Otázka první – Proč jen ženy?
Základním argumentem je, že ženy – na rozdíl od řady dalších skupin – netvoří ve společnosti menšinu, přesto se na veřejném rozhodování podílejí jen zhruba z jedné pětiny. Navíc je to skupina značně heterogenní – ženy prostupují všemi věkovými, třídními, etnickými či sexuálními menšinami – takže nárok na rovnocennou politickou participaci žen je v tomto ohledu nejobecnější.
Nemyslím si, že by ostatní kategorie politicky relevantní nebyly. Diskusi o účasti žen v politice žen můžeme myslím považovat za model argumentace, který je s určitými obměnami použitelný i pro jiné znevýhodněné skupiny. Spíše než oddělování jednotlivých nároků je dobré podívat se, co mají společného, v čem se liší a jak lze nejlépe dosáhnout rovnosti v přístupu k rozhodování obecně
Je sice pravda, že ženy jsou již téměř sto let v našich zeměpisných šířkách rovnocennými „občany“, přesto jsou jim v politice stále kladeny do cesty více či méně viditelné překážky. Od společenských stereotypů, přes rozdílné zacházení (ať již vědomé či nevědomé) až po odlišné časové možnosti související s přetrvávající odpovědností žen za děti a domácnost. Bylo by hezké, kdyby ženy a muži byli ve společnosti rovnocennými občany a občankami nejen de iure, ale i de facto. Bohužel, zatím v takto ideální společnosti nežijeme...
Otázka druhá – Ženy jako obhájkyně zájmů žen?
Tahle otázka se objevuje velmi často – jak v teoretických textech, tak v běžné komunikaci. Nemyslím si však, že je otázka zájmů (a reprezentace vůbec) vhodným východiskem pro argumentaci ve prospěch vyšší účasti žen v politice.
Jak jsem již uvedla – ženy jsou jako skupina specifické svoji nespecifičností. Tím, že tvoří polovinu populace, jsou mezi nimi ženy chudé, bohaté, mladé, staré, bezdětné i matky, pravicové i levicové, liberální i konzervativní... U takto rozrůzněné skupiny pak lze jen těžko identifikovat společný zájem. Vrcholná manažerka bude své zájmy sdílet mnohem spíše s vrcholným manažerem než třeba s pokladní v supermarketu.
Takže pokud bychom vycházeli z identifikace „ženských“ zájmů a jejich obhajoby, nedávalo by nám to do ruky příliš silné argumenty. Jednak bychom narazili na skutečnost, že se „ženský zájem“ dá definovat jen velmi problematicky (je-li to vůbec možné), jednak by pak vyvstala otázka, zda tyto zájmy mohou dobře a efektivně obhajovat výlučně ženy.
Proto je myslím potřeba podívat se na celý problém z trochu jiného úhlu, a to je nepřítomnost žen v politice. Pozornost je podle mého názoru potřeba zaměřit v první řadě na struktury (jak je politika nastavena, jak funguje) než obsah („co ženy do politiky přinesou, jak ji změní/zlepší“). Protože právě nastavení politiky je tou zásadní bariérou, která ženám brání rovnocenně se podílet na rozhodování o směřování celé společnosti.
Pravděpodobně se spolu s vyrovnáním zastoupení žen a mužů v politice nějak promění i její obsah. Ne však proto, že by ženy měly nějaké specifické zájmy, ale spíše proto, že mají – vzhledem k přetrvávajícím společenským stereotypům – v mnoha ohledech odlišnou životní zkušenost. Pokud o celé společnosti rozhoduje z 80 % jen jedna její polovina, je to stejné, jako dívat se na svět s jedním okem zavřeným – řadu věcí prostě nevidíte...
Diskusi o obsahu však považuji až za druhotnou. Primární je podle mého názoru požadavek spravedlivého přístupu k rozhodování. Kdo budou nakonec naši zastupitelé a naše zastupitelky (a jaké zájmy budou hájit) je do značné míry na voličích a voličkách – je však potřeba, aby si mohli skutečně vybírat. Pokud ženy na kandidátních listinách nejsou (nebo jsou ve většině na spodních nevolitelných místech), je tím omezena i svobodná volba voliček a voličů.
Otázka třetí – Jak sestavit ideální kandidátní listinu?
Ve třetí části svého textu Roman Šolc předpokládá – z mého pohledu trochu naivně –, že strany sestavují kandidátní listiny na základě kvalit jednotlivých kandidujících. Pokud by tomu tak opravdu bylo, myslím, že by z hlediska vyváženosti zastoupení žen a mužů vypadaly kandidátní listiny o dost jinak, než je tomu dnes.
Je logické, že do rozhodování o tom, kdo bude na jakém místě kandidátní listiny vstupuje řada pragmatických faktorů (jako například oblíbenost u veřejnosti). Jen málokdy jsou „kvality“ jednoduše definovatelné a měřitelné, takže stav, který popisuje Šolc (tedy situaci, kdy budou mechanicky za sebe řazeni muži a ženy, příp. naopak, a nebudou po sobě bezprostředně následovat kandidující dle svých kvalit), považuji za zcela hypotetický a pro praktickou argumentaci irelevantní.
Často se setkávám s jiným argumentem, a to, že ženy kandidovat nechtějí. Případně, že některé strany „lákají“ ženy více než jiné. Z tohoto pohledu je myslím zajímavé podívat se na kandidátní listiny jednotlivých stran podle volebních obvodů – kdyby ženy opravdu kandidovat nechtěly nebo sympatizovaly pouze s určitými stranami, nebylo by možné, aby za jednu stranu kandidovalo někde přes 40 % žen a jinde jen okolo 5 %.
Souhlasím s tím, že by pohlaví nemělo být primárním kritériem. Na prvním místě by vždy měly být kvality a schopnosti kandidujících. Bohužel ani v tomto ohledu nežijeme v ideálním světě a kvóty – jakkoli nastavené – mohou (možná paradoxně) pomoci tomu, aby byli kandidující posuzováni podle svých schopností, resp. aby jejich schopnosti vůbec vstupovaly do rozhodování o tom, kdo bude na kandidátní listině a na jakém místě.
Shrnutí na závěr
Rozhodně si nemyslím, že ženy jsou lepší nebo horší političky než muži. Jsou prostě stejně dobré a stejně špatné.
Nemyslím si proto, že lze od vyrovnaného zastoupení žen a mužů čekat zázraky. Ani automatické zlepšení postavení žen ve společnosti ani kultivovanější politiku ani citlivější přístup k lidem. Jen si myslím, že je nespravedlivé, aby pohlaví fungovalo jako bariéra při vstupu do politiky. Pokud tuto bariéru odstraníme, bude jen na nás, voličích a voličkách, jaké ženy si do politiky zvolíme.
Text byl publikován 8.6.2014 na Deníku referendum pod názvem O ženách v politice a strukturálních nerovnostech
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist