Odhalování identity osob, které na Facebooku, Twitteru nebo jiném webu iniciují kampaň proti určité firmě, je přirozeným rozšířením monitoringu internetových diskusí. Jestliže monitoring zachytí o určité firmě stovky a tisíce kritických diskusních příspěvků na různých webech, bývá důležité zjistit, na jakém webu kampaň začala, kdo ji rozpoutal a jak se přelévala na jiné weby a další média.

Monitoring online diskusí je v ideálním případě založen na souběžném využívání několika softwarových nástrojů. Kombinace jejich funkcionality umožňuje nacházet v diskusích až čtyřikrát tolik příspěvků s klíčovými slovy, než kolik nacházejí jednotlivé nástroje samostatně.

Nalezené příspěvky je ale třeba filtrovat od irelevantních a bezcenných výskytů vyhledávaných keywords, a naopak doplňovat příspěvky bez názvu hledané firmy či produktu.

Příkladem může být autobazar, který na internetu vyhledává skutečné stížnosti lidí a ukládá si je na „kartu vozu“ v interním systému. Např. člověk, který chtěl prodat vůz, si v diskusi stěžoval, že u konkurence dostal vyšší cenu. Společnost zpětně podle udaného typu vozu zákazníka dohledala, pokárala prodejce a zajistila, aby další zákazníci ke konkurenci neodcházeli.

Základem je v takových případech určit, kdo konkrétně si v diskusi stěžoval. Zda skutečný zákazník, nebo jde o smyšlenku nějakého „hejtra“ (z anglického „hate“ – nenávidět) nebo dokonce o nekalou aktivitu konkurence. Z monitoringu diskusí lze až z 20 % odhalit konkrétní osobu, která diskutuje. Podle přezdívky, e-mailu, IP adresy atd.

Identifikaci Opinion Makers lze využít i jinak: Např. jedna kosmetická firma si nechala v internetových diskusích najít dívky, které měli potíže s akné, a zdarma jim pak poslala vzorek nového krému. Ten byl v léčbě účinný, adresátky se o něm na svých blozích pochvalně zmiňovaly a kampaň se tak stala velmi úspěšnou.

Firmy takto monitorují „tvůrce mínění“ v daném oboru – jak své příznivce, tak odpůrce. Po identifikaci se snaží převést svoje kritiky – minimálně - do neutrální skupiny. Příznivce pak využívají k podpoře svého byznysu. Udělat z „hatera“ příznivce je velmi obtížné, ale díky aktivní komunikaci lze jeho názor posunout alespoň do roviny neutrální.

Využívání Opinion Makers může být firmě velmi prospěšné. Neberou plat, ani se za ně neodvádí zdravotní a sociální pojištění. Dokáží přitom zlepšit prodeje lépe než nový obchodní zástupce.