Nebudu se věnovat tomu, nakolik je připravovaná úprava potřebná, jak je kvalitní a jaká je v této oblasti situace v jiných zemích. Jako jeden z „potrefených“ bývalých příslušníků však mám potřebu vyjádřit se k současnému stavu, ke skutečným důvodům mnoha odchodů policistů a k tomu, jaké jsou praktické možnosti jejich dalšího uplatnění.

Stávající situace na trhu až na pár vyvolených rozhodně není o nabídkách „násobků“ platu pro bývalé policisty či zpravodajce, jak se v uvedeném článku píše. Realita je zkrátka jiná a naprostá většina bývalých kolegů se tak rozhodně nestává „žádaným zbožím“ s možností si diktovat nějaké astronomické částky.

Možná si výrazně finančně polepší několik málo samozvaných mediálních „expertů“ – tu na dopravu, tu na korupci, tu na všechno. Možná i pár odpadlíků, kteří nemají problém s tím, ještě čerstvé informace ze služebního poměru nezákonně využít a svým přestoupením na „druhou stranu“ si přilepšit. Jsem však přesvědčen, že z těch mnoha stovek a tisíců případů se to týká jen několika málo jedinců. Drtivá většina odchodů rozhodně není o nějaké zradě či přestupu na dráhu zločinu s porušováním a zneužíváním všeho, co se porušit a zneužít dá. Tak to prostě není.

Stát to neřeší, nejsme v Německu

Faktem ovšem je, že stát odchody policistů a jejich budoucí uplatnění vůbec neřeší. Případné nabídky na další působení u sboru či jinde ve státních službách jsou, opět až na výjimky, jen pro formu, neadekvátní a nejsou myšleny vážně. Jde jen o jakousi alibistickou povinnost, aby měl příslušný funkcionář klid a nedostal „za uši“ od svých nadřízených. Každý odchod do civilu od určité funkce a úrovně výš totiž může být doprovázen mediálním zájmem. A praní špinavého prádla na veřejnosti se žádnému policejnímu šéfovi nehodí.

Českým specifikem je časté střídání spřízněných skupin ve vedení policie a některých útvarů zvlášť. Tyto skupiny se většinou velmi vymezují vůči skupině předešlé, což má i odraz v častých radikálních personálních změnách. V tento moment nepřipadají nějaké důstojné nabídky dalšího uplatnění vůbec v úvahu. Jste prostě nepřítel a hlavním cílem je se vás jako příslušníka předešlé skupiny co nejdříve zbavit, abyste takříkajíc nepřekážel. A tak jste k odchodu pryč víceméně donucen.

Jeden vysoce postavený německý kolega mi krátce před mým odchodem od policie poté, co si vyslechl můj příběh o ne zcela svobodném rozhodnutí, s nesouhlasným kroucením hlavy sdělil, že něco podobného by se v Německu určitě nestalo. Stát by to prostě nedopustil. Až na zcela extrémní případy typu lidského selhání v intenzitě zjevného porušení zákona se o své odborníky postará, neboť jejich odchod ze státních služeb má jen samé nevýhody. Je značným luxusem a rizikem, které si zkrátka stát nemůže dovolit. Do každého takového pracovníka společnost investovala značné finanční prostředky a jeho odchod do soukromého sektoru za souběžného vyplácení výsluhové renty je tak i značně neekonomický. Navíc – vzdělat a vychovat jiného srovnatelného člověka je velmi drahý a dlouhodobý proces. Obdobný pohled na věc jsem u nás zatím příliš nezaregistroval.

Kam má tedy český policista při odchodu ze sboru zamířit? Samozřejmě může dělat cokoliv, například prodávat rohlíky, stát se soukromým zemědělcem či se angažovat v politice. Stejně jako úplně každý, kdo skončí ve své dosavadní profesi. Zcela logické je však zůstat u toho, co člověk umí. V oboru, kde si je sám sebou jistý, kde má co nabídnout a kde může využít své nabyté vědomosti a zkušenosti. Novinář jde po skončení svého angažmá do jiných novin, lékař do jiné nemocnice a policisté většinou končí u nějaké profese v bezpečnostní oblasti.

A tak bývalí „sledkaři“ (tedy ti, kteří se zabývají sledováním v terénu) končí jako zaměstnanci detektivních kanceláří, policejní znalci se stávají znalci soukromými pracujícími pro každého, kdo si je najme a zaplatí, a mnoho kriminalistů – právníků dělá to, co umějí nejvíce, tedy trestní řízení, ovšem už v pozicích koncipientů a advokátů.

Dodržuj zákony a buď v klidu

Při dodržování povinnosti mlčenlivosti a vnitřních etických norem i po skončení služebního poměru je zkrátka na svobodném rozhodnutí každého, kde najde své další uplatnění. Všechny vyjmenované pozice a činnosti jsou bezesporu v souladu se zákonem. Každý bývalý policista jde sám s kůží na trh a musí si být stále vědom veškerých souvisejících zákazů a omezení vyplývajících z přechozího působení u policie. V případě jejich porušení pak rovněž musí být připraven nést za svůj případný přešlap příslušné následky.

Z mého pohledu je tedy nutné striktně rozlišovat mezi zcela legálním a legitimním odnesením si know-how a bezesporu odsouzeníhodným přestoupením na „druhou stranu“ ve formě např. nové práce pro toho, koho jsem vyšetřoval, odnesení si spisů a obchodování s nimi či navádění bývalých kolegů k vynášení informací z policejních evidencí. Tuto druhou, z mého pohledu jednoznačně neobhajitelnou skupinu, ale považuji za pouhé výjimky, které potvrzují pravidlo. Ty je však možné najít ve všech profesích – není přece například spravedlivé šmahem odsuzovat celou protikorupční organizaci a všechny její pracovníky za to, že jejich bývalá kolegyně nyní obhajuje jednoho ze současných „kmotrů“.

Žádný odchod ze služebního poměru není jednoduchý, zvlášť když je neočekávaný a ne úplně dobrovolný. Je to obrovská změna po všech stránkách a svým způsobem velký krok do neznáma. Na druhou stranu chci další potenciální následovníky z řad bývalých kolegů jednoznačně ubezpečit a podpořit, že ač se s tím možná budou z mnoha stran setkávat a potýkat, nestávají se žádným nebezpečím pro stát. Rozhodli se jen změnit povolání a najít štěstí jinde, což je v dnešní demokratické společnosti naštěstí možné. Když se bude každý z nich nadále řídit platnými zákony a etickými hodnotami, může být v klidu a z povyku kolem si nic nedělat.

Poznámka k tématu pod čarou

Mimochodem - nikdo mě nepřesvědčí o tom, že zpracovávaná problematika v rámci policie nikterak nesouvisí s častými personálními změnami. V čele protikorupčního útvaru za dobu jeho existence dodnes působilo celkem 12 ředitelů, osobně jsem zažil 10 z nich. Oba srovnatelné celorepublikové útvary (organizovaný zločin a protidrogová centrála) měly za stejnou dobu ředitele dva.

Změny se přitom netýkají jen postů samotných ředitelů, ale rovněž jejich náměstků a mnohdy i dalších, nižších manažerů. Naprostá většina těchto důstojníků odejde od policie zcela. Prakticky vždy ze zástupných, účelových důvodů. Často i s mediální ostudou a puncem, když už ne zločince či jejich pomahače, tak aspoň neetického gaunera s těžko odbouratelnou špatnou reputací a prakticky nulovou šancí se účinně bránit. Známy jsou případy nedůstojných odchodů doslova „na hodinu“ či odnášení si svých osobních věcí pod rouškou tmy s podáním ruky pouze od vrátného.

Každá personální změna ve vedení je kromě nových nejbližších spolupracovníků doprovázena novými vizemi, koncepcemi a reorganizacemi s doprovodným rozkolísáním a nejistotou všech ostatních pracovníků. Některé složky v čele s protikorupční policií tak zkrátka ani dlouhodobě řádně fungovat nemohou. Otázkou je, zda je vůbec politicky žádoucí, aby fungovaly...

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist