Když se řekne oklamání vnímání, vybaví se většině lidí, kteří se s tím setkali na základní škole, kinematograf. Statický obraz, který se před očima vystřídá 24x za sekundu vytváří dojem pohybu. Do kina se tak chodíme nechat klamat, a před televizní obrazovkou je to vlastně podobné. Málokdo z nás si ale uvědomuje, že podobných klamů existuje mnohem více, a že se dotýkají mnohem závažnějších věcí, než osudu lidstva v rukou superhrdiny, nebo lásky krásné Manuely. Jedním z nich je posun hodnocení daný selektivní pamětí. Což je odborný výraz pro to, co jsem už řekl: že naše představa, že „dříve bylo lépe“ je lež.
Lidský mozek si pamatuje mnoho věcí, ale ne vše si pamatuje stejně, a hlavně ne vše stejně dlouho. Obecně platí, že věci, které se nám jeví jako příjemnější si pamatujeme déle, zatímco věci méně příjemné dříve zapomínáme. Informaci o tom, že se staly, jsme schopni nést v hlavě velmi dlouho (taková utkvělá křivda by nám o tom mohla vyprávět), ale přesné kontury časem z vědomé paměti vymizí. A nejenom to. Dokonce události a věci, které si pamatujeme, a které nemají jednoznačný emocionální náboj, máme časem tendenci vnímat jako spíše pozitivní, než negativní. Je to jednak proto, že jejich „špatná“ složka již z paměti vymizela, jednak proto, že abychom s nimi mohli žít, náš mozek si je časem přikrášluje. Je to přirozený, nevyhnutelný proces, který vede k tomu, že
…tenkrát bylo líp! Auta jezdila rychleji, lidé na sebe byli tak nějak hodnější, méně se kradlo, zlatý komunisti!
Není to nic jiného než klam v mozku jednotlivce. Pokud se ale jednotlivci podaří o něm přesvědčit své okolí, stává se klamem sociálním. A ten už je nebezpečný. Protože zatímco mozek jednotlivce má korekční mechanismy, jak se s tímto klamem vypořádat, jak ho odmaskovat a označit za faleš, rozzuřený dav ničím podobným nedisponuje.
Není věcí svobodné volby, zda klamu loňské trávy zelenější podlehneme, či nepodlehneme. Velmi pravděpodobně se tak stane, ať se nám to líbí, a nebo ne. V čem si však vybírat můžeme je, zda se tímto klamem necháme vést i v našem každodenním rozhodování. A to zvláště takovém rozhodování, které má důsledky pro budoucnost.
Autor je Firemní sociolog.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist