V posledních dnech byla v Česku otevřena debata týkající se možné relokace (přemisťování) především syrských uprchlíků z jiného státu EU do České republiky. Jaké pravomoci má ve skutečnosti EU v oblasti imigrační politiky? Co všechno je v rukou jednotlivých členských států?
Obecně je imigrační politika v oblasti dlouhodobých pobytů a ochrany dle mezinárodního práva stále ponechána v gesci národních států. V otázkách uprchlictví se z procesního hlediska řídí všechny členské státy tzv. Dublinským nařízením (Dublin II), které stanovuje soubor kritérií, podle nichž je k posouzení žádosti o azyl příslušný pouze jeden členský stát. V současné době ovšem tento systém dostává trhliny, kdy řada států jako jsou Itálie či Řecko nápory uprchlíků kapacitně nezvládají, neregistrují běžence do systému žadatelů o azyl EURODAC a umožňují uprchlíkům, aby se volně dostávali do dalších zemí EU.
Evropská unie společně s německým ministrem vnitra Thomasem de Maiziere přišla na přelomu září a října letošního roku s návrhem na dobrovolný systém kvót, na základě kterého by jednotlivé členské státy odlehčily ostatním státům EU nejvíce postiženým uprchlickou krizí a přijaly na svém území běžence. Případný systém relokací by se ovšem odehrával zcela na dobrovolné bázi, protože v současnosti pro takovéto opatření neexistuje v legislativě EU opora.
Dnes existující článek 67(2) Lisabonské smlouvy hovoří o solidaritě mezi členskými státy v oblasti azylu, přistěhovalectví a ochrany vnějších hranic. Obdobně je solidární jednání mezi státy EU zmíněno v Lisabonské smlouvě například i v souvislosti s energetikou. Členské státy EU čelící přílivu uprchlíků (mezi nimiž je i zmiňované Německo) mohou tlačit na Evropskou komisi, aby vytvořila mechanismy pro přerozdělování ve smyslu článku 67(2). To se však dnes neděje, dle dostupných informací se o přípravě takovéto sekundární legislativy mezi členskými státy seriózně nediskutuje.
Současné plány EU tedy nepřicházejí s žádným povinným (právně stanoveným) distribučním klíčem, zdali by byl systém kvót navržen například na základě velikosti populace členských států a země pod určitou hranicí kvóty by přejímaly uprchlíky z jiného státu EU. V rámci EU zatím panuje shoda na tom, že by se v případě dobrovolného přijetí Syřanů jednalo pouze o dočasné opatření.
V této souvislosti je také třeba připomenout, že EU má nástroj pro případ hromadného přílivu uprchlíků z důvodu válečného konfliktu či vážného porušování lidských práv. Nařízení 2001/55/ES umožňuje Radě ministrů na návrh Evropské komise aktivovat toto nařízení, kdy členské státy musejí osobám požívajícím dočasné ochrany zajistit povolení k pobytu na jeden rok s možností prodloužení na dva roky.
Lucie Chládková je juniorní analytička think-tanku Evropské hodnoty
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist