Svět práce už nikdy nebude stejný jako před covidem. Pandemie zamávala s našimi kancelářskými návyky, naučila nás pracovat z domova a pak zase do jisté míry docenit setkávání s kolegy a profesionální zázemí firmy. Posunula i naše vnímání toho, co je zdravé a pohodlné pracovní prostředí. „Zaměstnavatelé teď chtějí, aby kanceláře byly sexy a lidé tam chtěli trávit víc času,“ říká Lukáš Pitzek, obchodní ředitel společnosti Lyreco pro Česko a Slovensko. Jako dodavatel vybavení pro pracoviště se Lyreco pohybuje na světovém trhu už téměř sto let a díky tomu je svědkem měnících se trendů a přístupů ke kancelářím. U pracovních prostor se v současné době řeší například úspory a udržitelnost. Pitzek v rozhovoru vysvětluje, jak tato témata navzájem souvisejí a proč se firmám vyplatí hledat pro chod svých kanceláří komplexní řešení.
Jaké klíčové změny pozorujete v současném přístupu zaměstnavatelů k pracovnímu prostředí?
Po covidu se řada zaměstnanců vrátila na pracoviště jen částečně. Zaměstnavatelé se k tomu staví různě, někteří svým lidem nechávají větší svobodu a jiní hodně usilují o to, aby je znovu nalákali do kanceláří. Takže buď omezují práci z domova, nebo se právě snaží prostředí kanceláře modernizovat, aby bylo pro zaměstnance atraktivnější.
Jakým způsobem to dělají?
Kladou větší důraz na estetiku, celkovou atmosféru nebo také ergonomii pracovních pomůcek, která se v posledních letech stala velkým trendem. Ne že by dřív neexistovaly polohovací židle, nastavitelné držáky monitorů nebo opěrky pod zápěstí, během pandemie jsme si ale uvědomili jejich význam, protože lidé doma neměli prostředí přizpůsobené dlouhému sezení u počítače. Některé firmy zkoušely během covidu vybavovat svým zaměstnancům i domácnosti, ale bylo to pro ně nevýhodné a teď se spíše snaží mít dobře zařízené kanceláře, kam budou lidé rádi chodit pracovat.
Jedním z motivů je určitě větší produktivita a dostupnost zaměstnanců, které napomáhá jejich fyzické setkávání. Kromě toho si také všímáme, že se firmy zaměřují na wellbeing a dávají si záležet na tom, aby se lidé v práci cítili dobře.
Jsou stále trendem takzvané open space kanceláře?
Myslím, že ano. Stále častěji ale zaměstnanci nemají svůj stůl a svoji židli. Vzniká více sdílených a flexibilních míst, řada velkých firem přestavuje své otevřené kanceláře na prostor, který mohou pružně měnit a vytvořit z něj například konferenční místnost nebo sál pro pořádání malých eventů.
Jaký to má dopad na vás jako dodavatele kancelářského vybavení?
Vidíme, že firmy chtějí svůj prostor zefektivnit a že ho chtějí mít hezký. Roste poptávka po estetických a ergonomických produktech, ale také po moderním technologickém příslušenství. Na druhou stranu logicky klesají prodeje tradičního kancelářského zboží, jako jsou papíry, bloky a psací potřeby. Lidé už si dělají poznámky na tablety a spotřeba papíru je menší.
Roste poptávka po estetických a ergonomických produktech, ale také po moderním technologickém příslušenství.
Vaše společnost firmám dodává i hygienické a ochranné pomůcky. Jak se mění poptávka po tomto sortimentu?
I tady sehrál významnou roli covid, kdy se firmy začaly zajímat o účinnou ochranu zdraví a po skončení pandemie se ke starým návykům už nevrátily. Teď už to sice není v takové míře, ale stále si objednávají dávkovače na dezinfekci a chápou, jaký je rozdíl mezi ručníkem a bezdotykovým osoušečem. Pro nás v Lyrecu je především důležité přemýšlet nad chodem kanceláře jako celku, proto firmám doporučujeme nákup kancelářských, hygienických a ochranných pomůcek spojit.
Jaké to má výhody?
Největší výhodou je, že se na provoz kanceláře díváte komplexně, což vám pomůže ušetřit čas. Dřív bylo zvykem rozdělovat jednotlivé nákupy a objednávat každý typ produktů zvlášť, dnes si ale firmy uvědomují, že je daleko efektivnější nechat se vybavit a servisovat jedním dodavatelem a namísto shánění zboží a vyřizování faktur se věnovat tomu, co firmě vydělává peníze.
Další výhodou je pak profesionální výběr vhodných produktů. Nákup ochranných pomůcek s vámi řeší expert, který se vyzná v legislativě, takže ví, jaké vlastnosti mají mít rukavice pro příslušnou práci, a zároveň se orientuje v nabídce na trhu a pomůže vám vybrat pomůcky, které skutečně potřebujete. Nedívá se jen na to, co je nejlevnější, ale dokáže vyhodnotit i kvalitu a udržitelnost vybavení. V neposlední řadě to pak obnáší finanční úspory, protože spojením více objednávek optimalizujete nákupní košík a tím dlouhodobě ušetříte pět až sedm procent nákladů.
Udržitelnost v kanceláři nemusí být drahá, říká šéf Lyreco Central Europe
Jak probíhá vaše typická spolupráce s firemním zákazníkem?
Důležitý je pro nás osobní kontakt a návštěva pracoviště. Tam si sedneme s office manažerem nebo jinou zodpovědnou osobou a probereme s ním provoz firmy. Rozhodně nezačínáme od toho, co nakupují a za kolik, ale díváme se na to, jak firma funguje a co všechno ke svému chodu potřebuje. Uděláme analýzu všech jejích nákupů od elektroniky až po cukříky do kávy a připravíme návrh, jak tyto nákupy optimalizovat.
S jakými chybami se u firem často setkáváte?
Obvykle se snaží nakupovat co nejlevněji a někdy snižují náklady třeba přechodem na horší kvalitu papírových utěrek nebo méně vrstev toaletního papíru. Tím sice možná pár korun ušetří, ale přitom je třeba nenapadne, že ty utěrky mají v nepraktickém zásobníku, ze kterého jich při každém použití vypadne deset a skončí v koši. Když je na tohle upozorníme a vybereme s nimi chytřejší dávkovač, mohou si klidně objednat kvalitnější utěrky a ještě přitom ušetřit.
Takže tím šetříte firmám peníze?
Šetříme tím nejen peníze, ale také životní prostředí, což je dlouhodobě jedna z našich priorit. Zákazníkům nabízíme udržitelné produkty, doplňujeme tonery i vypsané popisovače a navrhujeme procesy, které jsou k ochraně životního prostředí ohleduplné. V rámci samotné naší firmy máme řadu závazků v této oblasti, takže například využíváme solární energii a rozšiřujeme náš vozový park o elektromobily.
Říkal jste, že české firmy se hodně snaží šetřit. Jak to jde dohromady s ekologickými produkty, které jsou mnohdy dražší?
Pro některé firmy je to opravdu překážka a připlatit si za udržitelné řešení nechtějí. Mnohé firmy se o ekologii stále ještě zajímají minimálně, ale časem budeme všichni muset vykazovat svou uhlíkovou stopu a bude to pro nás samozřejmostí. Firmy nebudou řešit, jestli je to stojí o trochu víc, protože udržitelnost bude pro ně větší přidanou hodnotou. Kromě toho je třeba říct, že ne vždy stojí udržitelné řešení víc peněz. V případě recyklace a zpětného odběru produktů to naopak může být levnější varianta.
Text vznikl ve spolupráci se společností Lyreco.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist










