V době překotného rozmachu umělé inteligence považuje Google Cloud za nutné přetváření experimentálního nadšení v reálnou obchodní hodnotu. Firmám a veřejným institucím pomáhá vstoupit do éry, kdy AI funguje jako plnohodnotný spolupracovník. „Generativní AI už totiž není experiment nebo nějaký neopodstatněný hype. Přináší skutečnou obchodní hodnotu a zásadně mění způsob fungování organizací. Mění způsob, jakým si firmy vzájemně konkurují a jak inovují. Stala se kritickým obchodním nástrojem, přičemž jakékoli zpoždění v její implementaci může znamenat to, že firma za ostatními zaostane,“ říká Marianne Janik, viceprezidentka Google Cloud pro severní část regionu EMEA (Evropa, Střední východ, Afrika).
Šéfujete prodejním aktivitám Google Cloudu ve střední, východní i severní Evropě. Co vás na této práci baví nejvíc?
Je to rozhodně současný neopakovatelný moment prudkého rozvoje umělé inteligence. Zaměřujeme se na to, abychom umožnili byznysu i veřejným institucím posunout se z fáze opatrného experimentování s AI do éry plného využití AI agentů. To znamená do fáze, v níž AI funguje jako váš aktivní spolupracovník. Snažíme se zákazníkům Cloudu zprostředkovat to nejlepší a nejnovější z toho, co Google v tomto směru vyvíjí.
Jaké jsou největší výzvy, kterým v současnosti čelíte?
Zajistit, aby firmy mohly využívat špičkové technologie a inovace a zároveň splňovat poměrně komplexní požadavky na digitální suverenitu. Zaměřujeme se hodně na to, abychom poskytli technologická řešení, která nabízejí uživatelům plnou funkčnost bez kompromisů, ale zároveň i velmi důležitou možnost kontroly.
„Digitální suverenita“ je v poslední době hodně skloňované téma. Je to něco, co by mělo podnikatele v Česku zajímat?
Digitální nebo cloudová suverenita se dnes už netýká jen vysoce regulovaných odvětví, týká se každého podnikatele. Nad tím, kde jsou vaše data uložena a kde se zpracovávají, je potřeba mít naprostou kontrolu. A to bez ohledu na geopolitickou situaci. Google Cloud proto dává všem, od bank až například po vládní instituce, přesnou kontrolu nad tím, kde jsou jejich firemní data uložena a kdo k nim má přístup.
Proč se o cloudovou suverenitu stále více zajímají i vlády států?
Je to v současnosti extrémně důležité téma pro všechny naše zákazníky. Lidé, podniky, start-upy nebo už zmíněné vlády, které mají data uložena v cloudu, se obvykle snaží vyvážit následující: potřebují jednak rychle reagovat na nové regulace, chránit se před rostoucími bezpečnostními výzvami, včas reagovat na vývoj trhu, ale zároveň i inovovat, nezaostávat za svými konkurenty. Vládní instituce obvykle zajímá zajištění národní digitální autonomie. Snaží se zamezit nepřiměřenému vlivu nebo přístupu ze strany externích entit. Jinými slovy, musejí zajistit ochranu národních dat, zvyšovat odolnost kritické infrastruktury a chránit zemi před kybernetickými hrozbami, kterých stále přibývá.
Zmínila jste, že pro firmy je kromě toho, kde jsou jejich data uložena, velice důležitá i možnost plné kontroly nad nimi. Jak si to mám prakticky představit?
Portfolio řešení digitální suverenity od Google Cloudu je skutečně široké. Jeho základním stavebním kamenem je řešení Google Data Boundary, které umožňuje detailně kontrolovat, kde se data ukládají a zpracovávají. Další velkou výhodou je možnost uchovávat a spravovat šifrovací klíče mimo infrastrukturu Googlu. To je oblíbené řešení obzvlášť pro organizace, které pracují s citlivými osobními údaji. Využívá ho například Univerzitní klinika Šlesvicka-Holštýnska, druhá největší univerzitní nemocnice v Německu, která každoročně ošetří více než půl milionu pacientů. Využívají naše AI technologie pro analýzu snímků z magnetické rezonance a detekci nádorů. Samozřejmě v souladu s přísnými standardy pro ochranu dat.
Díváme-li se na zemi s menším trhem, ale silným IT talentem, jako je Česká republika, jaké příležitosti jí může digitální suverenita přinést?
Myslím si, že právě pro zemi, jako je Česko, může představovat velkou výhodu. Digitální suverenita totiž umožňuje podnikům nasazovat pokročilé cloudové a AI technologie a zároveň splňovat místní zákony a regulace. To může posílit kulturu inovací, pomůže to vytvářet nové digitální služby a využít silný místní technologický talent k budování bezpečnější a autonomější digitální budoucnosti. A není nutné kvůli vysokým požadavkům týkajícím se kontroly dat obětovat funkčnost online služeb.
Umělá inteligence firmám určitě může pomoci automatizovat některé typy úkolů, ale může nějak zásadně změnit způsob jejich fungování?
Rozhodně. A už se to ve velké míře děje. Vidíme, jak se generativní AI rychle posouvá od něčeho, co vypadalo pouze jako slibná novinka nebo hype k něčemu, co má naprosto reálný a zásadní dopad na byznys. Například AI agenti už dnes mění způsob práce i způsob, jakým interagujeme se značkami, pokud si chceme něco koupit. AI agenti dokážou zautomatizovat rutinní úkoly a posílit efektivitu. Díky tomu se mohou vaši zaměstnanci věnovat věcem, které mají vyšší přidanou hodnotu, například zlepšování zákaznické zkušenosti. AI agenty lze naprogramovat na konkrétní úkoly. Na cokoli počínaje personalizací online nákupu přes správu logistiky až po odhalování podvodných transakcí. Mohou ale sloužit i jako pomocník lékařů a sester ve zdravotnictví.

Existuje nějaká firma v Evropě, která díky AI dokázala vytvořit určitý produkt nebo službu, aniž by měla k dispozici tým expertů v oboru strojového učení?
Obecně v Googlu vidíme, že to tempo, s jakým společnosti po celém světě nasazují AI, je skutečně závratné. Co se týče přímo Google Cloudu, tak jedním příkladem za všechny může být německý pojišťovací gigant Signal Iduna. Tato firma nedávno zavedla do svého systému péče o zákazníky generativní AI, která teď pomáhá jejich pojišťovacím expertům při kontaktu se zákazníky. Je to z hlediska péče o zákazníky zcela nový standard. Otevřený přístup Google Cloudu, o němž svědčí například partnerství se společností Mistral AI, jejichž velký jazykový model (LLM) můžete najít mezi jinými v naší službě Vertex AI, umožňuje firmám vyvíjet vlastní AI, aniž by na to nutně potřebovaly celé týmy inženýrů. Technologii našeho cloudu využívá například i společnost Pearson, globální lídr působící ve vzdělávání. Využívají AI nástroje například k personalizaci výuky, podpoře učitelů i ke zefektivnění provozu škol. Zaměřují se ale také na odpovědné využívání AI.
Hodně se dnes mluví o AI agentech, tedy nástrojích, které za mě dokážou autonomně vykonávat úkoly a já jen kontroluji a potvrzuji důležitá rozhodnutí. Jak vnímáte kombinaci cloudové technologie a těchto agentů?
Cloudová technologie je pro rozvoj a škálování agentní AI naprosto zásadní. Vyvinuli jsme pro tvorbu a správu AI agentů bezpečnou platformu s názvem Google Agentspace. Využili jsme k tomu naši jedinečnou expertízu ve vyhledávání a zároveň Gemini, naše modely umělé inteligence, které dokážou pracovat jak s textem, tak s videem, obrázky, hlasem a zvukem a dalšími typy vstupů. Předpřipravení nebo vlastní AI agenti vyvinutí na této platformě pak dokážou automatizovat klíčové procesy ve firmě. Mohou třeba propojit dosud oddělená datová úložiště a urychlit tak rozhodování. Lze tím získat rychlou a měřitelnou návratnost investic. V maloobchodě se například AI agenti využívají k analýze obrovského množství zákaznických dat. To umožňuje vytvořit zákazníkovi nákupní cestu na míru. Tato technologie se například dokáže naučit osobní preference a předvídat budoucí potřeby zákazníka. Zacílí pak nabídku i další doporučení produktů přesně na míru.
Ale generativní AI má velký potenciál i ve veřejném sektoru. Podle některých odhadů by mohla zvýšit produktivitu veřejné správy v zemích EU až o deset procent. To odpovídá přidané hodnotě 100 miliard eur ročně – bez potřeby navýšení zdrojů. Zhruba 60 procent tohoto přínosu spočívá v navýšení efektivity administrativy, což by mohlo uvolnit kapacitu pro důležité oblasti, jako je zdravotnictví a sociální péče. Zbylých 40 procent pak podle odhadů plyne ze zrychlení a zkvalitnění služeb občanům. AI totiž dokáže bez problémů a rychle analyzovat obrovské objemy dat a porozumět tak lépe potřebám občanů. To umožňuje nabídnout jim službu na míru, nebo dokonce proaktivně. Představte si systém, který sám rozpozná, že je občan v situaci, kdy potřebuje prodloužit platnost nějakého dokladu nebo má nárok na určitou sociální dávku a vše mu včas připomene a nabídne. To by byla skutečně revoluční změna.
Marianne Janik (59)
Marianne Janik je zkušená manažerka s více než dvacetiletou praxí v oblasti digitální transformace, vedení firem a technologického byznysu. Od října 2024 působí jako viceprezidentka Google Cloudu pro region EMEA North, kde má na starosti vedení a růst obchodních aktivit ve střední, severní a východní Evropě.
Dříve byla generální ředitelkou Microsoftu v Německu a Švýcarsku. Vystudovala práva na univerzitě ve Würzburgu, kde také získala doktorát. Aktivně se věnuje tématům vzdělávání, udržitelného rozvoje a digitální politiky.
Často se ale říká, že nové technologie jsou jen tak silné jako lidé, kteří je používají. Jak Google Cloud pomáhá zemím budovat technickou kvalifikaci, kterou potřebují, aby udržely s tímto vývojem krok?
Ano, AI skutečně začíná měnit podobu celých odvětví, a proto je potřeba zajistit, aby lidé měli potřebné znalosti a dovednosti k jejímu využití. My jsme odhodláni hrát ve zvyšování digitální gramotnosti svou roli, nabízíme vzdělávací programy pro studenty, učitele, drobné podnikatele, uchazeče o zaměstnání i vývojáře. Výrazně investujeme také do univerzitního vzdělání v Evropě. Podporujeme vzdělávací programy v oblasti AI a kybernetické bezpečnosti. V Česku tento grant získala například Masarykova univerzita. Ta díky téměř 24milionovému grantu od naší neziskové odnože Google.org otevře program výuky kybernetické bezpečnosti. Naši partneři se zavázali vyškolit statisíce odborníků v oblasti generativní AI. Jen v loňském roce absolvovali naši servisní partneři více než půl milionu kurzů zaměřených na tuto formu umělé inteligence.
Kdybyste si mohla dát kávu s libovolnou přední českou manažerkou nebo manažerem, jak byste je přesvědčila, že právě teď je ten správný čas začít věnovat pozornost umělé inteligenci a cloudu?
Řekla bych jim, že zatímco spolu mluvíme, umělá inteligence zásadně přetváří byznys. A že k tomu, aby jejich podnik využil tuto příležitost, jež se naskýtá jednou za generaci, jak říká náš generální ředitel Sundar Pichai, se musí začít adaptovat. Generativní AI už totiž není experiment nebo nějaký neopodstatněný hype. Přináší skutečnou obchodní hodnotu a zásadně mění způsob fungování organizací. Mění způsob, jakým si firmy vzájemně konkurují a jak inovují. Stala se kritickým obchodním nástrojem, přičemž jakékoli zpoždění v její implementaci může znamenat to, že firma za ostatními zaostane. My jsme v Google Cloudu připraveni pomoci místnímu byznysu i veřejnému sektoru posunout se z fáze opatrného experimentování s AI k opravdové éře AI agentů. Tedy k éře, kdy pro vás AI funguje jako spolupracovník.
Text vznikl ve spolupráci se společností Google.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist










