Lídři tuzemských firem si nejvíce slibují od zavádění robotizace, jako nejvýznamnější technologii pro svou firmu ji během tří až pěti let vnímá 42 % z nich. Přinést by podnikům měla vyšší efektivitu, pomůže jim pak řešit i současný nedostatek lidí na trhu práce. Používaní datových cloudů přisuzuje důležitost 31 % oslovených ředitelů, 28 % zmiňuje umělou inteligenci a 26 % internet věcí. Naopak drony považuje za významnou technologii jen 6 % ředitelů a jen 5 % sází na speciální decentralizovanou databázi blockchain, která je základním stavebním kamenem kryptoměn.
„Z hlediska významu technologických inovací pro české společnosti jednoznačně dominuje robotika a cloud. Většina firem tyto technologie testuje a řada i již prakticky využívá. Naopak zkušenosti s efektivním využitím umělé inteligence a internetu věcí v praxi jsou zatím velmi malé,“ říká Petr Ložek, partner v oddělení poradenství PwC ČR.
Digitalizace má přinést úspory, později i vyšší výnos
V krátkodobém horizontu označuje úsporu nákladů za hlavní motiv pro digitalizaci společnosti 45 % oslovených generálních ředitelů, pro 26 % je nejdůležitějším důvodem vyšší výnos. Zatímco v krátkodobém horizontu převažují úvahy o vnitřních úsporách, ve střednědobém horizontu (3–5 let) je situace opačná. Důležitost úspory nákladů se pro šéfy firem snižuje na 36 % a dominuje naopak zvýšení výnosu (40 %).
„Tento fenomén není překvapením a ukazuje na to, že firmy řeší raději a lépe momentální provozní problémy a méně času a sil věnují střednímu a dlouhodobému plánování. Příkladem toho je i výsledek hlasování o pro společnosti nejvýznamnějších technologických produktech. Robotika a cloud na prvních dvou příčkách představují právě ta řešení, která se zaměřují na efektivitu vnitřních procesů a spoří náklady firem,“ uvádí Tomáš Kuča, partner oddělení Řízení rizik, PwC ČR.
GDPR jako hrozba i příležitost
Nové regulace obvykle pro firmy představují větší zátěž a již účinné nařízení Evropské komise známé pod zkratkou GDPR není žádnou výjimkou. Pro 59 % oslovených představuje nové nařízení pro ochranu osobních údajů výrazný nárůst administrativy, třetina firem pak v GDPR vidí podstatný nárůst nákladů. Naopak pozitivní je, že až 40 % firem považuje nařízení za dobrou příležitost udělat si pořádek v datech.
„Podnikatelé pracující s osobními údaji mohou díky chytrým, probyznysově nastaveným mechanismům vyhovujícím nařízení GDPR získat mnohdy konkurenční výhodu oproti těm, kteří danou problematiku brali jako nutné zlo a věnovali se pouze formálnímu uvedení do souladu s nařízením. Zejména v ostrém konkurenčním prostředí, kde se využívá všech zbraní, bych doporučoval nebrat na lehkou váhu sankce, které z nařízení plynou,“ na závěr upozorňuje Bořivoj Líbal, řídící partner PwC Legal.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist