Sony byla první japonská firma, která prorazila ve Spojených státech a Morita ji napsal primárně pro japonské podnikatele, protože jim chtěl pomoci uspět v zahraničí.
Čte se podobně dobře jako knihy od našich Baťů, kteří však v době, kdy v Sony začínal dobývat Ameriku, měli již globální korporaci.
Ač kniha určena původně pro Japonce, tak v ní i český čtenář - podnikatel, majitel či pracovník exportu najde zdroj inspirace. Způsob, jakým se SONY uvedlo v USA a posléze ve zbytku světa je funkční i dnes.
Podobně jako v baťovských knihách, je i v této knize uvedena spousta zkušeností a dobrých rad. Jeho myšlenky, jak vydělat na exportu a expanzi jistě padnou na úrodnou půdu i v hlavách českých průmyslníků. Dnes už všichni osvícení vědí, že se jim marže a tedy i zisky ztrácejí v distributorech. On na to přišel už koncem 50. let minulého století.
Přečtete si např. toto:
„Systém (distributoru) je adekvátní pro komodity a produkty na nižší technologické úrovni, ale od samého začátku jsme si uvědomovali, že nemůže sloužit potřebám naší společnosti a jejím novým technologicky vyspělým výrobkům. Třetí nebo čtvrtá strana nemůže mít stejný zájem vůči našim výrobkům a myšlenkám.…. pověřili jsme (společnost) Delmonico International distribucí našich rádií….., ale netrvalo dlouho a začal jsem mít na ně zlost… Lidi v Delmonico zajímala pouze nízká cena a nikoliv kvalita výrobků“.
Nebo:
„Většina japonských obchodníků, kteří tenkrát navštívili Spojené státy, měli sklony k tajnůstkářství a učili se od jiných japonských obchodníků, jež jim byli vzorem. Nedá však mnoho práce rozpoznat neúčelnost tohoto postupu. Přes řadu let strávených v cizí zemi, tihle japonští obchodníci byli neustále cizinci. Řídit se jejich radami bylo podobné, jako když slepý vede slepého. Já se učil v Americe od lidí, kteří byli v Americe doma a měli na ni správný náhled…měl jsem strach, že se naše velké televizory, první svého druhu na světě, budou prodávat se slevou. Pro řadu našich výrobků jsem plánoval image třídy a vysoké kvality“.
Trochu jako u dnes u nás:
„Zatímco ve Spojených státech horečně připravují právníky, my horečně vychováváme inženýry“
Kniha se čte dobře, protože tak jako Baťové i on ji psal pro lidi. Když pochopíme „jak věci fungují“ tak budeme moci úspěšněji a profitabilněji podnikat.
Vřele doporučuji.
Martin Vosecký
Made in Japan, Akio Morita, E.M. Reingold, M. Shimomura, 1. vydání v ČR: Pragma 1992
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist