Diskuse neberou konce. Pocházím z města, kde se dá kamuflážní oděv takřka považovat za kroj. Co říkají novému pořízení místní zaměstnanci armády?
Prostřednictvím norských médií třeba to, že za cenu 52 letounů F-35 si mohlo Norsko spíše pořídit daleko více F-16. Také chcete-li kupovat auto si raději zvolíte nějaké řádně vyzkoušené než ještě neprověřený vůz. Kdyby již nebývalo bylo o koupi rozhodnuto, vrátili bychom se k jednacímu stolu až tehdy, když bude ustanovena závěrečná cena. Kupovali bychom plnou verzi a ne zboží 2. jakosti jen proto, že si přejí mít USA technologie samy pro sebe a nepochopitelné náklady na rozvoj budou částečně spláceny dalšími zákazníky. To si spolu promluvíme, dříve ne.
Eurofighter, Dassault Rafale a Gripen jsou 30 let staré koncepty a patří tedy minulosti, což si údajně lze vyčíst i z neutěšených vývozních statistik těchto strojů. Ten druhý by prý byl daleko vhodnější pro norské poměry s létáním nad mořem, velikým doletem a s optronickými pasivními sensory (bez potřeby užívat při bojích radar).
Koncern SAAB nabídl Norsku letouny Gripen vč. servisního balíčku platného po celou dobu životnosti, a to za velmi výhodnou cenu, ovšem marně, neboť představitelé země již před tím podepsali dohodu o pořízení letounů F-35. Pozdvižení u SAABu vyvolalo záhadné tvrzení norské vlády o tom, že F-35 je nadřazen Gripenu jak výkonem, tak cenou a to dříve, než byl F-35 hotově rozvinut ani operativní.
Jakým funkcím bude letoun sloužit při příp. konfliktních situacích v Norsku, nebo budou tyto letouny vyhrazeny i v přeneseným slova smyslu vzdušným misím NATO, kde vzlétání a přistávání budou probíhat z tzv. bezpečných míst? Dokonce s 52 „nejvyspělepšími válečnými letadly“ ve vzduchu nemohou toto moc vyřídit bez významných pozemských sil, přičemž spojenci sotva stihnou dorazit na pomoc dříve, než agrese skončí.
Dva z norských pilotů, jež již nějakou dobu testují F-35 v USA se prostřednictvím deníku Aftenposten vyjádřili, že F-35 je úžasným multifunkčním letounem jakoby stvořeným pro budoucí potřeby Norska. F16 se kvůli velkému vzdušnému odporu špatně hodí jako plně naložený stíhací bombardér v souboji. Rozdíl mezi plně naloženým F-16 a F-35 je u F-16 jako řídit velké auto s malým motorem nahoru na strmý svah. S F-35 je rozdíl mezi prázdným a plně naloženým strojem za všech situací menší.
Účelem F-35 není vést operace při blízkých soubojích (kde by je podle testů překonávaly letouny F-16), nýbrž lepší přežití ve vlastním i nepřátelském vzdušním prostoru než s jakýmkoliv jiným stíhacím bombardérem na dnešním trhu. Souboje zblízka budou v budoucnu čím dále méně relevantní, jelikož bude téměř výhradně technologiskou otázkou toho, kdo má nejlepší radar a nejlepší “stand-off“ zbrojní systémy.
I Dánové si pořídili letouny 5-35. Někteří mu vyčítají, že jakožto stíhacímu bombardéru není kvůli omezenému místu na ukládání pum a malým křídlům zvlášť efektivní. A podle magazínu Ingeniøren je nesmysl pořizovat si letouny nyní: Mělo by se čekat na generaci bezpilotních letounů.
„Superletoun“ F35 zaostává v schopnostech a vlastnostech při soubojích za starými ruskými letouny Su-27, Mig-21 a MiG-29, jímž může být F-35 poražen díky nižší zátěžové schopnosti křídel, akcelerace, koňských sil v poměru k váze, navíc vykazuje letoun F-35 o dost nižší max. rychlost:Zpráva amerického think tanku National Security Network, stejně jako tvrzení Pierra Spreye, odborníka na stíhačky stíhačky, zpochybňuje vhodnost a správnost F-35 jakožto základního kamene vzdušných sil mnoha zemí.
Vyčítají mu velký poloměr při otáčení a pomalý vzestup ve srovnání s konkurencí, dále nedostatek schopnosti manévrovat, schopností pro boje vzduch-vzduch, krátkému doletu a především fakt, že F-35 je závislé na podle některých přehnaně vychvalované technologii stealth, jež se do značné míry již stala bezpředmětná díky pasivním sensorům a novým radarovým systémům a která pravděpodobně bude zastaralá dříve než samotný letoun. Protistealthové technologie se rozvíjejí rychle, ovšem účinky stealthu mohou být několikanásobeny elektronickým vedením bojů. Navíc bude podle některých kritiků radar v F-35 sám o sobě průkopnickým zbrojním systémem.
Integrace dat s dalšími letouny a zbrojními systémy se stane nevýhodou, podaří-li se vyspělému nepříteli nabourat do systému. Ovšem F-35 nemá komunikační systém, jenž umožní dělení se o údaje s jinými platformami než vlastními. Hromadí více údajů než o co se dělí. Letoun je vylepšován pro boje, monitorovacím letounem ale prý není. Nicméně se věří, že v systému budoucnu bude F-35 středobodem sítě a bude moci stahovat údaje vojenským lodím, vrtulníkům NH-90 a pozemním silám a poskytovat jim obrázky vysokým rozlišením na pomoc detekce, sledování a osvětlování cílů ve dne i v noci daleko lépe než je tomu dnes.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist



