V rámci nechvalné české tradice diskontinuity je obvyklé kompletní vymezování se vůči všemu, co vládní předchůdci učinili (zajímavé, že občas i v rámci jedné politické strany). K odůvodňování prováděných radikálních změn, i včetně těch personálních, v jednotlivých rezortech velmi často slouží i takzvané audity. Audit – výraz moderní, světový, většinou se však jedná o procesy dříve běžně nazývané jako kontrola. S audity ve smyslu finančního auditu prováděného osobou nezávislého externího auditora majícího za prioritní cíl kontrolu a ověřování pravdivosti účetních dokumentů většinou nemají tyto procesy pranic společného. Velmi často jsou tyto kontroly prováděny osobami zevnitř kontrolované instituce, výjimečně je pod kontrolní zprávou podepsán i auditor oficiální.

Není však důležitá ani tak osoba kontrolora či, chcete-li, auditora, klíčové jsou vždy zadání a výsledek těchto kontrol. A zde se nemohu zbavit dojmu, že prostě každý takovýto audit musí „něco najít“ a není v žádném případě žádoucí, aby výsledek nebyl negativní. Každá kontrola prostě musí konstatovat, že dosud vše fungovalo špatně, ta která instituce byla řízena nekvalitními a nekompetentními lidmi. Potom se daleko jednodušeji odůvodňují všechny ty změny, výměny, reformy či restrukturalizace. A navíc to určitě nepomůže ani politickým rivalům, zvlášť když jsou za humny některé z dalších voleb. Souběžně s tím se často podávají velmi obsáhlá trestní oznámení, o kterých se dříve než příslušné úřady, dozví veřejnost na k tomu účelu uspořádané tiskové konferenci... Nešetří se pojmy jako nehospodárnost, neúčelnost, nekompetentnost, nesystémovost či nezákonnost.

Pro příklady výsledků takových auditů z posledních dnů a týdnů není nutno chodit daleko: Na ministerstvu školství se zjistilo, že zaměstnanci vydělávali několikanásobně vyšší platy než měli a na externí činnosti najímali své příbuzné. Na ministerstvu vnitra došlo ke změně náměstků ministra z důvodu závažných problémů u projektů financovaných z evropských peněz a nová náměstkyně údajně větší nepořádek jako na ministerstvu vnitra v životě neviděla. Na ministerstvu práce a sociálních věcí se prý vyhodila oknem miliarda za informační technologie. Na Státním úřadu pro kontrolu léčiv byl za uplynulé období nedůvodně navýšen počet pracovních úvazků, nebyly dodržovány předměty u veřejných zakázek, propláceny nerealizované zakázky a prakticky programově byly uzavírány nevýhodné smlouvy. Na Úřadu pro zastupování státu ve věcech majetkových bývalý ředitel nehospodárně jezdil lepším služebním vozidlem, než které měl přiděleno, rozdával podřízeným velmi tučné odměny a nadbytečně utrácel za tiskoviny a občerstvení v rámci svých porad. Prakticky všechny kontrolované instituce pak neúčelně vynakládaly desítky milionů korun za předražené externí právní a poradenské služby. A tak by se dalo pokračovat a výčet by byl hodně dlouhý...

To bylo skutečně na všech úřadech tak hrozné? Bezesporu ano, kdyby všechno publikované byla úplná pravda. Bohužel si dokáži i představit, že většina uváděných tvrzení má reálný základ a hodně těch nehospodárností, někdy až za hranicí trestné činnosti, se i událo. Ty nechť se samozřejmě řádně prošetří a zodpovědní nechť jsou hnáni k odpovědnosti.Problémem však je, vždy u takových zpráv rozpoznat, co jsou skutečné nezákonné excesy a co jen účelové argumenty užívané v rámci politického boje. Ty mají za hlavní cíl pošpinit vládního předchůdce a ukázat, jak svůj úřad vykonával nekompetentně.

Souvisí to právě i se zadáními prováděných auditů a prioritami, které jsou nastaveny dnešní vládou ve srovnání s tím, co bylo nastaveno vládou předchozí. Jinými slovy – co bylo výdajovou prioritou včera, může dnešní optikou vypadat jako hrubá nehospodárnost a vyhazování peněz oknem. Jedna vláda řekne, že je důležité rozhýbat spotřebu, tím i více utrácet, druhá po nástupu konstatuje, že se zbytečně rozhazovalo a mělo více šetřit. Jedni mají pohled, že je vše nutno důkladně probrat, a proto se dělá více porad a utrácí za benzín a občerstvení, druzí porady nepotřebují, vše řeší po e-mailech a tím i ušetří. A tak by se dalo pokračovat položku po položce. Vůbec tedy nezpochybňuji samotné audity, jejichž role je v rámci veřejné kontroly důležitá a nezastupitelná, ale účelovou interpretaci jejich výsledků tak, jak se to právě hodí.

Aby se to tedy nepletlo, stejné o svých předchůdcích budou nepochybně tvrdit i nástupci ministrů dnešních. Nevím, proč by tomu mělo být jinak, když se tento proces s plošnými audity, zjištěnými zásadními nedostatky, s poukázáním na nekompetentnost a neschopnost předchůdce a přijetím příslušných opatření, cyklicky opakuje po změně každé vlády. Jsem jen zvědavý, co s tím minimálně po stránce personálních změn v budoucnu udělá připravovaný služební zákon.

Z mého pohledu zkrátka připadají v úvahu jen tři možnosti: 1. Buď je u nás vedení a hospodaření ministerstev tak špatné, nebo 2. jsou audity účelově využívány k politickým účelům, či 3. je skutečnost kombinací obojího. K třetímu bodu bych se přikláněl nejvíce, jen rozpoznat, v jakém poměru jsou obě předchozí možnosti vždy zastoupeny. Rozhodně si nemysleme, že na dnešních ředitelských poradách se pije voda z kohoutku, šéfové jezdí na služební cesty hromadnou dopravou, podřízeným se nerozdávají velké odměny, bezchybně se čerpají evropské dotace, úředníci nečtou erární noviny a všechny smlouvy jsou v pořádku. Však budou audity a všechno se dozvíme od příští vlády...

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist