Potřeba ochrany majetku ve firmách stoupá, zároveň ale trh práce čelí nedostatku kvalifikované pracovní síly. V obsazování míst někdy přichází na řadu improvizace a třeba na pozici recepčních z toho důvodu nastupují senioři. Jejich handicapem ovšem bývá v některých případech nejen nedostatečná fyzická zdatnost, ale také deficit technologických znalostí nutných k používání registračních systémů a dalšího IT vybavení. V takové situaci se vyplatí investice do takzvaného e-kiosku od Konica Minolta, jehož realizace jde momentálně do finále. Z analýz vyplývá, že nejen zefektivní evidenci návštěv, ale zároveň pomůže společnostem uspořit až 80 procent nákladů spojených s chodem recepce.

E-kiosek od Konica Minolta je technologie, která má ambici poradit si s nedostatkem recepčních.
E-kiosek od Konica Minolta je technologie, která má ambici poradit si s nedostatkem recepčních.
Foto: Konica Minolta

„Reagujeme jak na zvyšující se nároky na ochranu osobních údajů a fyzické zabezpečení firem, tak na postupně sílící personální krizi. Moderní technologie přitom mohou zautomatizovat až 50 procent administrativních, podpůrných či recepčních činností. U e-kiosku hovoříme konkrétně o možnosti provozu v režimu dvacet čtyři hodin denně bez ohledu na neschopenky, při současném zrychlení a standardizování souvisejících činností a snížení nákladů,“ říká Petr Atanasčev, marketingový ředitel divize inteligentních kamerových systémů Konica Minolta Europe, a dodává: „Je to dobrá zpráva pro firmy i zaměstnance. Nudná a rutinní práce v této oblasti do budoucna skončí a lidé se budou moci plně soustředit na činnosti se skutečnou přidanou hodnotou.“

Realita dnešních dnů

Běžnou praxí v současnosti je, že evidenci návštěv provádějí jako přidruženou činnost buď kvalifikovaní zaměstnanci, kteří pak mají méně času na svou primární odbornou činnost, nebo zaměstnanci v důchodovém věku. Růst průměrně dosaženého vzdělání v populaci však postupně povede k tomu, že budoucí generace seniorů již nebude mít o pozice recepčních či vrátných takový zájem jako dosud. „E-kiosek nabízí řešení pro současnou i budoucí situaci. Zatímco nyní může odlehčit často přetíženým zaměstnancům, zkrátit fronty a zvýšit bezpečnost, do budoucna nabízí řešení obecného nedostatku zaměstnanců v určitých profesích,“ upozorňuje Petr Atanasčev s tím, že aktuálně Konica Minolta jedná o instalaci u desítek firem v Česku a na Slovensku.

Podle odborníků Konica Minolta by se již za pár let mohl u vstupu do každé větší společnosti nacházet dotykový panel s intuitivním ovládáním. Návštěvníci se snadno zaregistrují pomocí občanského průkazu nebo stále rozšířenější bankovní identity a během několika vteřin vstoupí do objektu či kanceláře. Vše je navázáno na využití již dnes používaných technologií, jako jsou QR či čárové kódy, čtečky dokumentů, elektronické karty nebo jazykové moduly. Z panelu e-kiosku se přitom návštěva může spojit pomocí telefonu či videohovoru s osobou, za kterou přichází. Ta má naopak možnost zaregistrovat příchozí i dopředu a umožnit jim například automatický vjezd do podzemních garáží na rezervované parkovací místo.

Návratnost celého řešení se pohybuje mezi jedním a dvěma roky a s ohledem na rozsah instalace budou náklady na pořízení podle Konica Minolta ještě klesat. Technologie je vhodná jak pro recepce hotelů či velkých firem, tak pro administrativní objekty, autosalony nebo rezidenční, průmyslové či logistické areály. „Tam je možné využít řešení rovněž na vrátnicích a vjezdech do areálů, a to jak pro evidenci návštěv, tak pro navádění nákladních vozů na patřičné odbavovací rampy. Jen sdružení automobilových dopravců ČESMAD BOHEMIA eviduje téměř dva tisíce členů a podle našich zkušeností je minimálně každý druhý logistický areál vhodný pro zavedení automatizovaného vjezdu a výjezdu,“ připomíná Atanasčev.

Článek vznikl ve spolupráci s Konica Minolta. Text nevyjadřuje názor redakce.

 

Text nevyjadřuje názor redakce