„Fakt, že zaměstnanci dnes považují pracovní prostředí za důležité, potvrzuje i další zjištění našeho průzkumu realizovaného ve spolupráci se společnostmi JLL a Skanska, a sice, že 73 % zájemců o práci by rádo vidělo své pracovní místo ještě před podpisem pracovní smlouvy,“ uvedl Jonathan Appleton, ředitel asociace ABSL, která v ČR sdružuje firmy z oboru podnikových služeb. „Platí to zejména u generace Y, která je pro pracovní trh velmi důležitá a tvoří většinu zaměstnanců našeho segmentu. Proto kanceláře našich členů nabízí celou řadu vychytávek, aby se zde zaměstnanci cítili skutečně příjemně, a kromě práce zde mohli i zrelaxovat, což je v případě intelektuální a kreativní činnosti důležité.“ V kancelářích firem z oboru podnikových služeb tak najdeme často nejen pracovní stoly a zasedací místnosti, ale například i tmavé místnosti pro meditaci či krátký ozdravný spánek, koktejlové bary a terasy s venkovní kuchyní a grilem anebo i rockové místnosti s kytarami a bubny.
Příznivé pracovní prostředí už na třetím místě
Důležitost atraktivního pracovního prostředí potvrzuje také průzkum personální agentury Randstad. V něm se vzhled kanceláře dostal na třetí místo žebříčku aspektů, podle nichž se zaměstnanci ze střední Evropy rozhodují o přijetí pracovního místa.
„Příjemné pracovní prostředí je mezi atributy, které lidé u potenciálních zaměstnavatelů hledají, na třetím místě, hned za atraktivním finančním ohodnocením a jistotou práce. Shodují se na tom muži i ženy různých věkových kategorií s výjimkou zaměstnanců starších 45 let, pro které je důležitějším atributem work-life balance, tedy možnost skloubení pracovního a soukromého života,“ uvedla Hana Púllová, ředitelka společnosti Randstad, a doplnila: „Nejvyhledávanější zaměstnavatelé se proto neustále snaží prostředí ve firmě vylepšovat, zajišťují příjemně a ergonomicky uspořádané kanceláře a svým lidem zdarma nabízejí občerstvení i nejrůznější možnosti sportovních či relaxačních činností přímo na pracovišti."
Nejlepší inovativní pracovní prostředí je v SAP Services
K firmám, které pracovní prostředí považují za jednu ze svých priorit, patří i společnost SAP Services, která za svůj projekt nových kanceláří získala ocenění ABSL Diamonds 2017 v kategorii Inovativní pracovní prostředí. „Na vítězném projektu oceňuji jak konečný výsledek v podobě jedinečného a efektivního pracovního prostředí, kde mají své místo i zdravý životní styl, ekologie a volnočasové aktivity, tak i skutečnost, že se na jeho realizaci podíleli samotní zaměstnanci společnosti,“ okomentoval Jonathan Appleton.
Cílem tohoto projektu nazvaného One SAP – Creating Our Future Together bylo jednak sestěhovat tři právní entity společnosti SAP na českém trhu (SAP Services, Concur a SAP Ariba) do jednoho sídla, jednak poskytnout zaměstnancům prvotřídní prostředí pro práci. Kancelářské prostory o rozloze 24 000 m² nabízí i velkorysé oddechové zóny, a to o výměře 3 m² na každého zaměstnance.V roce 2016 se jednalo o největší pronajatou kancelářskou plochu v ČR.
„Velmi nám záleželo na tom, abychom v nových prostorách podpořili komunikaci mezi zaměstnanci i napříč různými týmy, což vedlo k větší synergii a kreativitě. Od začátku nám bylo jasné, že směr vybudování kanceláře snů musí určit sami zaměstnanci, proto byli součástí celého designového procesu,“ sdělila Andrea Hepnerová, ředitelka SAP Services s tím, že celý proces trval asi 3 měsíce. Během nich mohli zástupci jednotlivých týmů firmy přicházet s návrhy rozvržení i vybavení kanceláří, prohlédnout si nábytek, otestovat židle a křesla a podobně. Následně byly veškeré podklady předány architektům k zapracování.
Výsledkem společného snažení jsou prvotřídní kancelářské prostory, v nichž je open space členěn do menších celků a nabízí i řadu privátních zón. Kanceláře SAP Services jsou vybavené polohovatelnými ergonomickými stoly a židlemi a mobilním nábytkem, součástí jsou také prostorné kuchyňky a jídelny či samostatný dětský koutek, samozřejmostí jsou sprchy. Zaměstnanci SAP Services mají k dispozici rovněž tematicky odlišené relaxační zóny zahrnující například posilovnu, kulečník, stolní fotbálky či kino. V prostoru nechybí ani terasy s grilem či zahrádkami, karavan určený k odpočinku a další vybavení podporující příjemné a komfortní trávení pracovní doby.
Komplex je vybaven celou řadou špičkových moderních technologií, jednotlivé konferenční místnosti a sdílené prostory jsou propojeny obrazovkami a interní IT oddělení poskytuje zaměstnancům podporu v podobné formě, na kterou jsou zvyklí například zákazníci obchodů Apple Store. Přímo v budově je také interní poštovna pro snadné posílání poštovních zásilek, k nerušené práci a soukromí přispívají například telefonní budky.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist