Boj s mezinárodními daňovými úniky a daňovými ráji patří již několik let mezi priority Evropské komise. I přes množství návrhů, z nichž řada dosud čeká na schválení ze strany členských států, se zdá, že daňoví šejdíři mohou zatím zůstat spíše v klidu. Vyplývá to ze včera zveřejněné studie Eurodad, která analyzuje postoje v 17 členských zemí EU a Norska ke klíčovým návrhům v daňové oblasti na úrovni EU.

Při aféře Luxleaks z podzimu 2014 díky úniku informací vyšlo najevo, že Lucembursko uzavřelo se stovkami velkých mezinárodních společností tajné daňové dohody (tzv. závazná posouzení), které dokázaly srazit efektivní sazbu daně těchto korporací i pod jedno procento. Po ní by se dalo očekávat, že počet podobných dohod začne klesat.

Opak je pravdou. Jak plyne ze studie Eurodad, množství tajných daňových dohod od té doby v členských státech EU vzrostlo o polovinu. Zatímco na konci roku 2014 jich bylo v platnosti 972, na konci roku 2015 vzrostl jejich počet na 1444. V České republice jde o nárůst z 34 na 47.

Auditorské společnosti označují konzultace mezi společnostmi a daňovými úřady za důležitý nástroj, který zpřesňuje výklad složitých daňových pravidel. Tyto dohody však bývají důvěrné a nelze tudíž posoudit, zda jich velké firmy nevyužívají k tomu, aby si vyjednaly exkluzivní daňové podmínky. Ve všeobecné honbě za zahraničními investicemi nelze příliš spoléhat na to, že by vlády podobnému tlaku příliš vzdorovaly.

V několika již prozkoumaných případech, které se týkaly společností Fiat, Starbucks a Apple, označila Evropská komise tento typ dohod za nedovolenou státní podporu, která je v rozporu s pravidly hospodářské soutěže na jednotném trhu EU.

Zájem Evropské komise i mnohých evropských vlád o informace, které unikly v aférách jako LuxLeaks nebo Panama Papers, ukazuje, jak důležité informace se skrývají v daňových rájích. Také svědčí o tom, jak významný je tlak na zvyšování transparentnosti vlastnických i účetních struktur, má-li být boj s daňovými úniky, ale i korupcí, organizovaným zločinem či terorismem úspěšný.

Studie Eurodadu nicméně odhaluje liknavý přístup k transparentnosti jak na straně Evropské komise, tak hlavně u  mnoha členských států. Jejich výklad transparentního přístupu k informacím velmi často znamená „s vyloučením veřejnosti“. Byl to i případ české vlády, která nevyužila příležitosti zavést veřejný registr skutečných vlastníků a staví se skepticky i k návrhu Evropské komise na transparentnější účetní vykazování velkých mezinárodních společností.

Veřejný přístup k informacím přitom znamená efektivnější kontrolu, může přispět k odhalování i prevenci korupce či zneužívání veřejných prostředků. Rizika tajnůstkaření s daněmi  si začíná uvědomovat i soukromý sektor. Studie Eurodad v této souvislosti uvádí průzkum EY z letošního roku, ve kterém 91 % seniorních manažerů velkých společností potvrdilo, že je pro ně důležité znát konečného vlastníka firmy, s níž obchodují.

Třetí slabinou, na kterou studie Eurodad poukazuje, je nedostatek ochoty bohatších států přizvat rozvojové země k rozhodování o podobě globálních daňových pravidel. I když roste počet studií, které potvrzují, že rozvojové země doplácí na daňové úniky více a jejich podstatná část připadá na agresivní daňovou optimalizaci, jíž využívají zejména velké mezinárodní společnosti, zástupci rozvojových zemí stále nemají místo u rozhodovacího stolu.

A v blízké budoucnosti se na tom patrně nic nezmění. Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD) nyní objíždí vlády rozvojových zemí a snaží se je přesvědčit, aby se zavázaly dodržovat daňové standardy OECD. Ty se však obávají, že k tomu nebudou mít dostatečné zdroje ani lidské kapacity. Navíc z pohledu řady  z nich nová pravidla neřeší jejich reálné problémy.

I přesto Evropská komise zvažuje, že země, které nepřistoupí na pravidla OECD, označí za nespolupracující státy a ty se tak ocitnou na černé listině. V případě, že by k tomu došlo, se mohou oběti daňových úniků ocitnout na seznamu viníků.

Ať už patříte mezi odpůrce či příznivce daňových rájů, studie Eurodad stojí za přečtení. Obsahuje řadu zajímavých statistik a srovnání. Zároveň je z ní patrné, že to, co  mezinárodní instituce včetně Evropské unie nebo politici jednotlivých států  představují jako „zásadní reformy“, jsou zatím spíše jen pokusy ucpat díry, kterými teče do rozbité lodi.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist