Když se řekne korupce, tak si na prvním místě hned představíme nějakého politika, úředníka, lékaře, případně dopravního policistu. Rovněž v drtivé většině medializovaných kauz se jedná o úplatky v souvislosti s výkonem veřejné správy či oblastmi souvisejícími s veřejnými prostředky. A v obdobném duchu bývají interpretovány i pro Českou republiku nepříliš příznivě dopadající průzkumy veřejného mínění. O korupci v soukromé sféře se však kromě ryze odborných kruhů hovoří jen minimálně, spíše vůbec. Zkrátka jako by ani nebyla.
Zdání však klame. Existují samozřejmě i průzkumy veřejného mínění cílící výlučně do privátního sektoru, vždy ovšem nějak zapadnou. Většina z nich přitom končí ještě daleko hůře než ty mířící ryze na veřejné instituce. Za všechny možno uvést letošní Eurobarometr, který zjišťoval postoj Evropanů vůči korupci a jejímu vnímání. V něm jsme ze všech států Evropské unie skončili dokonce jako úplně nejhorší hned ve dvou ohledech týkajících se právě korupce v podnikatelském prostředí.
Jaká je tedy skutečná situace korupce v soukromém sektoru? Podle zmiňovaných průzkumů tristní, podle případů, které vyplavou na povrch, téměř ideální. Ony totiž téměř žádné případy na povrch ani nevyplavou. Přesto, že mnoho obchodních zástupců každodenně požaduje a přijme nějaký hodnotný „dárek“ za výběr zboží konkrétního výrobce, který jej za garantovaný odběr své produkce velmi rád nabídne a poskytne. Přesto, že pro mnoho uchazečů o zakázku je zcela běžné koupit exotický zájezd či platit pravidelnou „provizi“ klíčové osobě potenciálního zadavatele za to, že u něj vyhraje výběrové řízení na dlouhodobou dodávku svých služeb. Obdobně fungují i tzv. zalistovací poplatky za zboží v hypermarketech či subdodavatelské služby ve stavebnictví. Toto se děje bohužel denně a všude kolem nás.
Korupce je jen v privátní sféře ještě o poznání latentnější než v už tak velmi latentní sféře veřejné. Základní důvody jsou dva. Předně se policie v rámci své vyhledávací činnosti zcela logicky prioritně zaměřuje na veřejný prostor s důrazem na oblast přerozdělování veřejných prostředků. Pachatelé ze soukromého sektoru se v rámci řešených případů většinou „svezou“ spolu s pachateli v postavení úředníků, politiků či jiných zástupců sféry veřejné. Například tak, jak je tomu ve snad nejznámější kauze tohoto typu spojené s manipulací veřejných zakázek v rámci Středočeského kraje. Případně se může jednat o „vedlejší produkt“ policejní činnosti opět prioritně mířící do veřejného prostoru. Vyhledané korupční případy cílené čistě do podnikání téměř známy nejsou.
Druhým a podstatnějším důvodem je prakticky nulová četnost oznamovaných úplatkářských případů s ryze soukromým prvkem. Rozhodující je sama ochota či spíše neochota podnikatelského prostředí takové případy vůbec odhalovat, a když už jsou odhalené, je pak dále zákonně řešit v rámci trestního řízení. A to často navzdory interním protikorupčním pravidlům, vždy pak navzdory zákonné oznamovací povinnosti.
Důvodem „zametání“ těchto kauz je zejména utkvělá snaha neupozorňovat na sebe ve spojení s něčím negativním a nebýt v těchto souvislostech zbytečně propírán v médiích. A navíc si neznepřátelit obchodního partnera, případně i konkurenta. Když už se vedení společnosti o nějakém nekalém jednání dozví, snaží se prioritně s dotyčným i druhou stranou raději „nějak“ domluvit, trestní oznámení se nepodává téměř nikdy.
Nad důsledným vyšetřením a necháním průchodu spravedlnosti s doprovodnou adekvátní reakcí uvnitř společnosti tak, aby se obdobný případ v budoucnu neopakoval, vítězí krátkozraký motiv na zachování dobré firemní reputace za každou cenu. Opačný a jednoznačně správný přístup s jasným vzkazem veřejnosti, že právě moje společnost před problémy nestrká hlavu do písku, ale naopak s nekalostmi bojuje, se bohužel příliš nenosí. Situaci paradoxně zhoršilo i zavedení trestní odpovědnosti právnických osob od roku 2012. Za vyjmenované trestné činy spáchané při činnosti firmy, včetně všech korupčních, totiž hrozí kromě zaměstnance trestní stíhání i firmě, byť by na problém sama poukázala.
Odhalení pachatelé tak velmi často v tichosti odcházejí z firmy, kde zneužívali svého postavení k vybírání úplatků, namísto s trestem s tučným odstupným, vynikajícím personálním posudkem a mnohdy i vřelým doporučením. Mohou tak v branži vesele působit dál bez toho, aniž by se o jejich předchozím nezákonném jednání kdokoliv včetně budoucího zaměstnavatele dozvěděl. Tedy například dál beztrestně pokračovat v korupčním jednání na obdobné pozici v jiné firmě.
Zejména proto je tak u nás korupční případy s ryze soukromým prvkem možno spočítat maximálně na prstech jedné ruky. Příslušné instituce je neřeší, protože se o nich prostě nedozvědí. A kde není žalobce, není ani soudce. V tomto ohledu bych ale určitě věřil pohledu samotných podnikatelů, že korupce pro ně v rámci jejich každodenní činnosti představuje jeden z nejpalčivějších problémů.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist