Britské Ministerstvo školství a školní inspekce Ofsted (Office for Standards in Education, Children’s Services and Skills) provedly během letošního jara kontroly v 21 státních školách v Birminghamu, jež navštěvují převážně muslimští žáci. Mimořádné inspekce proběhly na základě anonymního dopisu, který uveřejnila britská média a který popisoval tajný plán islamistů na převzetí veřejných škol v této oblasti. Celá aféra upozorňuje především na problematickou kontrolu fungování škol ve Velké Británii.
Dopis, který sérii inspekcí odstartoval, obsahuje informace o tzv. operaci Trojský kůň, při níž mělo docházet k propouštění nepohodlných ředitelů škol a ke snahám o dodržování islámských principů na státních školách v Birminghamu. Na základě této údajné konspirace se britská školní inspekce Ofsted rozhodla celou záležitost prošetřit. Na začátku června Ofsted publikoval závěrečnou zprávu s mnoha závažnými zjištěními o fungování dotčených škol (celá závěrečná zpráva je dostupná zde, na webových stránkách Ministerstva školství, reporty k inspekcím jednotlivých škol pak naleznete zde).
Britská školní inspekce (Ofsted) prověřila 21 birminghamských škol, které byly spojovány s posilováním islámských principů ve výuce a možnou radikalizací studentů. Zdroj foto: http://www.cypnow.co.uk
Podle zprávy se v dotčených školách jednalo především o závažné problémy mezi řediteli a pedagogy školy na jedné straně a školními radami, složenými mimo jiné z rodičů studentů, které extenzivně zasahovaly do charakteru a fungování škol. V důsledku toho se ve školách rozvinula kultura „strachu a zastrašování“ a mnoho ředitelů škol bylo marginalizováno, případně propuštěno ze zaměstnání, což vedlo ke zhoršení efektivity i výsledků těchto škol. Řada ředitelů poté měla obavy vyjadřovat názory odlišné od členů školních rad či popisovala pocity zastrašování a šikany. Školní rady také zasahovaly do osnov škol ‒ například odmítáním smíšených hodin plavání nebo prosazováním výuky islámu. Podle některých ředitelů existuje organizovaná kampaň s cílem změnit charakter jistých škol v Birminghamu právě skrz působení školních rad na úpravy osnov a jmenování zaměstnanců škol nebo například obstrukcemi při hlasování. Některé školy tak posléze propagováním velmi úzké skupiny hodnot nedostatečně připravovaly žáky na život v moderní Británii. Vzdělávání podle zmíněných kritérií totiž má za následek emoční narušení a zranitelnost dětí vůči segregaci i širší společnosti. V praxi se jedná například o oddělené hodiny pro děti odlišného náboženského vyznání či nedostatečnou sexuální výchovu. Zpráva také kritizovala městskou radu v Birminghamu, která nereagovala na stížnosti ředitelů škol.
Média navíc vypíchla některá čtenářsky atraktivní provinění škol: výlety dětí do Saudské Arábie, výzvy k modlení muslimů skrze školní reproduktory nebo absenci výuky evoluční teorie v hodinách biologie. Na druhou stranu hlavním závěrem zprávy Ofstedu nebylo konstatování, že by dané školy aktivně podporovaly islámský extremismus, ale zejména informace o nedostatečné přípravě dětí na život v moderním světě, málo proaktivní vystupování proti extremismu a neadekvátní zapojení škol do vládního antiextrémistického programu. Podobná slova zopakoval tento měsíc před britskými poslanci Michael Wilshaw, inspektor zodpovědný za vyšetřování na birminghamských školách, podle něhož by k radikalizaci žáků mohlo dojít pouze v případě pokračování výše zmíněných praktik. Pět vyšetřovaných škol bylo proto zařazeno pod přísnější dohled Ofstedu.
Inspektor Michael Wilshaw informoval o tom, že birminghamské školy zanedbávaly prevenci před extremismem. Zdroj foto: http://www.smuc.ac.uk
Britská vláda, v čele s ministrem školství Michaelem Govem, podpořila větší propagaci britských hodnot na školách, a to již se začátkem nového školního roku. Premiér David Cameron pochválil rychlou reakci svého kabinetu ve vyšetřování možné konspirace a postavil se za Ofsted v jeho snaze chránit britské studenty. Kritizované školy se proti zprávě Ofstedu ohradily a celou záležitost přirovnaly k honu na čarodějnice motivovanému protiislámskými postoji. Muslimská rada Velké Británie, provozující více než 500 národních a regionálních muslimských škol, zpochybnila závěry Ofstedu a dodala, že existují pouze mizivé důkazy o přímém spojení vzdělávacího systému či muslimské komunity s obrácením jedince k terorismu. Britská odborná veřejnost, v čele s bývalým školním inspektorem Timem Brighousem, také kritizovala zprávu Ofstedu, přičemž upozorňovala na dramatické změny ve výsledcích prošetřených škol oproti předchozím inspekcím – například na konci roku 2013 tyto školy dosahovaly dobrých až vynikajících výsledků, zatímco v nové zprávě byly vyhodnoceny jako neadekvátní.
Paralelně s vyšetřováním britské školní inspekce probíhalo také šetření týkající se možné infiltrace extrémistů do státních škol v Birminghamu vedené Peterem Clarkem, bývalým policistou odpovědným za vyšetřování londýnských bombových útoků z roku 2005. Pověření protiteroristického odborníka tímto vyšetřováním ale vyvolalo spíše negativní ohlasy kvůli další možné stigmatizaci britské muslimské komunity. Podle Clarkovy zprávy v birminghamských školách docházelo ke „koordinované, záměrné a trvalé snaze ustanovit intolerantní a agresivní islámský étos“, avšak nebyly nalezeny stopy potvrzující teroristické či extremistické aktivity na školách. Další vyšetřování, tentokrát vedené birminghamskou městskou radou, dospělo k závěru, že se nejednalo o „žádnou konspiraci s cílem propagovat radikalismus a násilný extremismus“.
Lucie Chládková působí jako juniorní analytička think-tanku Evropské hodnoty.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist