Firmy se postupně učí využívat AI ve svých procesech. Podle průzkumu asociace AI Chamber s ní nějakým způsobem pracuje více než 40 procent českých podniků. „Problém je ale v tom, že často používají nástroje, které posílají data ven z firemního prostředí,“ upozorňuje na možná rizika Boleslav Buzek, zakladatel a jednatel společnosti Premier system. Ta nabízí malým a středním podnikům ekonomický software využívající umělou inteligenci k automatizaci účetnictví, pracuje ale jen s interními daty a díky tomu je bezpečnější než velké jazykové modely.
V jaké fázi zapojení umělé inteligence do českého podnikatelského prostředí se teď nacházíme?
Stále bych to nazval počátkem. Lidé nejvíc používají umělou inteligenci na jednoduché vyhledávání. Například si chtějí zjistit, kdy je člověk plátcem DPH, tak se na to zeptají umělé inteligence. Nebo si od ní nechají překontrolovat smlouvu. Se složitější robotizací se zatím teprve začíná. Nebo s vytěžováním faktur, kterému se věnujeme my.
Kolik firem už běžně používá umělou inteligenci v účetnictví?
Odhadl bych to zhruba na dvacet procent firem, které v tom jedou naplno, protože jim to šetří čas. A snižuje jim to také chybovost, protože když musí účetní přepsat třeba sto údajů z faktury, tak je už velká pravděpodobnost, že někde udělá chybu, zatímco AI to udělá precizně.
Jsou v tom rychlejší velké, nebo malé firmy?
Spíš bych řekl, že ty velké, protože naše konkurence má poměrně drahé implementace a menší firmy si je často nemohou dovolit. U nás oproti tomu trvá instalace softwaru pět minut a cenově je dostupná i malým firmám nebo živnostníkům.
V jakých oborech má AI největší potenciál?
Určitě všude tam, kde může zastoupit rutinní práci. U účetních jsme už mluvili o úsporách času a chybovosti, ale jde také o zlepšení zdraví, protože lidé nemusí luštit texty z různých dokumentů, všechno za ně přečte umělá inteligence.
Je nějaká oblast, kam AI podle vás nepatří?
Napadá mě třeba umělecká tvorba. Umělá inteligence nikdy nebude dobrým skladatelem. A pak také obory, kde je důležitý lidský přístup, například obsluha v restauracích. Dovedu si představit i plně autonomní bezpilotní dopravní letadlo, ale nedovedu si ho představit bez letušek.
V některých restauracích vám už ale jídlo přiveze automatický vozík.
Do takových podniků nechodím. Pokud někde degradují etiketu stolování absencí vřelé lidské obsluhy, nejedná se už o restauraci. Takové zařízení má blíž spíš k automatizovaným vepřínům.
Co třeba management? Uměla by AI dobře řídit firmu?
Spíš poslouží jako pomocník. Když pracuje s dobrými daty, umí na jejich základě navrhnout dobrá řešení. Při managementu je ale třeba dělat těžká rozhodnutí, u kterých hraje roli i lidské podvědomí nebo vyhlídky, které AI nemusí správně vyhodnotit. Možná nás to ale čeká v budoucnu, až bude k dispozici obecná umělá inteligence, schopná uvědomovat si sama sebe a přemýšlet jako člověk.
Věříte tomu?
Já s tím počítám. Tohle přijde do deseti let.
Do deseti let přijde obecná umělá inteligence, schopná uvědomovat si sama sebe a přemýšlet jako člověk.
Jaké vnímáte u svých klientů překážky nebo bariéry v implementaci AI nástrojů?
Ze začátku tomu občas nevěří. Nebo si propočítávají čas a peníze, aby zjistili, jestli se jim to vyplatí. Jakmile to ale vyzkoušejí, tak už nic jiného nechtějí. Vytěžení faktury u nás stojí čtyři koruny a účetní na tom ušetří zhruba tři minuty času. U tisíců faktur jsou to stovky ušetřených hodin.
Znamená to, že pak firma může své účetní propustit?
Spíše pak účetní mohou dělat i jinou práci než rutinní přepisování faktur. Mohou třeba vymáhat pohledávky, optimalizovat daně nebo se věnovat jiným činnostem. Firmy, se kterými se setkáváme, mají velmi často personální problémy a nasazení umělé inteligence jim pomáhá tento problém vyřešit. Ne tak, že propustí své lidi, ale díky chytrému softwaru zvládnou veškerou agendu bez dalšího nabírání.
Setkáváte se i s obavou, že umělá inteligence vezme lidem práci?
To ani nemusí být umělá inteligence. Někdy se stává, že nahradíme nějaký starší software a firma díky tomu zjistí, že místo pěti účetních může mít jen dva. Pak záleží na nich, jestli je propustí, nebo je přesune na jinou pozici.
Jak pracovat s chybovostí umělé inteligence – musí mít firmy vždycky nějaké záložní řešení nebo všechny výsledky kontrolovat?
Naše umělá inteligence je nastavená tak, že zpracovává dokumenty v postupných fázích. Nejdřív vyhodnotí to, co je stoprocentní, pak pokračuje dál, a když si něčím není jistá, tak na to upozorní. Není tam žádný prostor pro vymýšlení. Nástroj dokáže rozpoznat dokument, který ještě nikdy neviděl, nechá si od člověka poradit a potom si už postup do budoucna pamatuje.
Většina faktur dnes chodí elektronicky formou PDF, která je dobře čitelná. Chyba by se mohla ještě objevit u naskenovaných dokumentů, kde nejsou všechny údaje dost zřetelné, ale to jsou právě situace, kdy se umělá inteligence ozve, že si s dokumentem neví rady.
Co byste poradil firmě, která chce s implementací umělé inteligence začít?
U nás je to jednoduché v tom, že používání našeho programu nevyžaduje žádnou přípravu. Dostanete software na zkoušku, nainstalujete si ho a rovnou ho používáte. Nástroj pracuje s účetními daty dané firmy, umělá inteligence si je vytáhne z historie, automaticky nastaví predikce účtovacích předpisů, spáruje si zakázky s objednávkami a hned je velmi přesná.
Velkou výhodou je, že máme vlastní AI napojenou jen na náš systém. Nevyužíváme žádnou aplikaci propojenou se zahraniční platformou, ale výhradně vlastní data. K používání našeho programu nepotřebujete ani internet.
Jaký předpokládáte další vývoj využití AI ve firmách v příštích pěti letech?
Myslím si, že za pět let to bude podobné jako dnes, jen se do toho pustí více firem. V té jednodušší formě budou AI asistenti řešit administrativu, daňové poradenství nebo třeba vytváření smluv. A ve výrobě nastoupí samozřejmě ještě větší robotizace. Jeden můj kolega byl nedávno v Číně a viděl tam továrnu na pneumatiky, kde pracovali jen tři lidé, všechno ostatní dělaly stroje. Tímto směrem půjdou trendy i u nás, pokud bude robotizace výhodnější než lidská pracovní síla.
Text vznikl ve spolupráci se společností Premier system.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist












