Pachy či vůně aktivují stejně jako vizuální podněty mozkovou aktivitu k rychlejším kupním rozhodnutím. Ve vhodně provoněném obchodě zákazník spíše něco koupí. Aroma-marketing ukazuje na důležitost této marketingové strategie v obchodní praxi.

Příkladem může být prodejna pro zahrádkáře, která použila v prostoru pro zákazníky vůni posečené trávy. O celých 48 % vice zákazníků pak odpovídalo, že personál prodejny je o produktech dobře informován.

Velmi častou formou užití aroma-marketingu bývá aromatizování prodejních prostor či hal s cílem navodit příjemnou atmosféru prostoru a tím i ovlivnit nákupní chování zákazníků. Vhodné difuzéry užívaly v minulých letech nejen letecké společnosti, ale např. i francouzské banky v okolí bankomatů, kde podobné zónování vůně vedlo ke zvýšení frekvence uživatelů těchto bankovních automatů.

Mezi firmami, které aromatizují ovzduší, je také společnost Samsung. Ta ve své prodejně na Manhattanu rozprašuje vůni muškátového melounu, která má pomoci relaxovat. Hotel Westin, na který můžeme „narazit“ od Seattlu přes Paříž, Madrid až po Dubaj, voní jako bílý čaj. Současně hostům nabízí i stejně aromatizované svíčky; návštěvníkům doma po návratu připomínají svíčky pohodu navštíveného hotelu, díky čemuž se rádi vracejí.

Automobilový průmysl nabízí aromatizované pneumatiky s vůní máty a levandule, které lze ucítit i deset metrů od vozidla. Po dojezdu, kdy jsou zahřáté, voní ještě intenzívněji.

První americký aromatický billboard byl postaven u hlavní silnice v Severní Karolině a byl na něm vyobrazen obří kus šťavnatého masa na vidličce. Voněl skutečně jako čerstvě ugrilovaný kus masa. Za billboardem byl totiž umístěn velký ventilátor, který rozptyloval do okolí vůni pepře, dřevěného uhlí a grilovacího koření. Jiná americká společnost - prodávající zmrzlinu - zvýšila svůj prodej pomocí vůně billboardu, který do okolí rozšiřoval vůni čerstvých vaflí.

Aroma-marketing se však neomezuje jen na ty druhy zboží, které jsou spojeny s jistou typickou vůní, jako je např. káva, ale uplatňuje se i u podobného zboží, jako je oblečení, elektronika, hotelové či bankovní služby. Aroma-marketing se stal jednou z populárních marketingových strategií většiny velkých společností.

Autor: Jaroslav Jančík, psycholog a analytik eMerite