Kdyby to číslo bylo pravdivé, tak žijeme v ráji - všichni se mají rádi, lidé do noci diskutují o pomoci bližním a Češi masivně rozdávají svůj majetek. Devadesát procent z tzv. elit (akademici, politici, byznysmeni, novináři) se totiž podle nového průzkumu o dárcovství v Česku považuje za filantropy. 

Skutečnost je asi o něco méně pozitivní. Nakonec je ale celkem jedno, jestli těch 90 procent lidí skutečně filantropové jsou nebo ne, protože to číslo ukazuje na jeden fakt: Zatímco před dvaceti lety byla pro většinu lidí filantropie pojmem stejně srozumitelným asi jako holografie nebo fruktifikace, dnes už Češi vědí, že být filantropem je lepší než být misantropem. Že darovat je věcí odpovědnosti a že to je něco, co „se dělat má“. 

Výše uvedené číslo je jedním z mnoha údajů z průzkumu STEMu pro Nadaci Via a Sdružení Via, který je vůbec prvním rozsáhlejším průzkumem o tom, jak Češi darují (celý si ho můžete projít zde: spousta zajímavých dat!). Tady je pět grafů, které mě zaujaly a ukazují, jaký mají Češi vztah k darování.

 

Dobrou zprávou je, že alespoň co se peněz týče, darují Češi rok od roku více, objem darů totiž roste rychleji než HDP. Slovo filantropie si ale Češi někdy spojují hlavně s tím, že to je jakási záležitost pro boháče, kteří už mají co rozdávat. Význam slova je ale širší – filantropie znamená také darování svého času, energie nebo znalostí, takže filantrop může být vlastně každý. (v grafu výsledky průzkumu elit)

 

 

Jen čtyřem procentům z tzv. elit je bližší pomoc v zahraničí než doma. Nemáme sice srovnání s jinými státy, ale tak či tak, neukazuje to zrovna na to, že by se české elity nějak zvlášť strachovaly o to, co se děje ve světě.

 

 

Z tohoto grafu plyne nepříliš velká důvěra v neziskovky u široké veřejnosti. V podstatě si půlka veřejnosti (sloupec vpravo) myslí, že nadace a neziskovky peníze zneužívají.

 

 

Proč Češi darují? Je to morální povinnost (opět průzkum mezi tzv. elitami).

 

 

Jak plyne z průzkumu, za nejdůležitější pro rozvoj filantropie odborníci považují výchovu dětí a pozitivní příklady v médiích.

 

Víte-li o nějakém takovém pozitivním příkladu, tedy pokud znáte někoho, kdo by se rozdal a daruje svou energii či peníze na dobročinnost, nominujete ho na Cenu Via Bona. Ta každoročně ocení filantropy, kteří jsou inspirací pro ostatní. Je to snadné, stačí kliknout ZDE.