm. Snad nebude tak zle. Hlavu vzhůru, paní Volfová!
Z kategorie těko vyčerpatelné zásoby kvalitního (i kdy často jistě nechtěného) humoru nabízí svou malou porci také SNK-ED se svým lídrem Danielem Kroupou, který “navazuje na havlovskou tradici”. To činí tak, e v předvolebním spotu uvazuje provaz ke známému neonovému srdci, které na Hradě rozsvítil právě Václav Havel. Co dodat.
Dalí zajímavostí kampaně je seriálová tvorba ČSNS. Strana spustila na Youtube (a také v rámci spotů v ČT) pětidílný cyklus “EUneniCOOL.cz”, který je směsí demagogie, hloupého točení EU mýtů, prvotřídních hereckých výkonů a brilantního zpracování. Naprostou perličkou je poslední pátý díl tohoto seriálu, který jde popsat jako film o filmu. Doporučuji ovem celou ságu. Ale pozor na pomazánkové máslo! Brusel a policie bdí.
Ocenění na závěr
Cena za originalitu - Hnutí Úsvit přímé demokracie Tomia Okamury. Hnutí Úsvit předvedlo, e se není třeba zatěovat vymýlením originálních nápadů do své kampaně. Nebo jde o podobnost čistě náhodnou?
Cena za komunikaci prostřednictvím volebního lístku - Volte Pravý Blok (čtenář omluví, e není vypsán celý název strany)
Cena za nejlepí spot - KSČM. Zde se ovem grafik vyřádil. Dojemné sekvence lídryně kandidátky poslankyně Konečné s dětmi střídají pouze slogany, se kterými jdou komunisti do voleb. To celé pokrývá nádherné hudební pozadí, vak posuďte sami. Nejlepí část spotu je naznačena na obrázku níe.
Přiloený printscreen je symbolický pro celou řadu předvolebních kampaní. Do voleb vak stále zbývá pár dní. Snad se i ostatní kandidující subjekty jetě vytáhnou a nabídnou nám pár opravdových perel, na které budou stejně jako na zářivý autobus Zemák s láskou vzpomínat celé přítí generace.
Autorem dneního textu je Jan Tvrdoň, vedoucí projektu Demagog.cz.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Kdy si předplatíte HN, budete moci číst vechny nae články nejen na vaem aktuálním připojení. Vae předplatné brzy skončí. Předplate si HN a můete i nadále číst vechny nae články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Vekerý obsah HN.cz
- Monost kdykoliv zruit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Vechny články v audioverzi + playlist