Česká republika je od okamžiku vstupu do Evropské unie v roce 2004 čistým příjemcem. Znamená to, že množství peněz, které z evropského rozpočtu každoročně proudí do státního rozpočtu České republiky, je vyšší, než kolik představují roční příspěvky ČR do rozpočtu EU. Například v roce 2013 představoval přebytek na straně českého státního rozpočtu 84,1 mld. Kč a tyto příjmy tvořily 2,2% celkového HDP země. Na tomto výsledku se politika soudržnosti podílela zhruba 73%, zatímco další významnou část tvořily příjmy v rámci zemědělské politiky (25%). Je zřejmé, že prostředky kohezní politiky tvoří významnou složku v celkových veřejných investicích země a přispívají k celkovému hospodářskému růstu.
Finanční prostředky pro Českou republiku se v průběhu času zvyšovaly. Zatímco v období 2004–2006 tvořil příspěvek EU na politiku soudržnosti 2,630 mld. EUR, v období 2007–2013 se již jednalo 26,540 mld. EUR. Vzhledem k rozpočtovým omezením celkového rozpočtu EU a většímu počtu členských zemí EU, které aspirují na postavení čistých příjemců, v období 2014–2020 celková alokace pro Českou republiku mírně poklesne a bude tvořit 21,630 mld. EUR.
Předchozí programové období 2007–2013 zatím není z finančního hlediska uzavřeno a nelze tedy dosud přesně zhodnotit množství vyčerpaných prostředku. Nicméně na základě posledních údajů patří Česká republika mezi nejhorší státy EU z hlediska schopnosti čerpat evropské fondy. Zatímco v období 2004–2006 se České republice povedlo vyčerpat téměř celou finanční alokaci (99,54%), následující období již tak úspěšné nebylo. Dle odhadů Ministerstva financí ČR dosáhne množství zrušených prostředků 1,4 mld. EUR (cca 39 mld. Kč) z celkem 26,9 mld. Kč (tj. 5,2%). Pesimistické odhady však hovoří i o vyšších celkových ztrátách.
Jaké jsou příčiny tohoto stavu?
Příčin neutěšeného stavu je celá řada a ve stručnosti je lze shrnout do několika bodů:
- Velký počet operačních programů;
- Nedostatečná personální kapacita na úrovni řídících orgánů, fluktuace úředníků, politické tlaky na úředníky a propouštění v rámci úsporných opatření vlády;
- Nedostatečné kontrolní mechanismy a neexistence nezávislého auditního orgánu;
- Pravidla pro žadatele a příjemce, jejich časté změny a rozdílná interpretace;
- Vysoké administrativní požadavky na žadatele a příjemce, kteří museli dokládat množství zbytných příloh;
- Celkové nedostatky v administraci – např. nedodržování lhůt na schvalování žádostí a monitorovacích zpráv, netransparentní výběr projektů.
Doporučení pro následující období
Národního konvent o Evropské unii, který je širokou platformou názorů odborné veřejnosti, se nedávno vyjádřil i k politice soudržnosti, a navrhl několik doporučení soustředěných do následujících tematických skupin:
- Odbourání administrativní zátěže a zjednodušení procesů – zejména s důrazem na elektronizaci celé agendy, odbourání řady nadbytečných úkonů, uplatnění jednotného metodického prostředí a v neposlední řadě soustředění energie úředníků na kontrolu reálných přínosů projektů, nikoli na zcela nepodstatné administrativní a formální náležitosti projektů.
- Zajištění kvalitního výběru a hodnocení projektů – s důrazem na nestrannost a kvalitu hodnocení, zavedení zpětné vazby žadatelům, aby byli schopni rozeznat, kde udělali chyby, a vyhlašování výzev k předkládání projektů v dostatečném časovém předstihu.
- Důsledné odlišování typu žadatelů/konečných příjemců – se zohledněním jejich specifických potřeb a fungování, i ve vazbě na účetní a administrativní postupy.
- Zlepšení řízení, kontroly a legislativního prostředí – respektování role MMR jako koordinátora implementace fondů ESIF, omezení vysoké fluktuace úředníků, nestability a z toho plynoucí jejich nízké kompetence na mnoha místech implementační struktury operačních programů. Zaměření se také na další posílení evaluace jako nástroje hodnocení a úprav programů i výzev.
- Dostatečné využívání finančních nástrojů a citlivé nastavení kofinancování – finanční nástroje mohou představovat do budoucna efektivnější nástroj veřejných intervencí než dotace. V případě dotací je nutno zohlednit možnosti mj. NNO v sociální a dalších oblastech.
Podrobnosti k jednotlivým doporučením naleznete na příslušné stránce Národního konventu (www.narodnikonvent.eu/712/doporuceni-2/).
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist