Společnost Dell Technologies ve spolupráci se společnostmi Intel a Vanson Bourne provedla průzkum mezi 4 600 vedoucími pracovníky (od pozice ředitele až po nejvyšší vedení) středně velkých až velkých společností po celém světě, aby získala skóre transformačních aktivit v těchto organizacích.
Tato studie ukázala, že digitálně nejvyspělejší jsou rozvíjející se trhy. Nejvyšší příčky globálního žebříčku při tom obsadily Indie, Brazílie a Thajsko. Oproti tomu rozvinuté trhy ztrácejí: nejnižší skóre digitální vyspělosti obdrželo Japonsko, Dánsko a Francie. Česká republika se umístila na 32. místě za svými sousedy Polskem (15.), Německem (24.) a Rakouskem (30.). Rozvíjející se trhy navíc více věří ve svou schopnost „být iniciátorem převratných změn, a ne jejich obětí“ (53 %), v porovnání s pouhými 40 % v rozvinutých zemích.
Zaostávání za křivkou transformace
Druhý index digitální transformace navazuje na vůbec první index digitální transformace sestavený v roce 2016. V porovnání těchto dvou let je zřetelně vidět, že pokrok přichází jen velice pomalu a že se organizacím nedaří držet krok s prudkým tempem změn. Procento organizací zařazených do kategorie Implementující se sice zvýšilo, ale na vrcholu nedošlo k žádnému pokroku. Téměř čtyři z deseti (39 %) firem stále spadají do dvou digitálně nejméně vyspělých skupin (Zaostávající a Následovníci).
„V blízké budoucnosti se každá organizace bude muset stát digitální organizací, ale z našeho průzkumu vyplývá, že před většinou z nich je stále ještě dlouhá cesta,“ říká Michael Dell, předseda představenstva a generální ředitel společnosti Dell Technologies. „Organizace musí modernizovat své technologie, pokud chtějí využívat nebývalé příležitosti spojené s digitální transformací. Čas jednat nastal právě teď.“
Skupiny ve srovnávací studii |
Popis |
Celý svět v současnosti |
Celý svět v roce 2016 |
Česká republika v současnosti |
Lídři |
Digitální transformaci mají zapsánu ve své DNA. |
5 % |
5 % |
0 % |
Implementující |
Mají vyspělý plán digitální transformace, investují a zavádějí inovace. |
23 % |
14 % |
23 % |
Zvažující |
Postupně přijímají digitální transformaci a plánují a investují s ohledem na budoucnost. |
33 % |
34 % |
30 % |
Následovníci |
Provádějí jen velmi málo digitálních investic, váhavě začínají s plánováním. |
30 % |
32 % |
28 % |
Zaostávající |
Nemají plán digitální transformace, omezeně investují a zavádějí dílčí iniciativy. |
9 % |
15 % |
19 % |
Překážky brzdící transformaci a úroveň sebedůvěry
Ze zjištění také vyplývá, že firemní lídři stojí na pokraji krize sebedůvěry a že 91 % z nich brzdí přetrvávající překážky.
Mezi pět hlavních překážek úspěchu digitální transformace patří:
- Obavy v oblasti ochrany dat a zabezpečení (posun z 5. místa v roce 2016, v České republice na 7. místě)
- Omezené rozpočty a zdroje
- Nedostatek vhodných dovedností a zkušeností interních pracovníků
- Regulace a změny v legislativě (posun z 9. místa v roce 2016)
- Nerozvinutá digitální kultura
Téměř polovina respondentů (49 %) se domnívá, že jejich organizace bude mít během příštích pěti let potíže s prokázáním své důvěryhodnosti (v České republice 72 %). Téměř třetina (32 %) nevěří, že jejich vlastní organizace dokáže plnit příslušné předpisy, jako je obecné nařízení EU o ochraně osobních údajů (v České republice 28 %). Každý třetí respondent nevěří, že jeho vlastní organizace dokáže ochránit data zaměstnanců nebo zákazníků (v České republice 29 % v případě dat zaměstnanců a 36 % v případě dat zákazníků).
Plány na uskutečnění digitální budoucnosti
Lídři uvádějí stejné priority a investice na podporu budoucí transformace. Patří mezi ně větší zaměření na pracovní sílu, zabezpečení a IT. 46 % z nich rozvíjí digitální dovednosti a schopnosti svých interních zdrojů, například tím, že všechny své zaměstnance učí programování, což představuje nárůst oproti 27 % v roce 2016.
Nejdůležitější technologické investice pro období následujícího roku až tří let:
- Kyberbezpečnost
- Technologie internetu věcí
- Vícecloudové prostředí
- Umělá inteligence
- Přístup orientovaný na výpočetní prostředky
Nezávislá výzkumná agenturaVanson Bourne provedla v létě 2018 průzkum mezi 4 600 vedoucími pracovníky středně velkých až velkých společností ze 42 zemí a oblastí s cílem zařadit jejich organizaci podle indexu digitální transformace společnosti Dell Technologies. Společnost Vanson Bourne klasifikovala snahy firem o přechod na digitální podnikání na základě jejich IT strategie, iniciativ transformace pracovních sil a toho, jak samy vnímají svou výkonnost podle základní sady atributů digitálního podnikání.
Jak se bude organizacím dařit v budoucnu, závisí na tom, jaké kroky provedou už dnes. Společnost Draper, která je zákazníkem společnosti Dell Technologies, se například v minulosti zaměřovala převážně na výzkum pro ministerstvo obrany, ale nyní se začíná věnovat oblastem s větším komerčním uplatněním, jako je biomedicína.
„Technologie nám umožňují řešit nejobtížnější problémy světa, od infrastruktury a služeb, které jsou základem našich inovací, až po experimentální technologie, pomocí nichž se například snažíme bojovat s chorobami,” říká Mike Crones, ředitel pro IT ve společnosti Draper, a dodává: „Nedokázali bychom posouvat hranice a nemohli bychom se označovat za technologickou a výzkumnou firmu, aniž bychom se stali naprosto transformovanou a moderní společností.“
Digitálně nejvíce vyspělé země:
- Indie
- Brazílie
- Thajsko
- Mexiko
- Kolumbie
Digitálně nejméně vyspělé země:
- Japonsko
- Dánsko
- Francie
- Belgie
- Singapur
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist