Firma Julius Meinl udělala strategické kroky i při hrozbě dočasné nevyváženosti

Po rozmachu je čas na efektivitu

* Rozsáhlá expanze v loňském roce sice katapultovala firmu Julius Meinl Praha mezi nejvýznamnější hráče na tuzemském trhu s potravinami, ale také ji možná zatížila více, než se původně zdálo. Proto bude letošní rok ve znamení "čištění ekonomiky" podniku.
Tažení maloobchodní společnosti Julius Meinl Praha, s. r. o., pocítilo v loňském roce zejména hlavní město. Firma zde převzala provozování některých supermarketů firem Pronto Plus, Kappel, Vít Potraviny i Kotvy a několik dalších velkoprodejen s potravinami sama nově otevřela. Zároveň tu spustila linii tvrdých diskontů. "Praha je Praha, vždy určuje směry a realitu. Naše firma je dnes v Praze nejsilnější, pokud jde o počet prodejen i o postavení na trhu," tvrdí jednatel firmy Jindřich Barák.
Prodejny společnosti přibývaly také v dalších regionech - i zásluhou převzetí firmy Pronto Plus - a jejich počet dosáhl 131 jednotek. Meziročním růstem obratu z 5,1 na zhruba 7 miliard Kč (hospodářský výsledek není publikován) firma potvrdila své šesté místo na žebříčku obchodníků v ČR. Zároveň s tím se však v obchodních kruzích začalo stále častěji poukazovat na zhoršenou platební morálku vůči dodavatelům a dopady na pověst firmy. Barák to uznává, ale příčinu nevidí v nadměrné expanzi.
"Nepodařilo se naplnit plánované objemy obratu. Probíhá naprostá recese. Oslabuje kupní síla, narůstá konkurence firem, zaměřených na prodej potravinářského zboží. Některé podniky již skončily, jiné se k tomu chystají. Kdo to ustojí, zůstane na trhu. Doba je zlá pro zákazníky i pro prodejce a výrobce." Zároveň zdůrazňuje, že firma zesílila v lokalitách, které jsou významné z hlediska tržeb, což by mělo prospět i dodavatelům.
S odstupem času hodnotí Barák převzetí Pronta a dalších prodejen jako strategicky dobrý obchod, který firmu posílil, byť po stránce ekonomické se již tak dobře nejeví. "Záleží na úhlu pohledu. Z momentálního pohledu nemohu říci, že by ten obchod byl výborný, ale ze strany dlouhodobé existence Meinla byl vynikající. Za tak málo peněz už takové prodejny nekoupíte. Navíc jsou to většinou místa, kde už těžko někdo postaví něco dalšího." Jednatel tak hovoří o dlouhodobé perspektivě firmy na českém trhu, navzdory kolujícím úvahám o jejím převzetí ze strany jiné společnosti.
Letošní rok již nebude ve znamení expanze, naopak prodejny budou spíše ubývat než přibývat. Příkladem může být hypermarket převzatý s Prontem Plus, který firma ani nezačala provozovat a stáhla se z něj. "Musíme posoudit ekonomiku prodejen i celého podniku. Chceme se zaměřit na zjišťování potřeb zákazníka a zlepšovat kvalitu našich služeb. Pokud nakoupíme prodejny, tak jen bude-li nabídka vyloženě ekonomicky výhodná a cílená do hlavního města." Záležet bude také na tom, zda bude odprodán pražský areál Červený dvůr, jehož dřívější významná velkoobchodní pozice klesá. I nadále se chce firma zaměřovat na supermarkety a diskonty. Barák věří, že J. Meinl Praha bude patřit mezi čtyři pět hlavních hráčů, kteří v tomto segmentu přežijí.
Jedním z hlavních směrů dalšího rozvoje má být zvyšování produktivity práce zaměstnanců, kterých firma zaměstnává na 3800. Jako příklad uvádí Barák supermarket v Kotvě, kde se počet pracovníků snížil ze 140 na 90 při zhruba stejném obratu. Prodejna by se také měla postupně dostat do černých čísel. Poroste i kontrola práce zaměstnanců, mj. znovuzavedením Knihy přání a stížností.

Drahoslav Zeman