Jak byste popsala dnešní roli T-Mobilu na trhu B2B služeb?
T-Mobile je dnes silnou technologickou firmou s komplexní nabídkou ICT služeb. Pomáháme firmám s konektivitou, s bezpečným ukládáním dat a s jejich správou, ale také s kyberbezpečností i digitalizací provozů, skladů a podobně. Pracujeme s největšími korporacemi v Česku napříč segmenty – od bank přes energetiku až po retail a výrobu.
Retail je specifické prostředí. Jaké trendy v něm aktuálně vnímáte?
Zásadní změnou je tlak na stále větší propojení prodeje online a v kamenných obchodech. Covid akceleroval e-commerce o celé roky dopředu. Zákazníci chtějí zboží v dobré kvalitě, ihned ho vidět, vybírat a bez čekání obdržet. To klade vysoké nároky na řízení skladových zásob. Retail musí zamezit výpadkům zboží – takzvaný out of stock – a zároveň optimalizovat své procesy. To se neobejde bez digitalizace, konektivity a automatizace.
Co konkrétně pro tyto nároky nabízí T-Mobile?
Například privátní 5G kampusovou síť, tedy vyhrazenou a zabezpečenou část 5G sítě, kterou firma využívá výhradně pro své provozy, ať už sklady, obchody nebo výrobní haly. Tato síť je rychlá, má nízkou latenci a vysokou stabilitu. Je ideální pro nasazení a využití různých „chytrých“ zařízení, čidel, senzorů a kamer. To umožňuje mnohem větší robotizaci ve skladech a provozech, lepší a přesnější sledování zásob a pohybu zboží nebo optimalizaci logistiky.
Například v jedné lékárenské síti trvá přesun zboží mezi sklady vzdálenými 500 metrů kvůli papírování i týden. Pokud by byly zásilky označené pasivními tagy, data o jejich poloze by bylo možné sledovat v reálném čase a přes 5G síť by se vše ukládalo a sdílelo automaticky. Takové technické řešení, kde technologie výrazně zrychlí a zlevní proces, umíme klientovi poskytnout.
Vnímáte nějaký další směr, potřebu, se kterou může T-Mobile tomuto segmentu pomoct?
Ano, například s konektivitou a propojením jednotlivých poboček a obchodů prostřednictvím SD-WAN (Software-Defined Wide Area Network – pozn. red.), což je síťové řešení, které využívá software k řízení a optimalizaci rozlehlých (WAN) sítí. Je to způsob, jak kvalitně a efektivně propojit více poboček firmy do stabilní a bezpečné datové sítě. Když má například řetězec desítky prodejen, potřebuje, aby spolu komunikovaly rychle, bezpečně a efektivně. SD-WAN navíc umožňuje nad touto sítí skládat další vrstvy zabezpečení – přenášet šifrovaná data, dělat analýzy, nastavovat přístupy. To dřív u franšíz nebo starších sítí nebylo možné.
Zmiňujete práci s daty. Jak T-Mobile řeší ukládání a správu svých i klientských dat?
Možností je více, záleží na potřebách a preferencích zákazníků. V retailu pracujeme s obrovským množstvím informací a údajů. Data lze ukládat do vyhrazeného datového „trezoru“ v našem datovém centru DC7, nebo ve škálovatelném cloudovém prostředí T-Cloud VDC. Nebo je možné využít hybridní model, který obě varianty kombinuje a umožňuje rychlou konektivitu mezi fyzickou infrastrukturou a cloudovým prostředím. Citlivá data firmy ukládají do našeho vysoce zabezpečeného datacentra, které je nejmodernější v Česku a je součástí kritické infrastruktury státu. Pokud ale potřebují škálovat, tedy dynamicky přidávat nebo ubírat kapacitu, využívají cloud. Některé společnosti, jako například Albert, volí hybridní řešení. Méně citlivá data, například sezonní prodeje a podobně, jsou v cloudu, kritická data jako údaje z věrnostních karet a programů v datacentru.
Často zmiňujeme zabezpečení. Kyberbezpečnost je koneckonců stále silnější téma. Rezonuje podle vašich zkušeností i v retailových firmách?
Upřímně, kyberbezpečnost je ve firmách stále velmi podceňovaná. Mnoho společností si myslí, že jim se nic stát nemůže. Dělají například základní školení na phishing, ale na pokročilá opatření nemyslí. A pak přijde útok – a to jsou následně ochotní zaplatit cokoliv za nápravu, jen aby to už nemuseli řešit znovu. Přitom náklady na preventivní řešení jsou mnohem nižší než řešení škod. My máme silný tým, vlastní dohledové centrum nejen pro nás a naše klienty, ale zabezpečujeme i systémy Deutsche Telekomu. Máme dokonce vlastní tým takzvaných etických hackerů, kteří umějí velmi efektivně otestovat, jak dobře, nebo naopak nedostatečně je firma zabezpečená. Důležité je nejen prověření zabezpečení, ale i následný stálý dohled, rychlá diagnostika a okamžité řešení v případě napadení.
Jakým dalším výzvám dnes podle vás retailové firmy čelí?
Kromě podceňované kyberbezpečnosti jsou to hlavně vysoké provozní a výrobní náklady a nedostatek kvalifikované pracovní síly. Správně pojatá a implementovaná digitalizace a automatizace může ušetřit náklady na energii nebo pracovníky. Třeba autonomní provoz prodejen 24/7 řeší nedostatek pracovních sil pro noční směny a zároveň umožňuje zákazníkům nákup skutečně kdykoli.
A jak vidíte budoucnost v tomto oboru? Častou otázkou je využití umělé inteligence při provozu a řízení firem. Jak to vnímá T-Mobile?
Pracujeme i s umělou inteligencí, která urychluje zpracování a analýzu dat. AI nám pomáhá analyzovat chování zákazníků, personalizovat nabídky a zefektivnit zákaznický servis, a to se pochopitelně děje i u klientů. Třeba v Maďarsku kolegové nasadili AI na čerpací stanici, kde dřív docházelo k velkým ztrátám u občerstvení, kde se ohřívaly párky. Jednou jich bylo málo, jindy moc. AI z nasbíraných dat spočítala, kdy a kolik připravit porcí, a výrazně snížila odpadovost. To je přesně ten typ neviditelné, ale zásadní úspory. Digitalizace a AI ale nenahrazuje lidi, naopak je přesouvá na důležitější práci. Umělá inteligence neumí kriticky myslet, nemá empatii, ale pomáhá a usnadňuje práci. Člověk zůstává klíčovým článkem procesu, například pro kontrolu kvality, řešení nestandardních situací nebo strategické plánování a rozhodování.
Text vznikl ve spolupráci se společnosttí T-Mobile.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist