Pod pojmem umělá inteligence (AI) se zde myslí mix, který zahrnuje různé technologie: strojové učení, neuronové sítě (včetně "hlubokých" technologií), porozumění přirozenému jazyku... Nasazení AI lze v zásadě rozdělit do dvou oblastí: technologie, které dosud nebyly možné a teprve díky AI vznikají v laboratořích a přicházejí na trh - sem patří např. zcela samořízené automobily nebo inteligentní hlasoví asistenti. Na druhé straně jsou zde aplikace, které se realizovaly i jinými metodami, ale technologie AI je umožňují implementovat efektivněji. Asistenční systémy v automobilech, nástroje pro detekci podvodů, preventivní údržba nebo počítačové překladače a další nástroje pro zpracování textu, to vše existuje již nějaký čas. Samozřejmě v těchto případech vždy vzniká otázka, nakolik jsou technologie AI pro nové verze příslušných systémů klíčové. Opravdu tyto systémy nyní využívají umělé inteligence, nebo jde spíše o marketingový tah dodavatelů, snahu přiživit se na aktuálním trendu? I z tohoto důvodu je možné, že ještě před plošným přijetím umělé inteligence se dostaví i fáze určité deziluze.
Následující text se soustřeďuje spíše na to, jak technologie AI dokážou zefektivnit běžné podnikové procesy v řadě oborů.
Bankovnictví
Podle studie Accenture Banking Technology Vision 2017 se bankéři domnívají, že umělá inteligence přináší (a přinese) především změnu způsobu, jakým banky shromažďují informace a komunikují se zákazníky. 78 % respondentů průzkumu soudí, že AI umožní vytvoření jednodušších uživatelských rozhraní pro zákazníky. 79 % respondentů tvrdí, že AI přinese změnu způsobu, jakým banky shromažďují informace o zákaznících, a 76 % se domnívá, že do tří let banky zavedou AI jako metodu první volby při interakci se zákazníky. Umělá inteligence tedy vesměs odpovídá za funkce v systémech již dávno přítomné.
Jako hlavní problém související se zaváděním těchto technologií se uvádí ochrana soukromí (38 %), problémy kompatibility se stávající IT strukturou (36 %) a také skutečnost, že uživatelé často dávají přednost komunikaci s druhým člověkem (33 %). Banky mnohdy nebudou využívat technologií AI samy, ale v rámci zapojení do širších ekosystémů. To na druhé straně v rámci odvětví vzbuzuje obavy, že se tím více otevřou kybernetickým útokům.
Pojišťovnictví
Rovněž popis situace v pojišťovnictví vychází z analýzy Accenture. Umělá inteligence má podle této studie potenciál k transformaci pojišťovnictví od jednoduchého hodnocení rizik založeného na předchozích zkušenostech. Na trh vstupují nové technologické firmy, start-upy, které na trh vnášejí moderní technologie; obdobou subsektoru fintech je insurtech.
Umělá inteligence by měla především zvýšit možnosti personalizace (tedy opět jde o službu zákazníkům jako v případě bankovnictví) a dále umožnit hodnocení rizik v reálném čase.
Výrobní sektor
Příkladem dodavatele technologie pro "klasický" průmysl je český start-up Neuron Soundware. Dodává především řešení pro strojírenství (spolupráce se Siemensem) a hodlá rozšířit okruh zákazníků a partnerů i o letecký (Airbus Inovation Lab), železniční a automobilový průmysl. Firma vyvinula technologii, která na základě zvuků ze strojů v těžkém průmyslu dokáže určit jejich poruchu. V průběhu času se metodou strojového učení naučí rozpoznávat mechanické problémy spojené s určitými zvuky a odhadnout tak pravděpodobnost, že je se strojem něco v nepořádku. Přímo do strojů se instalují příslušné senzory i audiosoftware. Technologie je založená na hlubokých neuronových sítích a zpracovává i frekvence, které jsou pro lidské ucho neslyšitelné. Díky instalaci přímo do stroje funguje i v prostředí, kde zvuky vydává mnoho strojů vedle sebe a lidští operátoři by se vůbec neuplatnili.
Takovou částku mají podniky v západní Evropě podle analytiků IDC investovat v letošním roce do technologií umělé inteligence a dalších kognitivních systémů.
Odhad nákupu
Studie RTB House se snaží identifikovat tři klíčové technologie AI pro oblast e-commerce. Má jít o rozpoznávání obrazu, které již existuje nějakou dobu, ale díky metodám AI se zvyšuje jeho spolehlivost. Kromě vlastních zákazníků využívají tuto technologii i e-shopy nebo cenové srovnávače. Za druhé dokáže technologie AI zvýšit konverzi zákazníků, tedy přimět uživatele, aby opravdu uskutečnil zamýšlený/zvažovaný nákup, eventuálně provedl doplňující objednávku. E-shopy veškeré rozhodování o tom, jak optimálně působit na zákazníky, přenechají algoritmům bez pevně daných vstupních pravidel. Tyto algoritmy si příslušná doporučování zboží optimalizují samy, samozřejmě s využitím personalizace i zpracování velkých objemů dat.
Nejrevolučnější techniku představují doručovací algoritmy, které dokážou předpovídat rozhodnutí zákazníků. Výsledkem může být např. koncept tzv. předvídatelného zaslání. Distribuční systém a síť velmi přesně popíší vzorce chování jednotlivých zákazníků a předpoví značku, cenové rozpětí a produkt, který bude nakoupen. Na základě této předpovědi mohou být výrobky převezeny do nejbližšího distribučního centra ještě předtím, než je objednávka vůbec odeslána. Uvádí se, že nejlépe tento přístup funguje v kombinaci s produkty každodenní spotřeby.
Shrnutí konverzace
Ačkoliv nejznámějšími systémy pracujícími s přirozeným lidským jazykem jsou dnes hlasoví asistenti, většina textů/obsahu je stále přítomna v psané podobě. Nástroj Metamind, vyvíjený firmou Salesforce (dodavatel systémů pro řízení vztahů se zákazníky, CRM), slibuje pořizování shrnutí textu, a to včetně dlouhých e-mailových konverzací se vzájemnými reakcemi. Firma v souvislosti se svým zaměřením uvádí, že Metamind by mohl např. umožnit novému člověku rychle získat přehled o obchodním případu, který dosud řešili kolegové.
Stávající nástroje tohoto typu texty spíše katalogizovaly, pořizovaly k nim "nálepky" klíčových slov, eventuálně se snažily vybrat ze sdělení fakta / tvrdá data (čísla, data, jména...). Metamind má naproti tomu dlouhé souvislé texty i e-mailové konverzace dokázat shrnout v podobě několika vět v přirozeném jazyce.
Kvalifikace jako komodita
Studie Gartneru předpokládá, že do roku 2022 by automatizované systémy na bázi umělé inteligence mohly nahradit vysoce kvalifikované specialisty v odvětvích, jako je zdravotnictví, právní služby či IT. Nemyslí se tím, že by z těchto oborů lidé zcela zmizeli, ale že např. jediný právník s pomocí automatizovaných systémů zastane objem práce celé kanceláře. Podobné to může být i v medicíně, IT službách, ale např. i ve finančním poradenství. Přitom tyto profese platily dosud za záruku solidního příjmu, nyní není ovšem jasné, pro jak velké množství specialistů bude na trhu místo a co bude podstatou jejich práce. IT oddělení v podnicích následně projdou restrukturalizací, přičemž zde ovšem do hry vstupuje celá řada dalších faktorů (cloud a model všeho jako služby).
Gartner uvádí, že AI promění mnohé komplexní odborné činnosti na měřenou službu, odvětví s tradičně vysokými maržemi se začnou podobat utilitám a za právní konzultaci se bude platit podobně jako za elektřinu.
Dopad technologií AI i obecně změn souvisejících s Průmyslem 4.0 na fungování trhu práce je samozřejmě téma na samostatnou analýzu.
Trh podle IDC
Jedna z posledních studií konzultantské společnosti IDC předpokládá, že aktuálně táhne investice do AI především finanční sektor, tj. banky, pojišťovny a obchodníci na trzích. Systémy AI se nasazují pro prevenci podvodů, tvorbu prodejních doporučení zákazníkům a další služby související s kontaktem se zákazníky. V průmyslových provozech je již důležité uplatnění AI pro prediktivní údržbu zařízení (viz předchozí příklad Neuron Soundware) a v diskrétních výrobách. Do roku 2020 by v západní Evropě asi polovinu poptávky po systémech umělé inteligence měly generovat aplikace v oblasti finančnictví, maloobchodu, diskrétní výroby a meziodvětvových aplikací.
Zájem o technologie AI rychle roste v segmentu distribuce/logistiky, maloobchodu a u provozovatelů infrastruktury (energetika, utility, telekomunikace). K prediktivní údržbě se přidá řízení kvality. V rámci IT služeb automatizovanou správu systémů a procesů doplní také stále větší podíl automatizace při předcházení a řešení bezpečnostních incidentů. Významné uplatnění čeká umělou inteligenci i v rámci veřejného sektoru, zdravotnictví a školství, i když státní organizace zavádějí technologické inovace pomaleji (snad s výjimkou vojenských apod. systémů).
Článek byl publikován ve speciálním čísle ICT revue.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist