Od 1.11. 2014 oficiálně zahájila svou činnost nově složená komise v čele s bývalým lucemburským premiérem Jeanem-Claudem Junckerem. Již 27. 11. 2014 však Evropský parlament, na návrh 76 europoslanců, hlasoval o jejím odvolání. Komise však toto hlasování ustála a dostala možnost předvést co dokáže.
Necelý měsíc poté, co Junckerova komise oficiálně zahájila výkon své funkce, byl Evropský parlament vyzván k hlasování o jejím odvolání. Hlasování bylo vyvoláno na žádost 76 europoslanců, kteří nejčastěji pochází z protievropské parlamentní frakce EFDD (= Evropa svobody a přímé demokracie). Objevili se zde však také poslanci ze stran UKIP (Strana nezávislosti Spojeného království) a francouzské Národní fronty Marine Le Penové. Z českých poslanců hlasovali v neprospěch nové komise Jan Zahradil, Evžen Tošenovský, Petr Mach, Jiří Maštálka a Kateřina Konečná. Svůj návrh odůvodnili ztrátou důvěry v nového předsedy, jež byl v době, kdy ještě působil jako premiér, zapleten v daňové aféřeLuxLeaks. Lucembursko uzavíralo dohody s nadnárodními firmami, díky nimž mohly tyto společnosti odvádět pouze zlomkové daně. Z úst kritiků častozaznívá, že řídit Evropskou komisi, která bojuje proti tzv. daňovým rájům a sám jeden vytvářet je pokrytectví. Sám Juncker se hájí tím, že byly všechny tyto smlouvy uzavřeny v souladu s mezinárodním právem.
Komise však hlasování o důvěře, které proběhlo 27.11.2014, ustála. Tento výsledek nebyl příliš překvapivý, protože bylo k vyslovení nedůvěry zapotřebí dvou třetinové většiny odevzdaných hlasů a většiny všech europoslanců. To však bylo nemyslitelné vzhledem k podpoře, kterou má Juncker od dvou největších parlamentních frakcí – lidovců a socialistů. Poměrně zajímavým faktem byl nárůst počtu europoslanců hlasujících v Junckerův prospěch o 39 hlasů, oproti původní volbě, díky níž se dostal na post předsedy. Proti hlasovalo 461 poslanců, 101 hlasovalo pro a 88 se zdrželo hlasování. Poslanci, jež se otevřeně postavili proti nové Komisi, nebyli dostatečně silní, aby dokázali prosadit svůj návrh. K zamyšlení však stojí, zda může být schopnost sesbírat potřebných 76 hlasů k vyvolání hlasování o vyslovení nedůvěry celé komisi, krajními protestními stranami v budoucnu užívána pro cílenou komplikacipráce komise.
Jako předseda komise Juncker stanovil následující priority: politika růstu a vytváření pracovních míst, přeměna politiky v nové Evropské energetické unii, přiměřená a vyvážená obchodní dohoda se Spojenými státy Americkými, reforma naší měnové unie, provedená tak, aby se nevytratil evropský sociální rozměr a odpověď na Britskou otázku, jejíž cílem je udržení Velké Británie v Evropské unii. Prohlásil také, že jeho tým bude více politický a efektivnější. Nově zavedl některé změny v portfóliích komisařů, jež mají pomoci k efektivnějšímu naplňování priorit v daných oblastech a jsou vzájemně více provázány. Například agendu občanství, která dříve náležela komisaři pro školství, kulturu a mládež vede nyní komisař pro migraci. Pozice komisaře pro migraci a vnitřní věci je letošní novinkou, má za úkol řešit problematiku přistěhovalectví pomocí následujících pěti pilířů: zavedení Společného evropského azylového systému, zintenzivnění praktické pomoci poskytované Evropským podpůrným azylový úřadem, posílit spolupráci se třetími zeměmi, zejména v severní Africe, legální přistěhovalectví a zajištění evropské hranice.
Margaritis Schinas, mluvčí komise, prohlásil, že je nová komise ochotna posílit spolupráci s médii, čímž chce Komisi přiblížit občanům unie. Juncker by taktéž rád ve srovnání s předchozími komisemi víc spolupracoval s ostatními institucemi. Evropská komise na konci každého kalendářního roku vypracovává Legislativní a pracovní program Komise, kde si určí cíle pro nadcházející rok. Tyto cíle jsou následně konzultovány s Evropským parlamentem. Předseda však navrhuje projednat tyto cíle i s členy Rady a posílit tím svůj výrok o nutnosti vzájemné spolupráce jednotlivých institucí.
Přes původní obtíže s genderovou nevyváženností týmu se nakonec Junckerovi podařilo dosadit 9 komisařek, což odpovídá počtu, který byl v komisi předešlé. Českou republiku reprezentuje exministryně pro místní rozvoj Věra Jourová, jejíž portfólio obsahuje oblast rovnosti pohlaví, spravedlnosti a ochrany spotřebitele, což znovu otevřelo debatu o silných a slabých portfóliích. Přestože byly prvotní ohlasy na přidělenou funkci ve směs negativní, Radek Špicar okomentoval resort jako velmi důležitý a perspektivní. „Dokonce si troufám tvrdit, že ekonomičtí komisaři mají nejvíce svázané ruce a jsou pod velkým tlakem dominantních zemí,“ napsal Karel Havlíček pro EurActiv. Tato pozice by mohla posloužit jako účinný nástroj pro zviditelnění, vzhledem k narůstajícímu počtu debat o dané problematice v posledních letech.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist