Otevřená data, nebo v evropské hantýrce "opakované pouití informací veřejného sektoru", znamenají takový stav, kdy občané, firmy nebo instituce mohou vyuívat data produkovaná státem opakovaně a svobodně, bez nutnosti je ze státu nepohodlně a sloitě získávat. Taková data by pak měla být dostupná ve strojově zpracovatelném a otevřeném formátu, tedy v podobě, která umoní jejich automatické zpracování či analýzu pomocí počítačových programů.
Takto dostupná data (například ze státního rozpočtu, obchodního rejstříku nebo jiných míst, na kterých veřejná sféra sbírá informace) pak mohou být nejen podkladem pro veřejnou kontrolu fungování státu, ale také zpětnou vazbou pro jeho efektivnějí nastavení a v neposlední řadě také zdrojem nových podnikatelských příleitostí (příklady viz tento článek).
Evropská unie si je toho vědoma a přijala vloni aktualizaci směrnice, která upravuje pravidla pro poskytování otevřených dat. Tato směrnice zavádí některé technické a právní úpravy, které poskytování otevřených dat zjednoduí, a odbornou veřejností byla přijata pozitivně.
Protoe se ale jedná o směrnici, státy si ji musí do svého právního řádu transponovat, je zde tedy prostor pro legislativní kutilství, při kterém je často původní dobrý záměr přehluen jinými, s původním účelem nesouvisejícími změnami.
Tak se stalo i nyní. Zásadní problém je v tom, e zatímco evropskou směrnicí vyadované změny se měly týkat pouze poskytování informací pro opakované pouití, tedy pro pouití nesouvisející s původním záměrem vzniku informace, česká transpozice tyto změny zavádí u vech ádostí o informace. Co více, definici opakovaného pouití informací vůbec nezavádí, čím vznikají mnohé logické a výkladové nedostatky.
Pokud přejde do praxe, budou muset úřady ke kadé infoádosti například poskytovat tzv. metadata, tedy informace o informacích. Co je zjevně nesmysl, protoe pokud si poádáte o běný dokument ze zastupitelstva, tak vám tato metadata (například informace, kdy byl dokument naposledy editován nebo v jakém progamu byl vytvořen) větinou k ničemu nejsou. Naopak pokud budete poadovat v rámci opakovaného pouití informací nějaký datový soubor, jeho obsah se kadý den aktualizuje, jsou tato metadata uitečným, mnohdy nezbytným doplňkem.
Největí překáku v právu na informace staví adatelům do cesty ta část novely, který umoňuje zpoplatnit de facto jakoukoli ádost o informace. Zatímco doposud bylo moné adateli účtovat jen prokazatelné výdaje na potovné nebo tisk, případně zpoplatnit "mimořádně rozsáhlé vyhledání informací", novela tuto monost úhrady mimořádně rozsáhlého vyhledání ruí. Namísto ní umoní za informace ádat peníze, keré by měly pokrýt "skutečné náklady za vyhledání, nebo vytvoření informace" - ovem kdykoli. Doplňující nařízení vlády pak stanoví, e by se tyto náklady měly počítat z platů přísluných úředníků, kteří ádosti vyřizují.
Oproti současné praxi tak dostanou úřady do rukou bič, jak poadováním poplatků za jakoukoli infoádost odradit občany od snahy získat informace, protoe s vyřízením jakékoli ádosti jsou spojeny náklady na platy úředníků, přestoe vyřízování infoádostí je z podstaty věci jednou ze sloek pracovní náplně úředníků. Je to stejně absurdní, jako kdyby si úředník účtoval za čas, který stráví s občanem při jakémkoli jednání.
Dalí překákou je prodlouení lůhty pro poskytnutí informace o 5 dní, celkově tak lhůta naroste z původních 25 dnů na 30 dnů, přestoe to směrnice nepoaduje.
Problematické také nově zaváděné ustanovení o "dohodě o umonění trvalého přístupu k informacím". Zatíco původní směrnice chce tímto umonit státům poskytovat otevřená data prostřednictvím soustavy veřejných licencí (například Creative Commons, nebo jetě lépe Open government licence), česká transpozice zavádí monost vzniku speciálních dvoustranných smluv. Konstrukce ustanovení o smlouvách ovem neobsahuje ádný odvolací mechanismus, take pokud povinný subjekt takovou smlouvu nebude chtít uzavřít, nemá se zájemce kam odvolat. Původní směrnici je třeba vykládat tak, aby měl povinný subjekt povinnost takovou smlouvu uzavřít, pokud poadovaná data existují a jsou technicky dostupná.
Novela obsahuje i několik dalích formulačních a logických nedostatků, jejich popis přesahuje monosti tohoto článku. V souvislosti s aktuálně představeným a hluboce vykastrovaným návrhem zákona o registru smluv (z dílny stejného ministerstva!) je navíc paradoxní, e zatímco novela infozákona zavádí povinnost strojové čitelnosti zveřejňovaných informací a povinnost zveřejnit metadata, z původního návrhu zákona o registru smluv tato povinnost nesmyslně vypadla. Bylo by jistě velmi zajímavé sledovat, jak by se s tímto rozporem vypořádala praxe, v přístupu k informacím by to ale znamenalo jen dalí chaos.
A do 21. srpna je moné v rámci veřejné diskuse zasílat na Ministerstvo vnitra připomínky (podkladové dokumenty zde). Nezbývá ne doufat, e se jimi úřad bude řídit a připravovanou novelu upraví tak, aby respektovala původní záměry evropského zákonodárce a nevkládala do zákona o přístupu k informacím zmíněné překáky.
Jinak se také můeme dočkat toho, e při vystavování účtů za poskytování běných a doposud bezplatných informací se úředník bude bezelstně odvolávat na Evropskou unii - ta přitom nic takového nepoaduje.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Kdy si předplatíte HN, budete moci číst vechny nae články nejen na vaem aktuálním připojení. Vae předplatné brzy skončí. Předplate si HN a můete i nadále číst vechny nae články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Vekerý obsah HN.cz
- Monost kdykoliv zruit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Vechny články v audioverzi + playlist