Zájmové kroužky a tréninky, to je velká móda. Mnoho rodičů se odpoledne mění v taxislužbu: se dvěma dětmi vymetou pět štací, najezdí sto padesát kilometrů a večer padnou. Možná se slastným pocitem užitečné práce, možná s přesvědčením, že jinak to nejde. A děti? Ty padnou taky. Ale ráno ve škole maraton pokračuje: i my učitelé totiž máme za to, že dětem je potřeba organizovat program – jinak by nedělaly nic pořádného. Aspoň šest hodin v kuse. Aspoň pět dní v týdnu.
Čeho se my ve školách tolik bojíme? Nechceme rezignovat na předávání „základů všeobecné vzdělanosti“? Ano, ve svobodnější škole by se další generace dětí nejspíš nedozvěděly, že žralok není ryba a slepýš není had, že kočka má podsadu a pesíky a že fosfor je v tabulce mezi křemíkem a sírou. Nejspíš by se nedozvěděly tři čtvrtiny toho, co jsme museli odříkávat my – a co jsme samozřejmě dávno zapomněli. Možná by ale, kdyby měly dobré vedení, dokázaly volný prostor využít lépe, než si myslíme.
Žijeme v zajetí představy, že učitelé musí organizovat práci třiceti dětem třicet hodin týdně. A pro všechny stejnou a pro všechny zatraceně málo atraktivní – takže je pořád musí motivovat, či spíše nutit. V takovém systému není prostor pro svobodu, ale ani pro zdravý rozum – a můžeme čekat, že vyšťavené děti ve zbytcích svého volna už nic pořádného nepředvedou.
Bylo by krásné zařídit dětem jinou školu: klečet na nich a ždímat je, to ze školy těžko může zmizet úplně. Ale co kdyby toho bylo méně? Za den dvě nebo tři hodiny. Co kdyby ušetřený čas děti s učiteli věnovali třeba nápadům, jak udělat něco pro své město? Co kdyby si děti třeba jen četly a místo odpoledního vyučování navštěvovaly učitele, aby s nimi probíraly literární příběhy? Třeba by se nějakým učitelem nechaly nalákat a upekly by třeba chleba nebo postavily třeba zeď. A pak by se s někým jiným pustily do studia ekonomických teorií, protože by právě vypukala krize. A třeba by někdy jenom obyčejně lelkovaly – a nic by se nestalo.
Jenže tahle nevyzpytatelnost je přesně to, co systém špatně snáší. Nevejde se nám to do tabulek. A škola, která nenaplní tabulky, ta si zadělává na průšvih. Soukromá by přišla o státní peníze, státní by přišla o ředitele.
Ale jedna věc nám učitelům zřejmě vyhovuje. V takovém systému se nemusíme cítit odpovědní. Nemusíme se starat o životní příběhy jednotlivých dětí, nemusíme řešit otázku, co je pro které dítě smysluplné. Nemusíme nic – a máme alibi, že ani nemůžeme.
Dostali jsme se do podivného stavu: dnešní typ vzdělání málokdo bere vážně a na školu tak nějak všichni nadávají – žáci, rodiče, učitelé i veřejnost. Ale přitom se všichni tak nějak ubezpečují, že jinak to nejde.
Jenomže ono to jinak jde. Velmi jinak. Inspirativní příklady neleží tak daleko za českými hranicemi. A některé nápovědy přece jen máme: každý rodič ví, jak důležité jsou láskyplný zájem a pozornost. Každý student ví, jak významné je, když učitel přichází s osobně naléhavým sdělením. Každý přítel ví, že něco opravdu sdělit a předat nelze přednáškou s třiceti dalšími posluchači. Jenomže co ví české školství? To ví zcela přesně, že si to děti musí pěkně odsedět. Šest hodin v kuse. Pět dní v týdnu. Třináct let nepodmíněně.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist