Mezitím v globálních firmách začaly z centrál přistávat první dokumenty a doporučení týkající se nastupující generace Y. Těsně předtím ukončily globální firmy mohutnou masáž s Y2K - pamatujete si? Mileniální virus, který měl vyřadit z provozu starší výpočetní techniku. Velké firmy za hon na mileniální virus utratily jmění, ten však nějak neudeřil ani ve firmách, které se na něj preventivně vykašlaly. Fenomén generace Y neboli generace mileniální zněl nápadně podobně a asi jsem nebyl sám, kdo její odlišnost nějakou dobu ignoroval nebo ji přinejmenším považoval za americký trend, na který si ještě počkáme.
Jenomže odlišnost v přístupu této generace, vyrostlé na počítačových hrách a sociálních sítích, skutečně existuje. A neomezuje se zdaleka jen na obligátní "work life balance". Nedávno jsem se seznámil s docela robustním průzkumem mapujícím tuto problematiku v rámci střední Evropy. Příslušníci generace Y komunikují jinou formou - pasivně i aktivně. Zkuste si třeba shánět analytika sociálních sítí inzerátem v novinách. Požadují samostatnost, ale zároveň očekávají vedení a pozornost od zkušenějších kolegů. To není nutně rozpor. Přicházejí ze škol hůře připraveni (globálně, nikoliv jen u nás), neboť svět a pracovní prostředí se mění příliš rychle, než aby na to školy stačily reagovat. Představa celoživotní práce v jedné firmě, v generaci našich otců převažující, je jim už zcela cizí - mnohem bližší je jim svět proměnlivých struktur, sdružování se (pochopitelně virtuální) za dočasnými cíli.
Když se před nějakými třiceti lety začalo o fenoménu generací systematicky psát, a to nikoliv jenom v literárním, ale i sociologickém kontextu, jedním ze znaků generace X bylo, že je méně usilovná a ambiciózní než baby boomers. Nápadně to připomíná hodnocení generace Y formulované, jak jinak, příslušníky generace X. Všeobecně platí, že pozorování profesionálů jen obtížně odfiltruje tradiční nespokojenost starších s mladšími, pocit, že mladí "už" nic neumí, sumarizovanou v úsloví "lépe už bylo". Ve všech případech v historii se jednalo o percepci způsobenou posunem hodnot a je tomu tak i v současnosti.
Budoucnost firem není v tom, že se budeme snažit mezi generací Y nalézt výjimky, které akceptují hodnoty a pracovní přístupy naší generace. Jednak by to bylo těžké, neboť díky sociálním sítím je tato generace o poznání homogennější než generace předchozí, a jednak by to bylo pošetilé, asi jako pokus vybudovat firemní skanzen s podnikovou kulturou z doby průmyslové revoluce - ostatně i poptávku reprezentuje více a více táž generace. Přizpůsobit se tudíž musí firmy, tedy my. V poradenství to máme v něčem jednodušší: flexibilní úvazky, práce doma a on-line pracovní prostředí se nám zavádí snáze než řekněme v ocelárně. Upřímně řečeno, i tak je to fuška.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist