Marcel Kraus, autor: TA ČR

“Neexistuje nic, co by vlády nesnášely více, než je být dobře informován, neboť se tím rozhodovací procesy stávají komplikovanějšími a obtížnějšími.” Tento výrok Johna Maynarda Keynese z roku 1937, doufejme, platí čím dál tím méně.

Ve světle problémů, které vlády řeší – ať už je to pátá stoletá voda během posledních deseti let, nyní aktuální uprchlická vlna nebo výzvy a příležitosti plynoucí z nástupu čtvrté průmyslové revoluce, tzv. Průmyslu 4.0 – bez hlubších znalostí těchto a dalších oblastí by se dobrá politika neobešla. V ideálním případě má každá vláda nebo resort zájem podávat kvalitní veřejné služby podložené daty a svázané s realitou a vědomím možných dopadů prosazovaných politik na život společnosti, které slouží.

Velmi dobře jsou si tohoto faktu vědomí v sousedním Německu. K odborné podpoře spolkové vlády a 14 spolkových ministerstev je k dispozici 37 resortních výzkumných ústavů, jejichž založení ministerstvy má oporu dokonce v Německé ústavě. Ministerstva mohou kdykoliv požádat o odborná stanoviska nebo o urychlený výzkum témat, která tzv. hoří. Resortní výzkumné ústavy vyvíjejí své dlouhodobé výzkumné programy společně s externími a mezinárodními odborníky. Tyto programy jsou koordinovány s příslušnými ministerstvy.

Ústavy jsou plně financovány jednotlivými resorty (spolkovými ministerstvy) prostřednictvím institucionální podory. Všechny ústavy jsou ale zároveň motivovány k tomu, aby generovaly další příjmy i z jiných zdrojů (veřejné soutěže, granty). Pokud se podaří resortnímu výzkumnému ústavu zvýšit své příjmy, pak je díky principu podpory úspěšných možné zvyšovat i institucionální financování.

Resortní výzkumné ústavy jsou pravidelně hodnoceny ve třech oblastech: výkonnost výzkumu; infrastruktura, služby a konzultační činnosti; a organizace a řízení. Německá výzkumná rada zastává názor, že s ohledem na heterogenitu resortních výzkumných ústavů, není možné stanovit všeobecně platná kritéria hodnocení, stejně tak jako přísná pravidla, pokud jde o interně i externě zajišťovaný výzkum; podíl vlastního výzkumu oproti všem činnostem a svobodu vlastního výzkumu.

Po několikaletém hodnocení resortních výzkumných ústavů má Německo k dispozici dostatek zkušeností, aby německá vláda mohla vydat Deset zásad moderního resortního výzkumného ústavu:  

  1. Vymezit oblast pro výzkum a vývoj v kontextu poslání resortního výzkumného ústavu, plánovat a flexibilně upravovat finanční a lidské zdroje

  2. Definovat krátkodobé, střednědobé a dlouhodobé plány výzkumu a vývoje ve spolupráci s externími vědeckými osobnostmi a v souladu s konkrétním ministerstvem

  3. Zavést vnitřní zajišťování kvality do struktury jednotlivých ústavů a pravidelná externí hodnocení

  4. Publikovat způsobem vhodným pro uživatele a předávat výstupy výzkumu a vývoje dalším cílovým skupinám

  5. Poskytovat podporu mladým akademickým silám a kvalifikaci vědeckých pracovnic a pracovníků

  6. Vedoucí pozice v resortních výzkumných ústavech s vysokým podílem výzkumných činností obsazovat na základě výběrových řízení osobami s náležitou odbornou způsobilostí.

  7. Spolupracovat na národní a mezinárodní úrovni

  8. Orientovat se v chystaných výběrových řízení a dalších veřejných zakázkách a pokud je to možné, účastnit se jich

  9. Koordinovat činnosti ve výzkumu a vývoji a využívat potenciál synergického efektu spolupráce napříč ministerstvy.

  10. Rámcové podmínky orientovat na budoucnost tak, aby bylo možné obstát ve veřejných soutěží národních a evropských fondů nebo programů.

Informace a další výstupy výzkumu pomáhají pochopit co, kde, proč a pro koho funguje a nebo nefunguje, zamezují opakovanému selhání ze zkušenosti druhých nebo předkládají poučení z hodnocení neúspěšných intervencí. Jak je vidět, Německá vláda resp. Německá výzkumná rada jsou si vědomé toho, jaký vliv mají resortní výzkumné ústavy v procesu utváření stanovisek německých politiků a političek a potažmo na práci státní správy.

A jakým způsobem probíhá odborná podpora státní správy u nás? TA ČR se zabývala nastavením nového rámce pro odbornou podporu veřejné správy v rámci svého interního projektu. Ve spolupráci s kolegy z Fraunhoferova institutu pro znalostní ekonomiku a mezinárodní management byly získány poznatky pro podporu rozhodování státních orgánů ČR.

Marcel Kraus

(CV Marcela Krause)

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist