Odvětví finančních služeb drží v těchto přehledech hned dvě prvenství. Vzniká pro něj nejvíce řešení na bázi umělé inteligence a současně je v největším objemu i samo konzumuje. Využívá přitom všechny hlavní disciplíny oboru. K nim patří strojové učení, zpracování přirozeného jazyka a různí další zástupci ze světa tzv. kognitivního computingu.
Oboroví analytici a komentátoři dění ve světě financí se shodují na tom, že aplikace umělé inteligence nacházejí největší uplatnění v oblastech investic, komunikace s klienty, detekce podvodů a řízení rizik, souladu s regulatorními požadavky a v predikování vývoje cen různých komodit včetně cenných papírů.
V podstatě v každém typu praktického nasazení vystupují v potenciální dvojroli. Mohou stávajícím zaměstnancům odvětví finančních služeb asistovat v jejich práci nebo je téměř kompletně nahradit.
Patero možných uplatnění
V oblasti řízení investic se pomalu etablují robotičtí poradci, kteří spolupracují s platformami automatické správy aktiv. Oproti lidským specialistům obvykle disponují mnohem širším, hlubším a aktuálnějším informačním portfoliem a jejich služby vycházejí výrazně levněji. Uplatnit se robotičtí poradci mohou podle mínění oborových komentátorů na individuální úrovni i v kolektivním investování.
Komunikační úsilí umělé inteligence zatím ve finančních službách reprezentují zejména chatovací roboti. Díky strojovému učení a analýzám velkých dat dokážou reagovat na typické zákaznické dotazy a běžná témata. Mohou se ale také přizpůsobovat individuálním požadavkům klientů a poskytovat jim relativně objektivní produktové poradenství. Samotné uzavírání smluv ovšem stále zůstává v rukou jejich lidských kolegů. Částečně tomu tak je také z legislativních důvodů.
Nástroje umělé inteligence dokážou detekovat podvod ještě předtím, než k němu skutečně dojde. Díky velmi vysokému výkonu dokážou aplikovat pokročilé analytické postupy na každou dílčí transakci v přiděleném portfoliu. Souběžně nahlížejí do všech dostupných informačních zdrojů, čerpají z nich a v reálném čase přizpůsobují své metriky novým situacím. Významným způsobem přispívají ke snížení tzv. falešně pozitivních hlášení, což zvyšuje spokojenost klientů.
Velkou a v podstatě okamžitou perspektivu má umělá inteligence před sebou v oblasti souladu s regulatorními požadavky. Oboroví analytici se shodují na tom, že se dokáže velmi efektivně vyrovnat s velkým počtem relevantních norem, eliminuje lidská pochybení a identifikuje procesy a jejich vzorce, které by mohly vést k porušení právních povinností.
Umělou inteligenci do svých služeb přibraly všechny subjekty, které operují na kapitálových trzích. Díky v podstatě neomezeným analytickým schopnostem a datovým vstupům z nejrůznějších zdrojů alespoň výkonově zcela překonává možnosti lidských analytických schopností. Nástroje umělé inteligence sledují historický vývoj obchodů, odhalují závislosti a vzorce chování a odstraňují dezinformace, které do interpretace informací vnášejí lidé.
Tři úrovně úspor
Analytici Autonomous Research předpokládají, že nasazení umělé inteligence v odvětví finančních služeb přinese mimo jiné také významné snížení provozních nákladů. Napříč všemi obory hovoří o globálním potenciálu 20procentní úspory. Té by mohli dosáhnout hráči ze všech oborů finančních služeb. Analytici mezi ně primárně řadí zprostředkovatele plateb, bankovní instituce, kapitálové trhy, investiční fondy a pojišťovny.
Jen ve Spojených státech může umělá inteligence změnit profesní životy 2,5 milionu zaměstnanců finančních služeb. Potenciální úspory v součtu převyšují jeden bilion dolarů. Největší část, konkrétně 490 miliard, připadá na oblast distribuce, která se odehrává na úrovni zvané front office. V ní mohou aplikace umělé inteligence nahradit lidské zaměstnance zejména v oblasti základní komunikace a autentizace.
AI
Nasazení umělé inteligence v odvětví finančních služeb podle analytiků přinese také významné snížení provozních nákladů. Hovoří se o potenciálu 20procentní úspory.
K poměrně vyspělým nástrojům umělé inteligence dnes patří chatovací roboti. Jde o automaty, které dokážou s klientem vést textovou komunikaci. Více či méně efektivně zvládají konverzovat o elementárních a standardních úkonech ze světa finančních transakcí. V případě, že se probírané téma ukáže být nad jejich schopnosti či kompetenční rámec, předají klienta lidskému kolegovi. Schopností chatovacích robotů zatím podle analytiků nedosáhli hlasoví asistenti. Ale i jejich uplatnění ve finančních službách postupně roste. Umělá inteligence dokáže také velmi efektivně asistovat v oblasti autentizace osob. Nezřídka k tomu využívá biometrické vstupy, k nimž vedle obvyklých otisků prstů nebo snímků duhovky patří i již zmiňovaný hlas.
Na úroveň, kterou analytici označují termínem middle office, připadají v rámci amerických finančních služeb potenciální úspory ve výši 350 miliard dolarů. Umělá inteligence zde nachází uplatnění především v oblasti dohledu, praktického řízení rizik a prevence podvodů v reálném čase, systémů kategorie KYC/AML - Know Your Customer / Anti-MoneyLaundering a v adopci relevantních regulatorních požadavků. Právě tyto procesy se stávají soustavně obsáhlejšími a náročnějšími na vedení a zpracování. Přidaná hodnota nástrojů umělé inteligence v této oblasti spočívá především ve schopnosti komplexního posouzení situace a dostupných zdrojů a v rychlosti, s jakou dojdou k výsledkům. Platí to zejména pro oblast detekce podvodů a nasazení nástrojů KYC/AML. Příslušná řešení považují analytici za aktuálně vyspělejší.
Dalších 200 miliard dolarů mohou finanční instituce ušetřit na úrovni zvané back office. Analytici ji označují termínem výroba či produkce. Umělá inteligence se v tomto prostředí angažuje zejména při určování úvěrových a pojistných rizik, v investičních a obchodních rozhodnutích nebo ve vyhodnocování škod. Obvykle pracuje s celou řadou vstupů včetně tzv. nových nebo alternativních typů dat. Ta pocházejí mimo jiné ze sociálních sítí nebo z komplementárních systémů strojového učení a vidění. Finanční instituce v rámci produkčních procesů obvykle kombinují nástroje umělé inteligence a lidský úsudek. Podle mínění analytiků patří nástroje umělé inteligence v těchto oblastech k těm vyspělejším. Do budoucna očekávají, že se více prosadí také v disciplíně tzv. chytrých obchodů.
Článek byl publikován v magazínu ICT revue.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist