V prvé řadě je třeba vzít v úvahu už samotný typ zaměstnance. Jsem s jeho prací stoprocentně spokojen? Může stejně efektivně pracovat i mimo tým? Mohu se na něj spolehnout?
Lenoch ani workoholik
Určitá míra lenosti a „moderní“ prokrastinace je vlastní víceméně každému z nás. Výjimkou není ani pracovní hyperaktivita. Oba typy zaměstnanců se ale pro práci z domova nehodí. U workoholika riskujete, že vinou vysokého pracovního nasazení bude chybovat, což bez každodenního kontaktu bude těžší detekovat. A lenost si s domácím pracovním prostředím už ze své podstaty nerozumí.
Leccos v tomto ohledu můžete vyřešit pravidelnými poradami a pečlivým vedením reportů. Vězte ale, že to bude stát mnoho času, než si pracovník i management nový řád osvojí a splynou s ním.
Vše pro tým
Je řada pracovních úkolů, především administrativního typu, kdy člověk potřebuje klid a ruch v kanceláři, natož pak v prostorech typu „open space“, obtěžuje. Pak je práce z domova ideálním řešením. Nicméně při trvalém home workingu není rizikem, že dotyčný možná na čas vypadne z pracovního tempa, ale z pracovního kolektivu. Vybudovat dobrý pracovní tým je jedna z prioritních věcí v podnikání. Bývá alfou i omegou úspěchu, firemní kultury a vůbec i samotné existence firmy. Když už tedy máte to štěstí a fungující tým jste během let vybudovali, nedovolte, aby vazby mezi jeho členy povolily. Důležitost týmové práce si navíc uvědomují i sami zaměstnanci. Ostatně odhadem až třetina z nich netouží po práci z domova právě kvůli tomu, že si cení společnosti svých kolegů.
Efektivní kontrola
U téměř každé firmy, se kterou jsem jako konzultant spolupracoval a spolupracuji, jsme vždy museli napravit především neefektivní vedení, systém práce a interní komunikaci. Naprostou nezbytností jsou pravidelné porady, sdílené složky s potřebnými dokumenty a především pak reporty. Tím spíš pak u společností se zaměstnanci s home office. Jako zaměstnavatel s lidmi pracujícími z domova možná ušetříte část nákladů, ale o to usilovněji budete muset dbát na kontrolu, zpracování výkazů práce či včasné a úplné předávání informací. Při vědomí toho, že valná většina manažerů reporty při nejlepším jen přelétne očima, mnoho šancí pro práci z domova u českých malých a středních podniků upřímně nevidím.
Home office na zkoušku
Naprostou volnost svým zaměstnancům ve výběru místa, odkud budou pracovat, dává zatím ani ne deset procent českých firem. Z okruhu menších a středních podniků (mimo ty podnikající v IT) je opravdu jen hrstka, co home office nabízí. Zaměstnanci se obávají, že zaměstnavatel jejich nepřítomnosti zneužije, nebo nemají dostatečné vybavení. Zhruba 70 procent lidí má jednoduše takovou práci, kterou z domova nelze provádět. A zaměstnavatelé si jednoduše neumí výkon lidí pracujících z domova pohlídat. Ani já to při práci s malými a středními podniky nemohu vysloveně doporučit. Většina těchto firem totiž má dost svých starostí se systémovými změnami, napravením firemní kultury a zefektivněním komunikace. Home office si jednoduše může dovolit skvěle pracující, zodpovědný a samostatný zaměstnanec a perfektně fungující firma. A i tam bych doporučil začít zprvu s občasnými možnostmi vzít si home office a osvědčí-li se systém na jedné i na druhé straně, až pak postupně přejít ke stálému home workingu.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist



