Společnost Dell Technologies ve spolupráci se společnostmi Intel a Vanson Bourne provedla průzkum mezi 4 600 vedoucími pracovníky (od pozice ředitele až po nejvyšší vedení) středně velkých až velkých společností po celém světě, aby získala skóre transformačních aktivit v těchto organizacích.
Tato studie ukázala, že digitálně nejvyspělejší jsou rozvíjející se trhy. Nejvyšší příčky globálního žebříčku při tom obsadily Indie, Brazílie a Thajsko. Oproti tomu rozvinuté trhy ztrácejí: nejnižší skóre digitální vyspělosti obdrželo Japonsko, Dánsko a Francie. Česká republika se umístila na 32. místě za svými sousedy Polskem (15.), Německem (24.) a Rakouskem (30.). Rozvíjející se trhy navíc více věří ve svou schopnost „být iniciátorem převratných změn, a ne jejich obětí“ (53 %), v porovnání s pouhými 40 % v rozvinutých zemích.
Zaostávání za křivkou transformace
Druhý index digitální transformace navazuje na vůbec první index digitální transformace sestavený v roce 2016. V porovnání těchto dvou let je zřetelně vidět, že pokrok přichází jen velice pomalu a že se organizacím nedaří držet krok s prudkým tempem změn. Procento organizací zařazených do kategorie Implementující se sice zvýšilo, ale na vrcholu nedošlo k žádnému pokroku. Téměř čtyři z deseti (39 %) firem stále spadají do dvou digitálně nejméně vyspělých skupin (Zaostávající a Následovníci).
„V blízké budoucnosti se každá organizace bude muset stát digitální organizací, ale z našeho průzkumu vyplývá, že před většinou z nich je stále ještě dlouhá cesta,“ říká Michael Dell, předseda představenstva a generální ředitel společnosti Dell Technologies. „Organizace musí modernizovat své technologie, pokud chtějí využívat nebývalé příležitosti spojené s digitální transformací. Čas jednat nastal právě teď.“
Skupiny ve srovnávací studii |
Popis |
Celý svět v současnosti |
Celý svět v roce 2016 |
Česká republika v současnosti |
Lídři |
Digitální transformaci mají zapsánu ve své DNA. |
5 % |
5 % |
0 % |
Implementující |
Mají vyspělý plán digitální transformace, investují a zavádějí inovace. |
23 % |
14 % |
23 % |
Zvažující |
Postupně přijímají digitální transformaci a plánují a investují s ohledem na budoucnost. |
33 % |
34 % |
30 % |
Následovníci |
Provádějí jen velmi málo digitálních investic, váhavě začínají s plánováním. |
30 % |
32 % |
28 % |
Zaostávající |
Nemají plán digitální transformace, omezeně investují a zavádějí dílčí iniciativy. |
9 % |
15 % |
19 % |
Překážky brzdící transformaci a úroveň sebedůvěry
Ze zjištění také vyplývá, že firemní lídři stojí na pokraji krize sebedůvěry a že 91 % z nich brzdí přetrvávající překážky.
Mezi pět hlavních překážek úspěchu digitální transformace patří:
- Obavy v oblasti ochrany dat a zabezpečení (posun z 5. místa v roce 2016, v České republice na 7. místě)
- Omezené rozpočty a zdroje
- Nedostatek vhodných dovedností a zkušeností interních pracovníků
- Regulace a změny v legislativě (posun z 9. místa v roce 2016)
- Nerozvinutá digitální kultura
Téměř polovina respondentů (49 %) se domnívá, že jejich organizace bude mít během příštích pěti let potíže s prokázáním své důvěryhodnosti (v České republice 72 %). Téměř třetina (32 %) nevěří, že jejich vlastní organizace dokáže plnit příslušné předpisy, jako je obecné nařízení EU o ochraně osobních údajů (v České republice 28 %). Každý třetí respondent nevěří, že jeho vlastní organizace dokáže ochránit data zaměstnanců nebo zákazníků (v České republice 29 % v případě dat zaměstnanců a 36 % v případě dat zákazníků).
Plány na uskutečnění digitální budoucnosti
Lídři uvádějí stejné priority a investice na podporu budoucí transformace. Patří mezi ně větší zaměření na pracovní sílu, zabezpečení a IT. 46 % z nich rozvíjí digitální dovednosti a schopnosti svých interních zdrojů, například tím, že všechny své zaměstnance učí programování, což představuje nárůst oproti 27 % v roce 2016.
Nejdůležitější technologické investice pro období následujícího roku až tří let:
- Kyberbezpečnost
- Technologie internetu věcí
- Vícecloudové prostředí
- Umělá inteligence
- Přístup orientovaný na výpočetní prostředky
Nezávislá výzkumná agenturaVanson Bourne provedla v létě 2018 průzkum mezi 4 600 vedoucími pracovníky středně velkých až velkých společností ze 42 zemí a oblastí s cílem zařadit jejich organizaci podle indexu digitální transformace společnosti Dell Technologies. Společnost Vanson Bourne klasifikovala snahy firem o přechod na digitální podnikání na základě jejich IT strategie, iniciativ transformace pracovních sil a toho, jak samy vnímají svou výkonnost podle základní sady atributů digitálního podnikání.
Jak se bude organizacím dařit v budoucnu, závisí na tom, jaké kroky provedou už dnes. Společnost Draper, která je zákazníkem společnosti Dell Technologies, se například v minulosti zaměřovala převážně na výzkum pro ministerstvo obrany, ale nyní se začíná věnovat oblastem s větším komerčním uplatněním, jako je biomedicína.
„Technologie nám umožňují řešit nejobtížnější problémy světa, od infrastruktury a služeb, které jsou základem našich inovací, až po experimentální technologie, pomocí nichž se například snažíme bojovat s chorobami,” říká Mike Crones, ředitel pro IT ve společnosti Draper, a dodává: „Nedokázali bychom posouvat hranice a nemohli bychom se označovat za technologickou a výzkumnou firmu, aniž bychom se stali naprosto transformovanou a moderní společností.“
Digitálně nejvíce vyspělé země:
- Indie
- Brazílie
- Thajsko
- Mexiko
- Kolumbie
Digitálně nejméně vyspělé země:
- Japonsko
- Dánsko
- Francie
- Belgie
- Singapur
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist