Rok se s rokem sešel a Veletržní palác opět obsadila pětice finalistů Ceny Jindřicha Chalupeckého. Na prohlídku výstavy doporučuju vzít s sebou tiskovou zprávu. Hrozí, že bez ní budete poněkud zmatení. S ní si alespoň trochu potrápíte mozkové závity...
Vstupme.
Tak třeba Martin Kohout. Na výstavě prezentuje tzv. Dreadlocks. Je to „série objektů ze dřeva a kabelů, které autor patinuje a natírá různými způsoby. Vypadají tak trochu jako kříženci mezi plotem a houpací sítí.“ Což o to, popis je to přesný. Jenže jak tyhle kousky reagují „na nejrůznější životní situace, na neuchopitelnost současného světa a neschopnost individua se v něm zorientovat“? Poněkud záhada.
Taková Lucia Sceranková zase „fotografuje konkrétní scenérii nebo situaci v interiéru a realitu ručně přetváří tak, aby na snímku vznikl dojem iluze, fikce. Z obrazů-tisků není zřejmé, co divák vlastně vidí.“ Tak třeba já viděla dívku s vlasy opatlanými sádrou, potom hory, oblohu a taky potůček... Všechno to bylo docela pěkné – ale pověsit to jinam, než nad postel?
Třetí finalista Richard Loskot „nás různě komplikovanými manipulacemi dovádí k otázce, jestli jsme si jisti tím, co vidíme, slyšíme a cítíme. Jak snadné může být vytvořit si falešnou představu času a prostoru a jak úplně ztratit orientaci.“ Loskot to dělá za pomoci soustavy zrcadel a projekčních ploch. Když vstoupíte do instalace, spatříte sami sebe. Zábavné. Příště bych ale doporučila raději posmrtně nominovat člověka, který postavil Zrcadový sál na Petříně. Ve stejné kategorii jde přeci jen o počin mnohem mocnějšího účinu.
Tak radši dál. Tereza Velíková. „Také ona zpochybňuje svými instalačně vrstvenými videoprojekcemi možnosti porozumění. Její postavy spolu hovoří, ale každá v jiném videu. Mluví o svých pocitech a soukromí, zdánlivě na sebe reagují, ale působí dojmem osamělosti. Zvuk a obraz není někdy synchronizován a tak divák sleduje iluzivní příběh o nemožnosti sdělit to podstatné druhému.“ Inu, těžká věc. Když nesynchronizujete zvuk a natočíte každého na jiné video, není se co divit, že si postavy nerozumí. Otázka ovšem je, co z toho plyne.
Ale pozor! Konečně stojíme v instalaci vítěze letošní soutěže, Romana Štětiny! Šťastný laureát má v „chytře konstruovaných instalacích“ ukazovat, „jak naše smyslová zkušenost může zmást dojem z toho, co skutečně vidíme.“ Nicméně jste-li poněkud zmateni, že tu jeho výtvor nikde nevidíte, neviňte svou smyslovou zkušenost. Vítězné dílo na výstavě opravdu spatřit nemůžete. Štětinův „Ztracený případ“ promítají každou neděli v kině Ponrepo a až uslyšíte o někom, kdo ho viděl, dejte mi prosím vědět. Štětina za sebe sestříhal záběry z každé epizody seriálu Colombo od roku 1968 až do roku 2003, a touto přímo detektivní prací nám připravil překvapivé zjištění – Peter Falk na rozdíl od své postavy stárne! Kde se ovšem v tomto vskutku „mnohovrstevnatém příběhu“ projevuje ona porotou opěvovaná „významová bohatost“, to suď sám Colombo.
Víc už nic.
Z výstavy je zřejmé, že mladí umělci zkoumají téma nemožnosti porozumění a smyslového znejištění. Jenže – dozvídáme se od nich něco nového? Že je dnešní doba tekutá, znejištěná, matoucí a bůhvíjak ještě chaotická, to už se člověk dočte i v článku na zena.cz. Umělci k tomu nedodávají nic – jejich díla předávají leda jakousi emoci rozpadlosti či banální poselství „ podívej se znovu, není vše, jak se zdá být.“
Je to vlastně známka absence opravdových témat: když už nějaký autor neví coby, začne tesknit nad nemožností porozumění a zkoumá limity lidského vnímání. Působí to vážně, uměřeně a chytře – a možná získá i nějakou tu cenu.
Jenže - proč vlastně výtvarní umělci stále dokola zobrazují nemožnost dorozumění? V posledu tím jen replikují a množí okolní chaos. Není však úlohou umělců spíše vnášet do zmatenosti tohoto světa nadhled, pevnější zakotvení či dobrou vůli hledat společné porozumění?
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist



