Téma: Initial Public Offering (IPO)
Pražské burze se daří. Snad přiláká více firem jako Doosan Škoda Power
V Praze se poprvé obchoduje s akciemi plzeňského Doosanu. Zájem je velký, cena vzrostla o 18 procent
Škoda Doosan Power jako lákadlo pro dividendové investory. Chce rozdělovat až 70 procent zisku
Turbínu pro Dukovany navrhneme i vyrobíme v Česku, říká ředitel Škoda Doosan Power
Významný spolumajitel Pilulky se zbavuje akcií firmy ve velkém. Cena se tak dostala na rekordní minimum
Desetimiliardová Doosan Škoda Power jde na pražskou burzu. Dodavatel turbín pro Dukovany nabídne až třetinu firmy
Osmdesát let staré firmě vdechl čipovou budoucnost. Naše krystaly jsou klíč k Nobelovce, říká majitel turnovského Cryturu
Japonská skupina Monstarlab se rozpadá. Ke dnu jde i její česká pobočka, dluží přes 366 milionů korun
Největší japonské IPO za poslední roky. Akcie Tokyo Metro za první den posílily o 45 procent
Vstup Seznamu na burzu? Nejblbější nápad mého života, píše Lukačovič
Zemřela manažerka, v jejíž garáži se narodil současný svět. Co Susan Wojcicki dokázala a co vzkázala ženám
Nejistota po evropských volbách dopadá na trhy. Luxusní tenisky, které nosí i Taylor Swift, na burzu nepůjdou
Cesta k úspěchu vede pro Karo Leather přes akciový trh
Emma Capital Jiřího Šmejce pokračuje v expanzi na rumunském energetickém trhu. Sází na zelenou energii
Velká změna na českém trhu s elektronikou. Fond Genesis prodává podíl v Datartu
Reddit ještě nevydělal ani cent, přesto akcie při burzovním debutu vystřelily o 48 procent
Řetězec parfumerií Douglas vstoupil po mnoha letech opět na burzu. Investoři ho přivítali chladně
Burzu čeká první velký debut sociální sítě od roku 2019. Očekávané IPO Redditu klepe na dveře
Vyhnali nahoru GameStop, teď chtějí potopit Reddit. Uživatelé hrozí, že vsadí proti růstu jeho akcií
Společnost může získat kapitál emisí nových akcií (tzv. primární emise - Initial Public Offering IPO) nebo vydáním dodatečného množství akcií, pokud jsou již akcie firmy na burze obchodovány. V druhém případě platí, že nově emitované akcie musí být nabídnuty přednostně stávajícím akcionářům.
IPO je první veřejná nabídka akcií, tedy proces, při kterém společnost poprvé vstupuje na burzu a nabízí své akcie široké veřejnosti.
Vznik termínu IPO je datován na začátek 17. století, když v roce 1602 holandská společnost Dutch East India Company vydala své akcie v primární veřejné nabídce (IPO).
Důvodů, proč společnosti chtějí realizovat IPO, je několik, mezi nejvýznamnější však patří potřeba navýšit kapitál společnosti, tedy získat dodatečné finanční zdroje, nebo optimalizovat svoji kapitálovou strukturu či zvýšení likvidity akcií atd.
Vzhledem k tomu, že IPO je proces poměrně zdlouhavý a také nákladný, tak ho společnosti proto relaizují pomocí dalších již k tomu specializovaných firem. Těmi jsou v naprosté většině velké banky, které připravují a vedou celou emisi a jsou také zodpovědné za její úspěšné dokončení. Emitent s nimi musí po celou dobu přípravy IPO aktivně spolupracovat, důraz je kladen především na zpřístupnění zásadních interních informací.
Z pohledu investorů jsou IPO zajímavá hlavně kvůli dvěma anomáliím, které jsou s nimi spojené. Většina IPO je totiž podhodnocená a tak mohou investoři realizovat zisky již během prvního dne. Další zajímavost je, že společnosti, které realizovaly IPO jsou v následujících (zhruba 5 letech) méně výkonné, než je průměr stanovený indexem trhu.
Emitent si zpravidla vybírá trh především s ohledem na celkovou koncepci podnikání společnosti, ale také na očekávanou poptávku po nových akciích a tedy ne dle státní přílsušnosti. Mnohdy je výhodnější uskutečnit IPO na zahraničním trhu a to především, když je zahraniční trh více likvidní, podnik zde uskutečňuje většinu svých aktivit (vyváží či dováží) nebo chce v této zemi provádět budoucí akvizice.