Drazí nově zvolení radní a zastupitelé:
1.Stanovte jasná pravidla pro nominace a odměňování osob v čele krajských firem a uplatňujte konkrétní a vymahatelnou vlastnickou politiku vůči těmto firmám.
Proč? Závazná pravidla nominací a odměňování zástupců kraje do orgánů obchodních společností s majetkovou účastí kraje zabrání klientelistické personální politice a podpoří profesionalitu a odbornost v řízení a kontrole těchto společností. Pravidla musí stanovovat kvalifikační a další osobnostní předpoklady uchazečů o předmětné pozice, jakožto i základní parametry jejich finančního ohodnocení a způsoby kontroly jejich činnosti ze strany krajského zastupitelstva. Konkrétní a vymahatelná vlastnická politika vůči těmto krajským firmám cílí na efektivnější kontrolu jejich hospodaření. Může mít podobu strategií a koncepcí, které budu specifikovat obchodní cíle společnosti i nástroje k jejich dosažení ve střednědobém a dlouhodobém horizontu včetně konkrétních indikátorů. Takové dokumenty vytvoří základní hodnotící rámec pro kontrolu managementu krajských firem ze strany zastupitelstva i široké veřejnosti. Kraje by se mohly inspirovat např. doporučeními OECD z r. 2015.
2. Zveřejňujte komplexní výsledky dotačních řízení včetně podrobného odůvodnění podpory či zamítnutí žádostí o dotaci.
Proč? Publikace úspěšných i neúspěšných žadatelů s konkrétním a relevantním zdůvodněním podpory či naopak odmítnutí žádosti zprůhlední celý systém přidělování dotací v rámci krajské samosprávy. Dá také jistotu i zpětnou vazbu žadatelům o dotaci např. o tom, co ve své žádosti opomenuli. Varovným příkladem špatné praxe v oblasti dotací pak mohou být různé fondy hejtmanů, které často nejsou programově zaměřeny a nemají stanoveny jasný způsob příjímání a hodnocení žádostí. Mohou tak sloužit pro udělování ad-hoc problematické podpory, někdy i s klientelistickým pozadím, jako tomu bylo v případě podpory portálu pro seniory provozovaného firmou s majetkovou účastí manželky předsedy poslanecké sněmovny Jana Hamáčka. Ne zcela dokonalým, avšak inspirativním příkladem dobré praxe je portál eDotace v Plzeňském kraji.
3. Zveřejňujte úplné informace o jednáních a podkladové i další materiály k jednáním klíčových krajských orgánů, především zastupitelstva a rady kraje.
Proč? Zveřejňování pozvánek, zápisů, audovizuálních záznamů, přehledů docházky a jmenovitých seznamů hlasování atd. u klíčových orgánů krajské samosprávy, tedy rady a zastupitelstva kraje a dále jejich poradních těles (výborů zastupitelstva a komisí rady kraje), umožní občanům, ale i samotným voleným představitelům kraje a politické opozice zevrubnou veřejnou kontrolu tvorby rozhodnutí ze strany vedení krajské samosprávy. Zlepší taktéž vymahatelnost těchto rozhodnutí i posouzení fungování veřejné správy na krajské úrovni. Zvýšení veřejné kontroly a odpovědné správě věcí veřejných pak zásadně napomáhá zveřejňování podkladů pro jednání zastupitelstva a rady kraje s označením předkladatelů a zpracovatelů. Dobrou praxi je u jednotlivých požadavků možné nalézt více např. v Kraji Vysočina či Libereckém kraji.
4. Zřiďte funkční nástroj pro oznamování nekalého jednání, který bude určen pro širokou veřejnost, členy orgánů krajské samosprávy i zaměstnance kraje a který umožní anonymní oznámení, ochranu oznamovatele a objektivní prošetření oznámení.
Proč? Samostatný mechanismus prevence protiprávních jednání (email, protikorupční linka, schránka atd.), který garantuje ochranu oznamovatelům a umožňuje jim zůstat v anonymitě, je předpokladem účinného boje proti korupci, střetům zájmů a nehospodárnému nakládání s veřejnými prostředky. Mělo by být zajištěno nezávislé prošetření relevantních oznámení s následnou zpětnou vazbou oznamovateli. Částečně (bez záruk poskytnutí zvláštní ochrany pro oznamovatele nekalých jednání apod.) mají popsaný nástroj zřízen v Jihomoravském a Olomouckém kraji.
5. Stanovte jasná pravidla pro krajem provozovaná média, tedy pro tištěná periodika, rozhlas, YouTube kanál s pravidelnými příspěvky o činnosti krajské samosprávy a dalších.
Proč? Krajská média jsou svým charakterem médii veřejné služby, i když je zatím zákonný rámec takto plně nereflektuje. Jsou provozována pod veřejnou autoritou (krajskou samosprávoou) a jejich obsah je generován také z veřejných peněz. Z výše uvedených důvodů musí kraj přistupovat k provozu svých médií mnohem odpovědněji a měl by aplikovat obdobné systémové pojistky proti jejich zneužití, jako je tomu u běžných veřejnoprávních médií, jakými jsou Český rozhlas a Česká televize. V opačném případě se kraj vystavuje riziku, že jím provozovaná média nebudou plnit sledovaný účel a mohou být snadno zneužita pro partikulární politické zájmy aktuálně vládnoucích představitelů v kraji. Neřešením systémového střetu zájmů při produkci obsahu a slabé demokratické kontroly provozu krajských médií může snadno docházet k porušení rovnosti politické soutěže, k cenzurním zásahům do obsahu, k omezování veřejné debaty o místních problémech či skrytému financování politických kampaní. Konkrétní výčet opatření, která by měl kraj přijmout, je k dispozici v naší publikaci (.pdf), jež je výstupem projektu www.hlasnatrouba.cz.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist