Téma: Initial Public Offering (IPO)
Vstup Seznamu na burzu? Nejblbější nápad mého života, píše Lukačovič
Zemřela manažerka, v jejíž garáži se narodil současný svět. Co Susan Wojcicki dokázala a co vzkázala ženám
Nejistota po evropských volbách dopadá na trhy. Luxusní tenisky, které nosí i Taylor Swift, na burzu nepůjdou
Cesta k úspěchu vede pro Karo Leather přes akciový trh
Emma Capital Jiřího Šmejce pokračuje v expanzi na rumunském energetickém trhu. Sází na zelenou energii
Velká změna na českém trhu s elektronikou. Fond Genesis prodává podíl v Datartu
Reddit ještě nevydělal ani cent, přesto akcie při burzovním debutu vystřelily o 48 procent
Řetězec parfumerií Douglas vstoupil po mnoha letech opět na burzu. Investoři ho přivítali chladně
Burzu čeká první velký debut sociální sítě od roku 2019. Očekávané IPO Redditu klepe na dveře
Vyhnali nahoru GameStop, teď chtějí potopit Reddit. Uživatelé hrozí, že vsadí proti růstu jeho akcií
Reddit si jde na burzu pro miliardy. Část akcií vyčlení pro aktivní uživatele, vydělá i Altman z OpenAI
Pád IPO pokračoval. Příjmy z nových akcií loni dosáhly 123 miliard dolarů, nejméně od roku 2009. Přijde letos oživení?
Společnost může získat kapitál emisí nových akcií (tzv. primární emise - Initial Public Offering IPO) nebo vydáním dodatečného množství akcií, pokud jsou již akcie firmy na burze obchodovány. V druhém případě platí, že nově emitované akcie musí být nabídnuty přednostně stávajícím akcionářům.
IPO je první veřejná nabídka akcií, tedy proces, při kterém společnost poprvé vstupuje na burzu a nabízí své akcie široké veřejnosti.
Vznik termínu IPO je datován na začátek 17. století, když v roce 1602 holandská společnost Dutch East India Company vydala své akcie v primární veřejné nabídce (IPO).
Důvodů, proč společnosti chtějí realizovat IPO, je několik, mezi nejvýznamnější však patří potřeba navýšit kapitál společnosti, tedy získat dodatečné finanční zdroje, nebo optimalizovat svoji kapitálovou strukturu či zvýšení likvidity akcií atd.
Vzhledem k tomu, že IPO je proces poměrně zdlouhavý a také nákladný, tak ho společnosti proto relaizují pomocí dalších již k tomu specializovaných firem. Těmi jsou v naprosté většině velké banky, které připravují a vedou celou emisi a jsou také zodpovědné za její úspěšné dokončení. Emitent s nimi musí po celou dobu přípravy IPO aktivně spolupracovat, důraz je kladen především na zpřístupnění zásadních interních informací.
Z pohledu investorů jsou IPO zajímavá hlavně kvůli dvěma anomáliím, které jsou s nimi spojené. Většina IPO je totiž podhodnocená a tak mohou investoři realizovat zisky již během prvního dne. Další zajímavost je, že společnosti, které realizovaly IPO jsou v následujících (zhruba 5 letech) méně výkonné, než je průměr stanovený indexem trhu.
Emitent si zpravidla vybírá trh především s ohledem na celkovou koncepci podnikání společnosti, ale také na očekávanou poptávku po nových akciích a tedy ne dle státní přílsušnosti. Mnohdy je výhodnější uskutečnit IPO na zahraničním trhu a to především, když je zahraniční trh více likvidní, podnik zde uskutečňuje většinu svých aktivit (vyváží či dováží) nebo chce v této zemi provádět budoucí akvizice.