Digitální odysea od Nadace Vodafone je bezplatný vzdělávací program, který pomáhá seniorům používat chytrou elektroniku, orientovat se v online světě a vyhnout se také jeho nástrahám.
Mediální gramotnost se stala klíčovou dovedností, zejména v dnešní digitální době, kdy se informace šíří rychleji a snadněji než kdy dříve. Snazším terčem manipulací a dezinformací jsou senioři, zejména ti, pro které je využívání technologií nové. Odborníci upozorňují, že se starší generací je potřeba o médiích či sociálních sítích mluvit jiným způsobem než s tou mladší. Základem úspěchu je pomoc rodiny. I dnes však existuje specializované a dostupné vzdělávání, které seniorům pomáhá vyznat se v informačním chaosu dnešní doby.
Internet jako každodenní chleba
Před jednatřiceti lety se Česká republika poprvé připojila k internetu, což odstartovalo masivní změny v našem každodenním životě. Podle ČSÚ v roce 2022 téměř 85 procent osob starších 16 let využívalo internet, což je výrazný nárůst oproti desetině v roce 2000. I mezi seniory nad 65 let je používání internetu stále častější a jejich podíl každoročně roste.
S nárůstem počtu uživatelů internetu se zvyšují požadavky na bezpečnost. Odhalování manipulací a dezinformačních zpráv je jednou z největších výzev dneška. Pro seniory je mediální gramotnost zásadní, protože jsou často terčem dezinformačních kampaní a podvodů. Nadace Vodafone proto nabízí bezplatný online kurz v rámci programu Digitální odysea, který jim poskytuje nástroje k ochraně před manipulací a internetovými podvody.
„Už dva roky digitálně vzděláváme starší dospělé zdarma po celé ČR v rámci programu Digitální odysea. Máme radost, že se zvyšující se digitální gramotností zvedáme i zájem seniorů o další témata. Vedle digitální komunikace se státem a aktuálního tématu AI je to i mediální gramotnost. Tu oceňují i mladší rodinní příslušníci, kteří se nám svěřili, že nedostatečná mediální gramotnost a náchylnost seniorů věřit konspiracím a manipulativním článkům přinesla do rodiny nejeden spor,“ komentuje programová manažerka Nadace Vodafone Jolana Hájková.
Boj proti dezinformacím
Toto téma se samozřejmě netýká jen těch starších – podle neziskové organizace Prague Security Studies Institute (PSSI) ve spolupráci s nevládní organizací Globsec se obecně jedná o 30 procent populace.
„Počet organizací, které se vzdělávání v oblasti mediální gramotnosti věnují, roste a to je dobře. Proto i my v rámci Digitální odysey přistupujeme k digitálnímu vzdělávání zodpovědně a téma jsme ve spolupráci se Zvolsi.info zpracovali na náš web jako jeden z povinných bloků,“ uzavírá Jolana Hájková.
Pro více informací navštivte web odysea.nadacevodafone.cz. Na stejné stránce se brzy spustí také mezigenerační slovník, který pomůže v rodině snáz najít společnou řeč při učení s technologiemi.
Článek vznikl ve spolupráci se společností Vodafone. Text nevyjadřuje názor redakce.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist