Ve stínu největšího IPO na světě, e-commerce společnosti Alibaba, se v poslední době dařilo i jinému letošnímu IPO - výrobci kamer pro volnočasové využití GoPro (GPRO:US). Toto IPO se přitom co do výkonnosti řadí v letošním roce k těm úplně nejúspěšnějším. V posledních několika týdnech se akcie GoPro těšily nebývale velkému zájmu investorů. Je tato euforie opodstatněná, nebo se jedná pouze o krátkodobé momentum a vyplatí se ještě naskakovat do rozjetého vlaku?

Obchodování s akciemi GoPro bylo zahájeno na americké burze počátkem letošního léta při upisovací ceně 24 USD, a titul jen za první den posílil o 30%. Poté, co se cena akcií během jednoho týdnu od IPO obchodovala za dvojnásobek přišlo "mírné" vystřízlivění a titul část svých zisků odevzdal. Stále se však akcie obchodovala v rozmezí 40-30 USD. Zájem investorů o titul lze přičíst faktu, že produktová řada Hero, má mezi uživateli podobnou fanouškovskou základnu jako třeba výrobky firmy Apple. Jedná se tedy o módní technologický trend, který potvrzují i nespočty videií na internetu zachycující využití těchto kamer při všemožných adrenalinových aktivitách. Díky této oblibě si může výrobce dovolit nasadit i odpovídající cenu výrobku, která se na českém trhu pohybuje v průměru okolo 10 tis. Kč (Hero 3). Tomu pak odpovídá i hrubá marže firmy (za rok 2013 činila 37%, a pro letošní rok se očekává nárůst na 42%).

Akcie GoPro se však v posledních týdnech vydaly raketovým tempem nahoru a ignorovaly tak celkový vývoj na akciových trzích (viz. graf porovnávající akcie GoPro a index Russell 2000). Nad posledním vývojem musí fundamentálním investorům vyvstávat husí kůže. Akcie za poslední měsíc vyletěly o neuvěřitelných 73% a tržní kapitalizace se rázem vyhoupla na 10 mld. USD. Část tohoto růstu jde nepochybně na vrub tzv. short squeeze efektu, kdy investoři spekulující na pokles akcie, jsou nuceni s neustálým růstem titulu zavírat svoje pozice a podporovat tak další růst akcie. Z části to jde na vrub očekávání představení nové modelové řady Hero 4. Z pohledu základních ukazatelů se však firma obchoduje na těžko opodstatněných valuacích (84x letošního zisku, P/B 32.8x a EV/EBITDA 44x). Přitom nikde není psáno, že očekávaný růst tržeb v příštích letech o 20% (jedná se o výrazné zpomalení oproti předchozím letům) nebude narušen vstupem konkurence. V poslední době se nejčastěji hovoří především o HTC, ale svůj krajíc koláče by si chtěly ukrojit i další firmy jako Sony, nebo Garmin. Aniž bych chtěl snižovat technologickou kvalitu kamer GoPro, nebo sílu značky, doporučuji investorům prozatím sledovat titul z povzdálí. Méně rizikově averzní investoři se pak mohou pokusit i o otevření krátkých pozic. Těm by mohlo hrát do karet i ukončení tzv. lock-up period (6 měsíců od IPO), kdy mohou prodávat akcie i insideři a na současné ceně by pro ně bylo logické část zisků realizovat.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist