Začátkem září z kosmodromu ve Francouzské Guyaně vzlétla naposledy. Evropskou raketu Vega po 12 letech provozu vystřídala její vylepšená verze Vega C. Sloužit by měla především soukromým firmám. Tento přístup spojuje evropskou raketu s ostravskou společností K2 atmitec, která vyvíjí podnikové informační systémy pro české i slovenské firmy. Letos svůj vylepšený systém pojmenovala K2 vega – pro jeho lehkost, rychlost a výkonnost… a také kvůli ginu.

„S každou novou verzí necháváme uvařit limitovanou edici ginu a letos jsme do něj přidali ingredience, které nás zavedly do Francouzské Guyany, kde se nachází kosmodrom,“ vysvětluje původ názvu předseda představenstva skupiny K2 Petr Schaffartzik.

Nový gin, a hlavně vylepšený systém řízení podniku, Schaffartzik s kolegy z K2 letos představil na konferenci Status v brněnském divadle Reduta. Na akci dorazilo 289 majitelů společností a manažerů, kteří používají starší verzi systému. Během celodenní konference si tak mohli nejen pochutnat na ginu s raketou na obalu, ale také se seznámit s novou verzí ERP systému a zvážit, zda by ho ve své firmě chtěli nainstalovat.

Konference, které představují nový systém, přitom firma pořádá již přes dvacet let. Podle obchodního ředitele skupiny Pavla Motana to však dříve mělo jeden háček. „Firmy tam posílaly správce systému, ale majitelé se o to nezajímali. Tak jsme to rozdělili a už sedmým rokem pořádáme konference dvě – jednu odbornou a jednu obecnější. Zde prezentujeme, kam jdeme jako firma, jaké máme představy ohledně řízení, a stručně představujeme, co všechno nová verze umí a co by mohli šéfové po svých lidech chtít,“ vysvětluje Motan.

Skupina K2 má přes pět set zákazníků z odvětví výroby a velkoobchodu. V posledních letech však roste její klientela také v oblasti e-commerce. Mezi nejznámější uživatele systému K2 patří třeba Koh-i-noor Vlastislava Břízy nebo Gienger pod vedením Vítězslava Hanáka, který konferenci letos navštívil poprvé.

„Jsem příjemně překvapený. V nové verzi jsou obsaženy věci, po kterých jsme dlouho volali, jako třeba ekonomicko-finanční plánování, reportingy, nástroje pro řízení logistiky, která je nesmírně důležitá. Takže na nový systém určitě přejdeme,“ říká Hanák, jehož firma s K2 spolupracuje přes 30 let, tedy od jejího vzniku.

Konferenci si pochvaluje i hlavní účetní Jihomoravského inovačního centra Helena Timanová, která systém K2 využívá ke zpracovávání účetnictví. „Konference je pro mě překvapivě mnohem zajímavější, než bych očekávala. To podání bylo dostatečně neformální na to, aby nebylo nudné a aby se mi to líbilo. Byly okamžiky vysloveně úsměvné a zároveň jsem získala informace, které bych těžko hledala jinde,“ říká.

Prvky umělé inteligence

Podnikový systém umožňuje řídit výrobu, sklad, finance a mnohé další agendy. Verze K2 vega ale poprvé umožňuje využívat prvky umělé inteligence třeba v e-commerce, kde dokáže vytvořit krátké i rozsáhlé popisky ke zboží nebo překlady. Dalším posunem je pak využití Power BI (business intelligence), tedy komplexních nástrojů a softwarových služeb, které umožňují přehlednější vyhodnocení dat a lepší rozhodování v podnikání.

„Výraznou změnou prošlo finanční plánování, kde je možné si jednoduše vytvářet různé scénáře vývoje a průběžně vyhodnocovat plnění projektu. Všechny výsledky přitom jsou k dispozici ve srozumitelných grafech nebo intuitivních dashboardech, odkud je možné se proklikávat do nejmenších detailů. Přicházíme s řešeními, která by měla nahradit tradiční plánování v Excelu,“ dodává Tomáš Szkandera, šéf oddělení softwaru a vývoje.

Novinky v systému zaznamenají třeba velkoobchody, které patří mezi klíčové zákazníky skupiny. Pro jejich práci firma vyzdvihuje například vylepšení v oblasti správy dokumentů, kde zavedla časová razítka a sestavy pro auditory nebo přehlednější třídění dokumentů. Zlepšit se má i sledování stavu jednotlivých procesů a přehled případných zdržení.

„Výrobním firmám přináší K2 vega celý vesmír nových možností. Ať už jde o hlídání kvality nebo zjednodušení procesů. Stejně jako v minulých letech jsme investovali desetitisíce hodin vývojářů do toho, aby firmy využívající K2 nebyly ničím limitované ve svém růstu a jeho uživatelé měli k dispozici všechno důležité pro rozhodování ideálně v reálném čase a v naprosto srozumitelné formě,“ dodává Petr Schaffartzik.

Kromě představení novinek systému nabídla konference i několik debat s významnými hosty. Mezi ně patřil například prezident Svazu průmyslu a dopravy Jan Rafaj. S Petrem Schaffartzikem, který konferencí provázel, mluvili například o potřebě spolupráce firem a odbourání uzavřenosti i nedůvěry, které škodí konkurenceschopnosti a rozvoji.

Podle Jana Rafaje prochází český průmysl transformací, protože již nemůže spoléhat na levnou cenu práce. Pomyslné žezlo v tom přebírají státy jako Moldavsko či Bulharsko a potenciál českých firem tak podle prezidenta Svazu průmyslu a dopravy leží v automatizaci a digitalizaci, k čemuž podle něj přispívají právě firmy jako K2 atmitec.

Inovace a motivace zaměstnanců

Na závěr celodenní konference se na pódiu sešli zástupci největších firem, které systém K2 využívají. Kromě již zmíněného Vítězslava Hanáka se do diskuse zapojil předseda představenstva firmy Agrop Nova Jiří Oslizlo a majitel společnosti Ostra Group Tomáš Vrátný. Jedním z témat byla motivace zaměstnanců. Diskutující se shodli, že je důležité najít správnou rovnováhu mezi odměňováním a soutěživostí.

Tomáš Vrátný, který vlastní firmu, jež se věnuje mimo jiné nákladní dopravě, třeba motivuje své zaměstnance řidiče účastí v maratonské automobilové soutěži Dakar. Podle deseti kritérií včetně nízké závadnosti přepravy, deliktů na cestě nebo spotřeby vybere ty nejlepší, kterým firma uhradí startovné, letenku a další náklady.

„Vypočítali jsme, že díky té soutěži firma ušetřila čtyři miliony korun. Je pravda, že jsme to pak využili na sponzoring a startovné, ale ve své podstatě jsme ty peníze ušetřili. Navíc máme ty nejlepší řidiče, kteří jezdí drahou technikou,“ říká Vrátný. Dodává, že tento originální benefit funguje také při náboru nových zaměstnanců.

Důležitým tématem byl i důraz na inovace a zvyšování přidané hodnoty, aby firma mohla přežít. Jiří Oslizlo, jehož firma vyrábí dřevěné obklady, tak zmínil motto svého švýcarského společníka, že se kus dřeva musí pozlatit. „Já říkám, že se musí zhodnotit – co nejvíc. Když kupujeme kubík dřeva za pět šest tisíc korun, tak náš nejdražší výrobek, který opouští fabriku, je 60 tisíc za kubík,“ přibližuje. Důvodem pro to jsou zvyšující se mzdové náklady i potřeba investovat do inovací. Tam je však třeba podle Oslizla dbát na zvládnutelné tempo. Inovace by měly přicházet ve vlnách, aby se firma a management stihly s novinkami sžít a firmu stabilizovat.

Na inovace je však třeba své zaměstnance také připravit. Podle diskutujících jsou komunikace a vysvětlování přínosů novinek klíčové. „Než se zavede jakákoliv změna, musí být všichni pro tu myšlenku získáni. Kdyby byli v opozici, tak vám budou přát, aby to nefungovalo. Je tedy dobré investovat čas do vysvětlování, jaký to bude mít pro zaměstnance přínos, nikoliv jaký prospěch to přinese firmě. A až jim to prokážete, budou s vámi komunikovat a novinky rádi podpoří,“ říká Vítězslav Hanák.

Článek vznikl ve spolupráci s firmou K2 atmitec.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist