Benefity jsou již dnes běžnou součástí kompenzačních balíčků a to i přesto, že jsou někdy zaměstnanci a dokonce i samotnými zaměstnavateli přehlíženy nebo nedoceňovány. Proč by je měli zaměstnavatelé poskytovat? Jaké výhody jim to může přinést?

Z minulosti známe velmi dobře princip „všechno všem“, tedy způsob, kdy se prostě koupí plavenky, zajistí lístky do divadla nebo sleva na dioptrické brýle v optice na rohu a toto je následně nabídnuto všem zaměstnancům. Bohužel pan Novák je neplavec, paní Vomáčková má již několik let abonentku do Národního a nabízené představení viděla již 6x a slečna Ostrá vidí jako rys a spíš by uvítala slevu do vedlejší parfumerie. Tyto „benefity“ jsou pak často terčem vtipných poznámek právě těch skupin zaměstnanců, které je za žádné výhody nepovažují. Z reálného prostředí lze uvést například výrok mzdové účetní v předdůchodovém věku na adresu svých mladých mužských kolegů využívajících celofiremní benefit v podobě pronájmu kluziště za účelem tréninků hokeje: "Hoši, až já si obuju ty vaše kanady a vemu do ruky tu hůlku, co s ní šmidláte, to uvidíte benefit!" Jasné je, že tento princip moc motivující není a dokonce při nevhodné komunikaci může být i kontraproduktivní. Paní účetní si totiž hned v další větě posteskla: "No jo, všechno pro ty mladý nadějný manažery. Kdyby nám ostatním aspoň přispěli na čistírnu…".

Paní účetní se tak nevědomky vyslovila pro princip cafeteria, neboli volby na základě vlastních preferencí z určitého širokého portfolia produktů či služeb. Tento princip uspokojí nejen její zájem a klidně i odlišný zájem jejích kolegů, bude ale podstatně přínosnější i pro jejího zaměstnavatele. Proč by měla společnost Česká ideální a.s. platit pro všechny zaměstnance hodiny angličtiny, když chtějí chodit jen někteří z nich? Proč má investovat do stravenek pro obchodní zástupce, když pak stresovaní objíždějí ve svých regionech restaurace  a hledají, ve které zrovna mohou těmito stravenkami zaplatit? A proč zvát celou firmu na operu, když celý marketing chce raději na muzikál a bude tuto akci bojkotovat?

Zaměstnavatel platí jen ty benefity, které si jeho zaměstnanci v cafeterii vyberou a objednají. Princip výběru má další výhodu – musím se rozhodnout, jestli si vyberu lepší mobil, penzijní připojištění, permanentku do fitness nebo tu zajímavou konferenci o rozvoji kariéry. Protože nemohu mít všechno, určitě si rozmyslím, co chci nejvíc a čeho se budu muset protentokrát vzdát. O to víc si ale dám pozor, abych si svůj „výběr“ pak náležitě užil. To bych jinak přece byl pěkně hloupý, ne? No a to, na co mi tentokrát nevyšlo, si pro změnu zvolím v dalším období. A protože mám dobrého zaměstnavatele, už se těším, o jaké bonbónky naši cafeterii příští rok rozšíří. Počet bodů mi sice zůstane stejný, ale opět si budu moci přečíst celý seznam a vybrat si třeba něco úplně jiného než letos.

Zní to příliš idealisticky? Proč ne? Benefity jsou něco, co je příjemné a navíc, co by nás mělo povzbudit a zpříjemnit nám život. Z benefitů by neměla benefitovat jen hrstka vyvolených, kteří jsou někde dříve nebo častěji. Pomocí benefity by měl zaměstnavatel zaměstnancům prokazovat, že si jejich práce váží a chce jim projevit díky. A rozhodne-li se to udělat prostřednictvím systému cafeteria, pak opravdu mohou benefitovat všichni. Což ve vztahu zaměstnavatel – zaměstnanec není příliš častý případ.

 

Ing. Monika Bartoníčková, MBA
HR GURU

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist