Tištěná média ve vyspělém světě hlásí pomalý, ale jistý ústup. Pravděpodobně nikdy nezmizí zcela, avšak tržby z prodeje a reklam klesají. Tisíce titulů bojují o přežití.

Naproti tomu v některých rozvojových zemích se novinám a časopisům velmi daří, zaznamenávají růst prodeje ve vyšších jednotkách procent ročně. Které země to jsou? Dokáží zastavit globální exodus papírových médií?

graf_sales_media

Celosvětově sice počty výtisků klasických médií na denní bázi rostou, tržby z jejich prodeje stagnují a výnosy z reklam dokonce klesají. Zisk z prodeje reklamy putuje čím dál častěji do kapes online vydavatelů.

A přestože se periodika v digitální podobě co do počtu kopií stále nemohou rovnat papírovým sourozencům (11 mil. vs. 700 mil.), nastolený trend je jasný.

Tištěná média jsou v Asii v kurzu

Které země tedy drží globální prodeje tištěných médií nad vodou? Jak již graf napovídá, jsou to především země asijské, v menší míře také africké a latinskoamerické.

graf_noviny_v_oběhu

„Ráj“ pro tištěná média

Časopis TheEconomist si vzal na mušku Indii, kde tržby spojené s vydáváním novin loni vzrostly o 8 %. V druhé nejlidnatější zemi světa se nachází 43 procent z celkového objemu reklamy v tištěných periodicích. Pro srovnání v USA je tomu pouze 15 %.

Zatímco ve většině vyspělých zemí výnosy z reklamy klesají, v Indii narostly za poslední čtyři roky o 40 %. Díky tomu jsou noviny cenově dostupnější. Další důvod je přirozený růst bohatství Indů – za posledních 15 let o více než 200 %.

Svou roli hraje nepochybně také zlepšující se gramotnost obyvatel. Podle UNESCO je na úrovni 90 % u obyvatel mladších 24 let, situace v zemi se tedy rapidně zlepšuje.

graf_indie_gramotnost

V Indii, kde má přístup k internetu jen zhruba třetina obyvatel, jsou noviny logicky nejdostupnějším textovým informačním prostředkem. V zemi začínají navíc vycházet i tituly nabízející místní zprávy z regionů.

Vydavatelé často spolupracují s menšími podnikateli na distribuci do odlehlých míst. Nabízejí rovněž slevové programy. Šetřiví Indové navíc papír recyklují – využívají jeho odkupu za poplatek.

Tištěná média na ústupu

Podle společnosti PricewaterhouseCoopers se celosvětově tržby za tištěná média do roku 2018 sníží o procento. Naproti tomu digitální edice porostou o více než 12 %. U časopisů bude rozdíl ještě výraznější, -3,4 a +20 %.

Do roku 2018 najde téměř 60 % novin vytištěných ve světě své čtenáře v Číně a Indii (dnes 49 %). A kdo zažije procentuálně nejvyšší nárůst trhu s tiskem? Kupodivu jihoamerické Peru, 12% růst. Největší pokles naopak očekávají Řekové. Jak symbolické.

Autor: Sven Subotič, Filip Tvrdek | aurainvest.cz

Zdroj: World Association of Newspapers and News Publishers, PwC, The Economist, UNESCO

Tato zpráva není investičním doporučením. Aura Invest Group s.r.o., vázaný zástupce společnosti Colosseum, a.s., obchodníka s cennými papíry.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist