1. část seriálu Rekonstrukce státu k prvnímu výročí vlády. V dalších třech dílech zhodnotíme podrobně aktivitu jednotlivých koaličních stran.
- Ačkoli v programovém prohlášení i v legislativním plánu byly zákony pro posílení transparentnosti a odpovědnosti jako priority s termíny předložení vládě v roce 2014, všechny termíny byly posunuty a vláda dodnes jediný zákon neprojednala.
- Výjimkou je schválený služební zákon. Zásadní kritiku schválené verze ze strany nevládních organizací nyní potvrdila Evropská komise a odmítá nám kvůli tomu přidělit eurofondy.
- Koaliční poslanci však spolu s opozicí ve sněmovně navrhli a schválili rozšíření pravomocí NKÚ na dosud nekontrolované státní firmy, a také průhlednější proces schvalování zákonů, který komplikuje pokoutné přílepky.
„Jsem schopen vypočítat velký počet úspěchů, ale jen velmi těžko se mi vybavují neúspěchy,“ řekl před několika dny premiér k ročnímu hodnocení své vlády. Nebuďme nároční a zhodnoťme vládu jen na základě jejích vlastních priorit, jak je formulovala v koaliční smlouvě a programovém prohlášení.
Zákon o státní službě: až na ty eurofondy
„Řadu klíčových věcí se nám již podařilo splnit a schválit, jako například zákon o státní službě, čímž jsme odstranili dvacetiletý ústavní deficit,“ říká Sobotka. Rekonstrukce státu zásadně odmítla finální verzi zákona (po dohodě s opozicí) a vysloužila si nálepku kverulantů, kteří jsou věčně se vším nespokojení a zarytě trvají na jediné vlastní verzi.
Jenže zákon, který byl v časovém presu v létě přijat výhradně proto, aby ČR mohla čerpat další kolo eurofondů, nepřesvědčil ani v Bruselu. Evropská komise „nezahrne české programy do skupiny aktuálně schvalovaných programů“, zejména kvůli zcela netransparentnímu způsobu přijímání a odměňování vysokých úředníků, kteří rozhodují o přidělování fondů. Tedy přesně to, co bylo předmětem kritiky Rekonstrukce státu. Nadějné je alespoň to, že díky požadavkům komise může být rychle přijata doprovodná legislativa, která díry v zákoně alespoň částečně zalátá.
Zákon o financování politických stran
Zákon měla vláda podle svého vlastního plánu projednat v září 2014. Ministerstvo vnitra zákon napsalo už v květnu – je dobrý, odpovídá předvolebním závazkům poslanců voličům i mezinárodním závazkům ČR (GRECO). Zatímco Andrej Babiš zákon jednoznačně podporuje, Bohuslav Sobotka je proti. Premiér zákon už šest měsíců nezařadil na jednání koaliční rady. Koalice se bude o zákonu bavit poprvé ve středu 4. února, a to na opakovanou žádost Andreje Babiše. Pokud se koalice nedohodne v řádu týdnů, nebude zákon letos přijat, a příští parlamentní volby budou opět netransparentní.
Zákon o zveřejňování smluv
Zákon byl předložen skupinou poslanců napříč koalicí a opozicí, a proto nebyl zařazen do legislativního plánu vlády. Zákon prošel prvním čtením, výbory však požádaly premiéra a ministerstvo vnitra o úpravu zákona tak, aby chránily obchodní tajemství státních firem v širší míře. Tím se zákon stal předmět jednání koaliční rady, kde se nadlouho zastavil. Z iniciativy ANO byla před několika dny dokončena kvalitní kompromisní verze, která odpovídá požadavkům výboru i předvolebním závazkům poslanců a podporuje ji ANO i právníci ministerstva vnitra. ČSSD a KDU však prosadily, aby byla k novému návrhu nyní zpracována nová dopadová studie (k původní verzi již podobná studie zpracována byla). Obdobný zákon byl na Slovensku schválen za tři měsíce.
Zákon o státním zastupitelství
Zákon měl být předložen vládě v zaří 2014 a ministerstvo jej mělo v zásadě hotov. Ministryně Válková však několik let chystaný návrh odmítla a připravila nový. Ten je v přímém protikladu s věcným záměrem i předvolebními závazky k depolitizaci a naopak posiluje přímý vliv ministra spravedlnosti na státní zástupce i konkrétní kauzy. Rozšiřuje možnosti získávání informací z probíhajících trestních věcí, ponechává vládě možnost rozhodnutím odvolat nejvyššího státního zástupce, a ministrovi ignorovat výsledek výběrových řízení na vedoucí státní zástupce atd. Jde o pracovní verzi, vládě předložen nebyl.
Zákon o nominacích do dozorčích rad
Zákon měl být předložen vládě v září, ministerstvo financí na něm ale vůbec nezačalo pracovat a na základě jeho požadavku byl zcela vyřazen návrh zákona z legislativního plánu na rok 2015. V prosinci ministr nabídl členské organizaci Rekonstrukce státu Frank Bold, ať zpracuje teze zákona. Frank Bold nabídku nepřijal a v lednu navrhl, aby vznikla širší expertní platforma, ve které by návrh na možnou podobu zákona vznikl v pracovní skupině expertů pod záštitou ministerstva a Rekonstrukce státu. Další jednání probíhají.
Novela zákona o střetu zájmů
Měla být předložena v září, termín byl ale posunut na březen 2015.
Úspěchy koaličních poslanců
Tolik aktivita, či spíše pasivita, ministerstev a koaliční rady. K celkovému hodnocení koalice bychom ale měli vzít v potaz i aktivitu koaličních poslanců. A tam nalezneme skutečnou snahu i úspěchy: poslanci ANO a KDU-ČSL před rokem spolu s poslanci TOP09 předložili do sněmovny dva návrhy, které následně sněmovna schválila. Díky tomu už od nového roku není možné podávat ve výborech přílepky k zákonům anonymně, ani není možné je pokoutně vpašovat dva dny před hlasováním. A NKÚ, pokud změnu potvrdí Senát, bude moci kontrolovat státní firmy – je to mimo jiné jedno z hlavních doporučení k omezení organizovaného zločinu v těchto společnostech podle výroční zprávy BIS.
Tolik celkový přehled. Zajímá vás, jakou roli v tom hrají jednotlivé koaliční strany? V dalších dnech popíšeme a zhodnotíme podrobně aktivitu ANO, ČSSD a KDU-ČSL.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist