Největší domácí obchodní firma opouští pod tlakem konkurence maloobchodní trh

Interkontakt se přesune do realit

Nový záměr sází na vlastnictví nemovitostí a na přípravu pozemků pro velké firmy.
Akciová společnost Interkontakt Group, v letech 1995 až 1998 největší obchodní společnost v ČR, která expandovala i do Polska a na Slovensko, definitivně opouští maloobchodní trh. Od příštího roku hodlá působit pouze v oblasti realit.
Přes slibný začátek tak nezdarem končí projekt na vytvoření české maloobchodní firmy, která by byla silným hráčem na trzích střední Evropy a kolem roku 2000 umístila své akcie na londýnské burze. Společnost vznikla v roce 1994 po ovládnutí a propojení tradičních tuzemských podniků Pramen, Prior, Drogerie a Magnet. Rozšiřovala svoje pozice na Slovensku a v roce 1998 privatizovala přední polskou síť PHS. Uvažovala i o průniku na ukrajinský trh. Její záběr byl od malých prodejen až k hypermarketu. Tržby rychle rostly, další hospodářské ukazatele však firma nezveřejňovala. Ještě na začátku letošního roku hovořil předseda představenstva a generální ředitel Jan Tlačbaba o specializaci na provozování malých prodejen s 400 až 700 m2 plochy.
Další vývoj situace přinutil firmu k obratu, nyní oficiálně potvrzeném. "Ke změně podnikatelských záměrů vedly zhoršující se makroekonomické podmínky v ČR a na Slovensku a extrémní vzrůst konkurence ve střední Evropě. Odprodáme veškerou provozní větev a ponecháme si pouze část realitní," uvedl včera ředitel marketingu Jan Šercl.
"Záměr expanze byl velmi dobrý, ale doplatil na to, že se koncentrace evropského maloobchodu trhu rozvíjela nečekaně rychle. Aby tomuto vývoji stačil, nasadil Interkontakt velmi rychlé tempo rozvoje. Ten se však v našich podmínkách, kdy například nefunguje kapitálový trh, asi ani nedal ufinancovat," uvedl analytik Tomáš Krásný z Incomy Praha. Rozhodnutí přejít do nové sféry považuje za rozumné, neboť konkurence na maloobchodním trhu je mimořádně ostrá. "Navíc již během letošního roku dojde k situaci, kdy si velké řetězce začnou přímo konkurovat. Jednotlivé prodejny různých formátů se stavějí vedle sebe, rychle se ukáže, jak je kdo silný. Také chystané globální fúze ovlivní náš trh." Krásný však doufá, že přechod z jednoho trhu na druhý není útěkem a firma si uspořádá své dosavadní nepřehledné vztahy v maloobchodní sféře, o kterých se již dlouho diskutuje.
Interkontakt letos již opustil svoji síť supermarketů SAMA, v nichž nyní podnikají na základě dlouhodobých nájemních smluv firmy Delvita a Ahold. Do konce roku chce prodat zbývající část menších potravinářských prodejen. Nepotravinářské prodejny byly rozprodány jejich managementu (síť Magnet) nebo menším firmám (linie Drogerie). Potravinářská síť byla prodána i na Slovensku, kde si firma udržela obchodní domy Prior Stred. O osudu potravinářské sítě v Polsku se jedná. "Síť obchodních domů Prior bude postupně remodelována ve stylu nákupních středisek. V současné době probíhají jednání se špičkovými světovými nepotravinářskými firmami o provozování určitých sortimentů. Prior bude řídit sortimentní strukturu a zároveň bude část sortimentu i nadále provozovat ve své režii," říká Šercl.
Do startu podnikání v nemovitostech si Interkontakt přináší vlastnictví 188 provozních jednotek s celkovou rozlohou 689 579 metrů čtverečních. Umístěny jsou od Baltského moře až po Dunaj. "Tyto objekty jsou pronajaty velkým světovým řetězcům nebo perspektivním národním maloobchodníkům, kteří garantují Interkontaktu jistotu pravidelného nájemného." Firma také vlastní pozemky, na nichž chce pro nadnárodní řetězce vytvářet nové maloobchodní jednotky.
Vlastníky Interkontaktu jsou čtyři tuzemské fyzické osoby, které drží kolem 55 procent akcií. Zbytek patří společnosti Credit Suisse First Boston.
Drahoslav Zeman