Miroslav Janeček, člen předsednictva TA ČR, autor: TA ČR

Výklad dosud nebyl jednoznačný. Finanční úřady nemají úplně jasno v posuzování novosti výzkumných projektů, na které jejich autoři daňové odpočty uplatňují. Situace by se už ale mohla výrazně zlepšit. Technologická agentura České republiky (TA ČR) v rámci interního projektu Zefektivnění zmapovala situaci a připravila metodiku posuzování podnikových projektů, která má pomoci správci daně při rozhodování. Na toto téma pak uspořádala čtyři školení pro 200 úředníků z finančních úřadů i z Generálního finančního ředitelství.

Nepřímou podporu výzkumu a vývoje (VaV) v podobě daňového zvýhodnění podnikových aktivit v oblasti VaV využívá většina rozvinutých zemí. Výhodami jsou rovný přístup, relativně jednodušší administrativa, omezení rizika neúspěšnosti žádosti o podporu a zejména výrazné snížení rizika odhalení či vyzrazení technologického vývoje ve firmě. Daňové odpočty na VaV mají v jednotlivých zemích různou podobu i různou intenzitu, liší se i systém kontroly ze strany správce daně. Úlevy na daních v České republice jsou jedny z nejštědřejších – umožňují odečíst od daňového základu 100 % nákladů, které byly utraceny v souladu s §34 zákona č. 586/1992 Sb. a novela zákona rozšiřuje okruh nákladů i na VaV, nakupovaný od výzkumných organizací. Od zavedení v roce 2005 postupně narůstal počet firem, využívajících tento nástroj i objem prostředků, které podniky využily na podporu VaV a o které odvedly nižší daně. V roce 2013 byl tento objem cca 2,3 mld Kč, což je asi polovina toho, kolik činí srovnatelný objem prostředků ve vyspělých zemích.

Jedním z problémů, který sebou daňové úlevy přinášejí, je posouzení, zda podniky skutečně uplatňují daňový odpočet za činnosti s povahou VaV. Některé země, například Nizozemí, řeší problém zapojením odborníků příslušné inovační agentury, kteří posuzují podnikové projekty po stránce technické. Ve Velké Británii zase využívají katalog uznatelných činností v podobě příkladů pro jednotlivé oblasti. Českým specifikem je uspořádání, kdy o uznatelnosti takového daňového odpočtu rozhoduje správce daně, v praxi řadoví úředníci finančních úřadů. Největším problémem je proto problematika posuzování novosti navrhovaných řešení a jejich technické nejistoty, vyžadující hluboké odborné znalosti. I přes upřesňující pokyn Ministerstva financí D-288 a následné sdělení z roku 2014 není tento problém úspěšně vyřešen, jak ostatně ukazují četné reakce v tisku i soudní spory k této problematice. Posledním významným příspěvkem k této diskusi je usnesení Nejvyššího správního soudu, který ukládá obecný soudům přizvat ve sporných případech znalce.

TA ČR v rámci projektu Zefektivnění zmapovala situaci a připravila metodiku posuzování podnikových projektů, která má pomoci správci daně při rozhodování. Na toto téma byla uspořádána čtyři školení pro zainteresované pracovníky, jichž se účastnilo na 200 úředníků z finančních úřadů i z Generálního finančního ředitelství. Pracovní skupina pro daňové úlevy mimo jiné zjistila, že jednou z příčin rozporů je nezkušenost žadatelů, kteří někdy nesprávně odhadnou hranici mezi VaV a rutinními činnostmi a nedokážou připravit podnikový projekt VaV v souladu s předpisy. S ohledem na závažnost problematiky nepřímé podpory VaV, jakou daňové úlevy představují, se bude TA ČR této problematice věnovat i nadále. Může zde totiž uplatnit svoje zkušenosti při posuzování projektových návrhů ve veřejných soutěžích i nově budovaných odborných kapacit kanceláře TA ČR. 

Miroslav Janeček

člen předsednictva TA ČR

(CV Miroslava Janečka)

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist