Hit letošní předvolební kampaně do Senátu se nesl ve znamení transparentních účtů. Průhledným financováním se snad zaštiťuje každý kandidát a občan pak spokojeně pokývá hlavou, že má konečně o penězích za bilboardy a dalších kampaňových nezbytnostech přehled. Analýza Demagog.CZ ovšem ukazuje, že ve většině případů se jedná o pouhou líbivou pro forma fasádu a z účtů jednotlivých politiků – pokud vůbec existují – nelze zjistit prakticky nic.
Typickým příkladem obelhávání voličů jsou kandidáti ODS. V senátních duelech její zástupci Kladívko, Vlasák a Schwarz shodně tvrdili, že občanští demokraté transparentní vedení svých kampaní mají. Ano, ODS sice veřejný účet pro senátní volby zřídila, nicméně tam již zapomněla cokoliv relevantního zveřejnit. Z transakcí není jasné, na co jednotlivé výdaje putují ani pro koho mají být určeny. Na Kladívkovu a Schwarzovu kampaň tak oficiálně nebyla vydána ani koruna, na vrub Vlasákovy kampaně zase odešlo dvakrát po dvou stech tisících; na co, to ví asi jen Bůh a Václav Klaus.
Víra místo výpisů
O moc lépe na tom není ani KDU-ČSL. U jejích kandidátů nejde dohledat, kolik peněz přímo k nim z centrálního účtu putuje, ačkoliv se Pavel Botek i Zdeněk Papoušek shodně zaklínali půl milionem pro každý obvod. Hradišťský zájemce o horní komoru Valenta se raději s žádným průhledným financováním raději neobtěžoval vůbec. Jestli je jeho cesta mezi senátory vydlážděna prohranými úsporami závislých na hazardu, tak není jak zjistit.
Spíše úsměvné je pak počíná kandidátky ANO Baudyšové. Ta na otázku Martina Veselovského, zda má transparentní účet ležérně odvětila: „No jasně.“ Cokoliv alespoň zdánlivě připomínající otevřené financování její kampaně ovšem neexistuje, na což už předtím upozorňovala i Transparency International. Webový seznam dárců ANO je „právě aktualizován“; Baudyšová následně v pořadu přiznala, že neví, že by české banky takovou službu vůbec nabízely. Kandidátka ANO ovšem „věří“, že hnutí příjmy i výdaje doloží, asi to opět prostě nějak zařídí.
Jedničkáři
Kdo naopak nebere transparentní účet jen jako otravnou nutnost je hradecký sociální demokrat Jaroslav Malý nebo pražská vlajková loď zelených a lidovců Hampl. Malý – ačkoliv uvádí odlišné výdaje, než jsou na účtu k dohledání - má poctivě zdokumentovány veškeré převody včetně toho, kolik z celkového balíku peněz na jeho kampaň šlo a na co byly využity. Otevřené vedení Hamplovy kampaně pak ocenila i Transparency International, kdy za ni dostal nejlepší možnou známku.
Voliči by se neměli nechat uchlácholit pouhou existencí transparentních účtů a dožadovat se toho, aby bylo jasné, od koho každá koruna pochází, ke komu putuje a na co je vynaložena. Jedna návštěva banky vám ještě průhledné vedení kampaně nezajistí. Chování některých kandidátů nyní tak spíše připomíná trapné fráze o křišťálově čistém křišťálu, který už ani křišťálově čistější být nemůže.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist