Jednání v Bruselu bývají obecně náročná a mnohdy nepříjemná. Debaty o Zakládajících smlouvách, na kterých celá Evropská unie stojí, jsou pak extrémně náročnými a nepříjemnými cvičeními. Není proto divu, že zejména po zkušenostech s přijímání Lisabonské smlouvy, a po velmi rozdělujících krizích (řecké dluhové a migrační) se nikomu do revize základů Unie nechce. Ukazuje se ale, že změny jsou nevyhnutelné – přinejmenším ve středně- až dlouhodobém horizontu. Evropská komise se totiž dostala do stavu, který je schizofrenický a neudržitelný.
Komise nikdy nebyla úplně apolitická. Skutečnost, že komisaře navrhují (volené) vlády členských států a ti pak společně rozhodují o tom, jaká směrnice nebo nařízení se bude přijímat, dělá z Komise alespoň částečně politický orgán. Je ovšem pravda, že Komise dlouho svoji autoritu odvozovala právě od své nestrannosti a expertízy. I když je i v současnosti mnoho evropských témat ryze technického charakteru, v důsledku prohlubování integrace se činnost Komise začala promítat i do politicky citlivých oblastí, jako je rozpočtový dohled, nebo vnitřní bezpečnost.
Navíc sama Komise se za současného předsedy Junckera cílevědomě a poněkud demonstrativně zpolitizovala. Přibývá témat, ve kterých rozhodnutí Komise zjevně nevzešlo z expertízy, ale má politické dimenze. Otázkou ovšem je, jestli si takovou Komisi přejeme.
Navíc sama Komise se za současného předsedy Junckera cílevědomě a poněkud demonstrativně zpolitizovala. Přibývá témat, ve kterých rozhodnutí Komise zjevně nevzešlo z expertízy, ale má politické dimenze. Otázkou ovšem je, jestli si takovou Komisi přejeme. Politický leadership může být od nadnárodní instituce kontraproduktivní – možná potřebný legislativní akt prosadí o něco rychleji, ale zároveň část členských států postaví proti sobě. Opakování takového postupu, jehož jsme dnes vlastně svědky, vede k poklesu důvěry ke Komisi a obecně k Evropské unii. Současný evropský smluvní rámec díky své vágnosti takovouto Komisi umožňuje. Evropští lídři by se mohli v Bratislavě zamyslet, jestli s tím není potřeba něco udělat.
Dalším problémem politizace Komise je to, že u sebe soustřeďuje i pravomoci, které si žádají veskrze nestranné technokratické chování. Jedná se zejména o ochranu hospodářské soutěže na vnitřním trhu. V členských státech mívají tuto roli nezávislé kontrolní orgány (např. ÚOHS). Pokud je však možno o Komisi jako o nestranném orgánu pochybovat (a sama Junckerova Komise vyzdvihuje svou političnost), jak mohou být vnímána její vyšetřování a rozhodování v oblasti kartelů a státní pomoci? Citlivou otázkou s mezinárodním přesahem je nový přístup Junckerovy Komise k posuzování výhodných daňových režimů v některých členských státech jakožto formy (nelegální) státní pomocí. Rozhodnutí se doposud dotýkala zejména velkých nadnárodních firem, z nichž většina pochází z USA. Spojené státy se pak oprávněně ptají, jestli tento přístup k posuzování státní pomoci, který je nový a Smlouvy se o něm nezmiňují, je vlastně férovým vyšetřováním a ne politickým nátlakem na americké firmy v Evropě. Jestliže je Komise zároveň politickým navrhovatelem unijní legislativy i nezávislým dohledovým orgánem, kdy koná politicky a kdy nezávisle? Otázka je o to pikantnější, že ta samá Komise vede s USA jednání o TTIP.
Řešení politicko-expertní schizofrenie Komise se nabízí hned několik. Již na summitu by mohli prezidenti a premiéři vyslat směrem ke Komisi velmi jasný signál, jak si představují její fungování.
Summit EU27 v Bratislavě by se měl tímto problémem začít seriózně zabývat. Řešení politicko-expertní schizofrenie Komise se nabízí hned několik. Již na summitu by mohli prezidenti a premiéři vyslat směrem ke Komisi velmi jasný signál, jak si představují její fungování. Zároveň by mohl bratislavský summit začít s procesem středně- a dlouhodobého řešení. Ujasní-li si členské státy, jak by měla Komise vypadat, ve střednědobém horizontu nastane možnost faktické revize současného stavu při následujících volbách do Evropského parlamentu a výběru příštího předsedy Komise. Více konsensu nakloněný kandidát by mohl styl Komise změnit prakticky ze dne na den. V dlouhodobější perspektivě však bude potřeba otevřít Zakládající smlouvy a institucionální podobu poupravit. Jako nejjednodušší se jeví rozdělení současné Komise na politickou unijní exekutivu a technokratický dohledový orgán s posílenými zárukami nestrannosti a nepolitičnosti.
V rámci přípravy nadcházející schůzky na vysoké úrovni zorganizovalo Velvyslanectví Slovenské republiky, jakožto předsedající země Evropské unie, ve spolupráci s Institutem pro evropskou politiku EUROPEUM a Katedrou evropských studií FSV UK uzavřenou expertní debatu. Experti z akademické sféry, neziskového sektoru a státní správy debatovali tři okruhy témat, kterými by se summit měl zabývat. Jednalo se o problematiky komunikace o evropských záležitostech, evropských politik a institucionálních otázek. Tento blog je reflexí této diskuze.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist