Tento týden přijedou do Prahy ostravské divadelní soubory, aby ukázaly to nejlepší ze současného živého umění moravskoslezské metropole. Festival Ostrava v Praze se řadí mezi důležité události současného českého scénického umění.
Není zvykem, aby urbanista psal recenzi na divadelní festival, a taky se nechystám, jen chci poukázat na skutečnost, že kultura a kreativita je nejen konkurenční výhodou Ostravy, a to jak v českém, tak i středoevropském měřítku, ale zároveň katalyzátorem důležitých společenských změn. Bude záležet jen na městě, jeho komunitě a politickém vedení zdali toho dokáže využít.
Proč kultura zachrání Ostravu? Kulturní a kreativní průmysly patří v Evropě k nejdynamičtěji se rozvíjejícím odvětvím s rostoucím podílem na celkové zaměstnanosti, který se celoevropsky odhaduje na 4 %. Pro srovnání automobilový průmysl zaměstnává asi 1 % evropské pracovní síly.
Odvětví jako je video a film, hudba, ale i design a videohry přinášejí takzvané netechnologické inovace, které se na celkových inovacích, tedy palivu, které náš kapitalistický systém udržuje v chodu, podílejí až z jedné třetiny. Význam kulturních a kreativní odvětví roste s rozvojem internetu a nových medií, kterým poskytují obsah. Komerčně nejúspěšnější produkty a služby jsou takové, které vznikly spojením technologie a umění, které jím dodá tvar, ducha nebo příběh, tedy vyšší hodnotu.
Ze studií o kulturních a kreativních průmyslech (KKP) v České republice, kterým se věnuje například Institut umění, vyplývá, že pro rozvoj KKP je nezbytné silné zázemí, tedy existence určitého kritického množství uměleckých a kulturních institucí ve městě. Tedy ve městě bez středních a vysokých uměleckých škol, bez sítě velkých a malých divadel, televizních studií, rozhlasových stanic a tisku, těžko vznikají úspěšné komerční projekty, které jsou schopné tvořit zaměstnanost.
Mnoho kreativců totiž zezačátku potřebuje oporu v institucích financovaných z veřejných rozpočtů a tak učí na uměleckých školách, skládají hudbu pro televizi, navrhují kostýmy pro městská divadla. Podnikání v kulturních a kreativních průmyslech, které jsou založeny na invenci a tvořivosti, je nejisté a rizikové a než se mladý talent prosadí, potřebuje alespoň nějaký příjem, aby nemusel svůj obor opustit.
Právě z těchto důvodů se kulturní a kreativní průmysly koncentrují do velkých měst. Ze studie Michala Němce z pražského Institutu plánování a rozvoje vyplývá, že více než 53 % hrubé přidané hodnoty kulturních a kreativních průmyslu ČR vzniká v Praze. Další polovina pak je rozdělena hlavně mezi ostatní velká města.
Díky aktivitám Institutu umění byly důkladně zmapovány KKP v Brně a Pardubicích. Zatím co v Brně vytvářejí subjekty KKP pracovní místa pro více než 10 % pracovní síly (zaměstnávají 11,8 % zaměstnaných), v Pardubicích je jejich podíl na celkové zaměstnanosti 5,4 %. Ještě propastnější je však rozdíl v odhadovaném ročním obratu kulturních a kreativních průmyslů, 24 miliard v Brně oproti 1,7 miliardám korun v Pardubicích. Tedy v přepočtu na jednoho obyvatele 64 oproti 19 tisícům korun.
V oblasti kreativních průmyslů, tedy architektury, designu a reklamy působí v Brně 5 868 subjektů, zatímco v Pardubicích jich bylo nalezeno jen 167 aktivních. Například v designu to je jen 7 firem v Pardubicích, oproti 251 v Brně.
Kvalitativní výzkum z těchto dvou měst ukázal, jak důležité je pro rozvoj kulturních a kreativních odvětví zázemí akademických a uměleckých institucí financovaných z veřejných rozpočtů, které nejenom formují nové talenty, ale vytvářejí i podhoubí pro začínající profesionály, ze kterého mohou čerpat zkušenosti a budovat pracovní vztahy.
I když kulturní a kreativní odvětví na obdobné zmapování v Ostravě teprve čekají, již teď je zřejmé, že v tomto městě mají ke svému rozvoji poměrně robustní a stabilní prostředí zajišťované místními divadly, hudebními soubory, festivaly a galeriemi, jejichž koncentrace je po Brnu a Praze v Ostravě bezesporu nejvyšší. Určité zaostání například v tradici uměleckého vzdělávání pak Ostrava dohání silnou tradicí kvalitních pořadů ostravského studia České televize. Další výhodou je silné zázemí zejména scénických umění a hudby v menších městech ostravské aglomerace, které jsou s ostravskou scénou silně propojeny. Třetím ostravským trumfem je zatím velmi zdařilé uchopení ostravské industriální stopy nejviditelnější na revitalizaci Dolní oblasti Vítkovic. Ty výrazně mění image města a jako dostatečně výrazná ikona oné změny dosvítí až do pražských uměleckých kaváren a snad i za Český les.
Ostrava se zatím nestala centrem špičkového výzkumu a vzdělanosti, které by nasávalo české a zahraniční talenty jako Brno a Praha. A zatím se neprofiluje ani jako centrum informačních technologií nebo dalších odvětví s vysokou přidanou hodnotou. Naopak, město, která má o třetinu menší podíl vysokoškolsky vzdělaných obyvatel než Brno, trpí dalším odlivem mladých talentů za prací.
Umělci a lidé z takzvaných kreativních odvětví se tak stávají významnou skupinou obyvatel města, která jeho zdi ještě neopustila, která bez města a zázemí, které poskytuje, žít nemůže a nechce. Podstatou kulturních a kreativních odvětví je jejich vzájemná propojenost a závislost na síti, která funguje jen v městském prostředí. Na úpatí Beskyd, kam z města utekly mnohé ostravské elity, by se rozpadla. Tato kreativní třída tak v Ostravě svou koncentrací a určitou izolací v urbánním jádru nabývá většího významu, než v jiných českých metropolích.
Jak s touto výhodou dále pracovat? Největší slabinou českých kreativců je malá schopnost prosadit se, vymyslet životaschopný business plán a prorazit na zahraniční trhy. Mnohá evropská města proto nabízejí pro mladé talenty podpůrné programy – kreativní inkubátory, ve kterých jim zkušení kouči pomohou nastartovat vlastní komerční projekty.
Ještě důležitější je však celková atmosféra města, tedy mladé kreativce přitahuje kreativní město, město bez předsudků, s otevřenou, tolerantní kulturou. Ale je toto něco, co se dá naplánovat?
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist