Trh s AI připomíná trochu divoký západ. Produktů je mnoho a firmy se v nich často mají problém vyznat. Podle expertů ale nezáleží ani tak na volbě správného produktu, jako spíše na dovednosti rychle zavádět jakoukoliv inovaci. Jak tento přístup ve firmě podpořit? Nebát se experimentovat a jednat, radí Petr Svoboda ​​ze společnosti Stratox, která má i vlastní platformu CodeNOW pro snazší začleňování AI do podnikových aplikací.

Implementovat umělou inteligenci a nenechat si ujet vlak. To poslouchají firmy dennodenně. Jak se jim daří zavádět AI do svých procesů?

Trh s AI je velmi heterogenní. Existuje sice spoustu možností, ale lidé pak mají problém se v nich orientovat. Nejde jen o jednorázové pořízení hotového produktu. Zavedením AI do firmy totiž vyrábíte interně nový produkt, který se vámi bude žít roky. Abyste AI ve firmě oživili, musíte ji integrovat ke zbytku IT systémů. Zkrátka ji nakrmit daty. A ne jen jednou, ale kontinuálně. Koupě produktu je tedy pouze jedním krokem.

Obecně tedy firmám chybí strategie?

Přesně tak. Firmy mají dvě možnosti, jak k ní přistoupit. Buď půjdou cestou klasického plánování. A to trvá relativně dlouho. Druhá – více agilní – možnost je, že začnou experimentovat. Vytvoří si pro každé své byznysové produkty prostředí, které je řízené. Tak firmy dostanou implementaci AI pod kontrolu.

Předpokládám, že druhá cesta je ta správná.

Ano. Firmy potřebují hrací pole, které bude bezpečné, ale zároveň nebude omezovat byznys stakeholdery. Důležité je experimentovat, vytvářet krátké, rychlé iterace a mít okamžité výstupy – Proof of Concept, Proof of Technology, piloty. Jen tak rychle a efektivně zjistíte, co je pro vaši firmu nejlepší. Je potřeba neotálet a hned začít.

Proč se tomu v českých firmách zatím tak neděje?

Většina firem měla bariéru v tom, že vytvoření prostředí pro experimentování pro ně byl běh na dlouhou trať. A také velký náklad, který se nemusí vyplatit. Interní IT oddělení bývají často už tak přetížené různými požadavky. Rozpočty na další specialisty chybí. Když ale nemáte jasný byznys case, tak nevíte, jestli se vám investice vrátí.

Co dalšího trápí firmy při zavádění AI?

Velkým tématem je také autonomie vývojářských týmů. Často nemají dostatečná oprávnění, aby se mohli sami posouvat dopředu. Přitom právě autonomie přispívá k efektivnějšímu vývoji a inovacím. Pro firmy může bývá také náročné zavedení nového dodavatele do organizace, tedy vendor management.

Petr Svoboda

Je bývalým IBM IT architektem a zakladatelem několika technologických firem. Momentálně vede skupinu Stratox, jejíž cílem je demokratizovat inovace v cloudovém prostředí. S tím pomohl Stratox například logistické společnosti Packteta. „Během pandemie zaznamenala Packeta raketový růst. Počet jejích výdejních míst se blížil k 9 tisícům a čekala ji další expanze. V té ji však omezovala monolitická struktura jejího IT. Se zvyšujícím se počtem výdejních míst navíc běžely widgety na tabletech a mobilech stále pomaleji,“ vysvětluje Petr. „Tým Packety nakonec přemigroval svou monolitickou strukturu do platformy CodeNOW®, cloud-native prostředí, které je responzivnější a agilnější. I bez větších dovedností s cloudem zvládl tým ve svém malém složení dosáhnout výrazně větší škálovatelnosti ke 100 milionům transakcí.“

S tím souvisí i ochrana dat.

To je často velká překážka. Abych jakýkoliv produkt v oblasti AI efektivně využil, tak ho musím propojit s interními daty. Je třeba si ohlídat, komu všemu a k jakým datům je přístup poskytnut, aby se vývojáři třetích stran nedostali citlivým informacím.

Na první pohled to vypadá, že pro zavedení AI je potřeba spoustu změn. Je to tak?

Změna souvisí především s přístupem. Firmy, které jsou na trhu například už 20 let, provozují hromadu softwaru. Kvůli AI se hned nezbaví třeba SAPu a nenahradí ho různými mikroslužbami. Pokud chtějí firmy zavést AI co nejdříve, tak s tím nemohou spojovat změnu svých core systémů. Musí akorát změnit svůj přístup a osvojit si kritickou dovednost, jak AI vůbec implementovat. Otázkou není, jak například rychle adaptovat Open AI, ale jak se rychle adaptovat na cokoliv. Dnes nám může přijít jako nejlepší LLM model GPT, zítra to ale může být Gemini od Googlu nebo llama2 od Meta. A firmy se musí naučit, jak rychle změnit směr.

Jakou radu na závěr byste ještě dal českým firmám při zavádění AI?

Nebát se a hlavně začít co nejdříve. Jen tak firmy si udrží náskok před konkurencí. Zahraniční společnosti už pracují na tom, aby si vybudovali schopnost rychlého zavádění AI do všech svých procesů. Takže: Stop talking, start doing.

Článek vznikl ve spolupráci se skupinou Stratox.

Text nevyjadřuje názor redakce.

Text nevyjadřuje názor redakce