Největší aukční dům ve střední Evropě zažívá úspěšný rok. Završí ho kromě aukcí také návštěvou expertek z Vídně a Düsseldorfu, které budou poskytovat poradenství majitelům ruských, německých a rakouských obrazů a tato díla ohodnocovat. „Beru to hlavně jako postupný návrat k běžnému fungování,“ říká Michal Šimek, ředitel pražské reprezentační kanceláře Dorothea.

Jaká je zatím vaše letošní sezona?

Z pohledu našich vídeňských aukcí bylo první pololetí letošního roku velmi úspěšné. Podařilo se nám několik fantastických výsledků. Prodeje obrazů Alfonse Waldeho či Marii Lassnig jsou dokonce novými světovými rekordy za díla těchto autorů. Velmi se dařilo i dílům v kategorii obrazů 19. století a také špičkovým starým mistrům. Velice spokojeni jsme i s výsledky akvizic, které prošly naší pražskou kanceláří, protože jsme na konci třetího čtvrtletí na číslech, kterých jsme dosáhli za celý loňský rok. A to nás čekají ještě velké podzimní aukce, v nichž máme pár favoritů.

Přinesl tento rok na trhu s uměním nějaký překvapující trend? 

Pro mě osobně je překvapením míra růstu českého trhu s uměním za první pololetí, která hravě předčila i výsledky z předchozích let. Z období velkého hospodářského růstu, kdy jsme nemuseli čelit takovým zdravotně‑společenským výzvám, jako je covid, ani narůstajícím problémům v hospodářství. S očekáváním vyhlížím podzimní aukce, zda na tento růst někdo vsadí s nějakou opravdu mimořádnou, jedinečnou prací, takovým tím „poprvé po 100 letech“.

V uplynulých letech rostl zájem o historická vozidla. Stále tento segment přitahuje velkou pozornost?

Určitě ano. V tomto segmentu je to podobné jako s obrazy. Pokud máte špičkovou záležitost, můžete očekávat velmi zajímavý výsledek. U historických vozidel vnímám jistou výhodu oproti umění v tom, že je tento segment i pro začínající sběratele či investory o trochu lépe uchopitelný. Říct, že se mi líbí nějaké auto, je snazší než říct to samé o obraze. Snad každý zná Ferrari, Porsche, Maserati nebo alespoň ví, že se jedná o prestižní, drahé značky aut. I tato oblast ale samozřejmě vyžaduje znalosti a zkušenosti, stejně jako výtvarné umění, pokud chcete budovat sbírku na vlastní pěst. 

O galerii

Dorotheum je největším aukčním domem ve střední Evropě. Jeho tradice sahá až do roku 1707, kdy bylo založeno římským císařem a českým králem Josefem I. V čele se čtyřmi aukčními týdny nabitými špičkovými pracemi klasické moderny i mezinárodní poválečné scény, starých mistrů a umění 19. století a celkem sedmi stovkami aukcí ročně patří Dorotheum k vedoucím evropským aukčním domům, v jejichž aukcích hojně prodávají i nakupují také zákazníci z Česka.

 

Pravidelně pořádáte poradenské dny, během nichž si mohou zájemci nechat bezplatně posoudit umělecké předměty. Stává se často, že lidé přinesou opravdu hodnotná díla?

Doba se změnila, řada zákazníků nás kontaktuje předem, takže řada prací pro nás v okamžiku rozbalení není nová, jen máme to potěšení vidět dílo konečně naživo. V roce 2013 jsme obdrželi nabídku na prodej 12 obrazů Františka Muziky, ale až v Kolíně nad Rýnem v jedné krásné vile jsem uvěřil tomu, že se opravdu nejedná o nějaké mámení, ale nádhernou sbírku. Ať máte zkušeností sebevíc, vždy se najde situace, ve které se ocitnete v lepším případě jednou za život. Třeba na podzim roku 2019 jsme jeli vyzvednout k zákazníkovi obraz do naší aukce, ale první věc, s níž jsem se v jeho bytě setkal, byl obraz od Henryka Siemiradzkého. Setkání zcela nečekané a krásné, obraz jsme úspěšně nabízeli vloni v aukci.

Jaký bude podzim ve vaší aukční síni?

Zrovna teď připravuji text do aukčního katalogu k obrazu Václava Brožíka, který budeme nabízet v naší aukci obrazů 19. století. Je to krásný velký žánr, který byl reprodukovaný ve Zlaté Praze ještě za života autora, na zadní straně s pečetí Charlese Sedelmayera, obchodníka s uměním a Brožíkova tchána. Kromě aukcí připravujeme i říjnovou návštěvu expertek z Vídně a z Düsseldorfu, které budou v naší pražské kanceláři poskytovat poradenství majitelům ruských, německých a rakouských obrazů a tato díla ohodnocovat.